651

Re: Aalst: 9 November

Dus, als ik het goed begrijp, is de chauffeur van de Golf mee uitgestapt en heeft deelgenomen aan de overval. Wie laat er nu een vluchtwagen zonder chauffeur achter? Dat kan toch niet? Er waren 3 overvallers? 3 overvallers + chauffeur? Of 2 overvallers én een chauffeur? Of ...?

652

Re: Aalst: 9 November

De auto was strategisch gezet op het kruispunt van drie vluchtroutes en is heel de tijd in het oog gehouden door de derde overvaller die aan de ingang bleef staan. Het was idd een risico, maar mss daarom dat ze zo driest tekeer gingen op de parking.

653

Re: Aalst: 9 November

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de persoon die aan de ingang stond van de parking stond en iedereen van de parking weghield tot de Bende van Nijvel behoorde. Dit om de weg vrij te houden want stel u voor er komt iemand opgereden en stopt in paniek en springt uit zijn of haar wagen en de parking zit geblokkeerd. Hoe verklaar je anders dat daar doden vielen en door wie? De overvallers waren toch binnen.

654

Re: Aalst: 9 November

Ja, en wat met de 'rijkswachters' die aan de ingang aan de Parklaan stonden, cf. nieuwe boek van David van de Steen?

655

Re: Aalst: 9 November

Ook in de film werd hier enkele keren op gealludeerd ...

656

Re: Aalst: 9 November

Christiaan Bonkoffsky en collega?

657

Re: Aalst: 9 November

Geen namen, het zou om "rijkswachters" (of lieden in RW-uniform) gegaan zijn die net terug waren van patrouille (?). Ook Patrick Haemers, die door David herkend werd, wordt niet bij naam genoemd. Anderen ook niet (de garagist-buur van David's opa bv.) ... Ga zelf maar kijken; zeker een trip naar de bioscoop waard.

658

Re: Aalst: 9 November

Ben geweest! Vandaar dat ik denk aan Christiaan Bonkoffsky en collega? Er moeten nog vluchtende mensen geweest zijn die hen gezien hebben! Heeft niemand zich gemeld? Zij stonden met hun rug naar Delhaize zwaar gewapend op de uitkijk

Re: Aalst: 9 November

Die nauwe uitgang van de parking heeft mij ook altijd geïntrigeerd, maar de vraag die ik me er dan bij stel is deze: Waarom hebben ze überhaupt gebruik gemaakt van die parking. Er zal toch ergens anders, direct aan een doorgaande weg ook nog wel een plekje zijn geweest? Jezelf zo kwetsbaar maken door op een parking te gaan staan waarvan de uitgang heel snel geblokkeerd kan worden is eigenlijk al heel vreemd. En als je eerlijk bent, als ik gangster was zou de laatste winkel die ik zou willen overvallen wel de Delhaize van Aalst zijn: een rare winkel met twee in-uitgangen, een parking waar je onwijs opgesloten zit, maar nee, de Bende van Nijvel trekt zich van al die nadelen niets aan. Heb ik altijd heel merkwaardig gevonden, en dan gaan ze nog eens op hun gemak een paar minuten op de parking staan of lopen.

Zijn er buiten dhr. Pellarin nog andere getuigen van dat wachten op de parking door de bende? Wat hebben ze dan precies gedaan, is dat eigenlijk bekend? Natuurlijk, als je net hebt gezien dat die mannen 8 mensen hebben vermoord sta je niet even op en zegt: "Komaan, nu eens gaan kijken wat die mannen aan het doen zijn op die parking." Maar het blijft altijd een beetje een blinde vlek waarvan je niet veel weet of hoort, en ik zou graag willen weten wat ze precies hebben gedaan tijdens dat wachten, of het echt 'wachten' was, of dat er nog iets geregeld moest worden.

Wat ik ook altijd vreemd heb gevonden: volgens de ooggetuigen reed de Golf langzaam achteruit die parking af, met de reus er naast lopend die helemaal geen dekking zocht maar vrolijk naar alle gezagsbewaarders vuurde. Hij kon toch eigenlijk niet weten dat de agenten alleen een pistool hadden, en er stond toch een rijkswachter met een Uzi in een portiek? Een portie lood uit die Uzi zou onze reus toch wel een beetje slecht bekomen, maar daar lijkt hij zich helemaal niet druk om te maken.

Goed, het was misschien Haemers, en hij was gedrogeerd, en voelde zich misschien Superman, maar als die rijkswachter z'n Uzi had gebruikt was het gauw gedaan geweest met onze Superman, maar toch houdt hij daar helemaal geen rekening mee.

Re: Aalst: 9 November

Martin Holland wrote:

Die nauwe uitgang van de parking heeft mij ook altijd ge-intrigeerd, maar de vraag die ik me er dan bij stel is deze: Waarom hebben ze uberhaupt gebruik gemaakt van die parking. Er zal toch ergens anders, direct aan een doorgaande weg ook nog wel een plekje zijn geweest?

Aan de kant van de Parklaan is doorgaans weinig plek om te parkeren. Misschien was er die avond helemaal niks vrij? En de Golf neerzetten aan de Ninovesteenweg zou betekenen dat de politie ze al had kunnen opwachten voordat ze bij de wagen waren.

Martin Holland wrote:

Wat ik ook altijd vreemd heb gevonden: volgens de ooggetuigen reed de Golf langzaam achteruit die parking af, met de reus er naast lopend die helemaal geen dekking zocht maar vrolijk naar alle gezagsbewaarders vuurde. Hij kon toch eigenlijk niet weten dat de agenten alleen een pistool hadden, en er stond toch een rijkswachter met een Uzi in een portiek? Een portie lood uit die Uzi zou onze reus toch wel een beetje slecht bekomen, maar daar lijkt hij zich helemaal niet druk om te maken.
Goed, het was misschien Haemers, en hij was gedrogeerd, en voelde zich misschien Superman, maar als die rijkswachter z'n Uzi had gebruikt was het gauw gedaan geweest met onze Superman, maar toch houdt hij daar helemaal geen rekening mee.

De rijkswachter die de Uzi zou hebben gehad, stond aan de kant van de Parklaan, dus buiten het zicht van de bende. Vermoedelijk was het niet de Reus maar de Killer die langs de Golf liep (al zijn daar tegenstrijdige verhalen over). Als het bloed van het DNA-onderzoek dat nu wordt gedaan van hem afkomstig is, droeg hij in Aalst een kogelvrij vest. Dat zal hem een extra gevoel van onkwetsbaarheid hebben gegeven.

Er is geen reden om aan te nemen dat de politiemensen ter plaatse in een complot zaten om de bende door te laten, zie bijvoorbeeld de schoten van Eddy Nevens, dus de Killer en zijn kornuiten namen hier bewust een groot risico. Dat is juist. Maar het heeft er alle schijn van dat ze daar een deel van de kick aan ontleenden.