1

Topic: Uniek in de geschiedenis van het leger

"Het 4de Balatjon Genie is opgedoekt. Dat gebeurde nooit eerder binnen defensie. “Binnen defensie is geen plaats voor gelijk welke vorm van seksisme, extremisme en racisme. Dergelijk gedrag zal nooit worden getolereerd. Dit is een strenge maatregel en een sterk signaal, maar wat er gebeurd is, is onacceptabel”, aldus Dedonder."

» www.hln.be/binnenland/

Aangezien dit feit nooit eerder gebeurde denk ik in de eerste plaats aan het tweede woordje uit de rij van vertoond wangedrag. Ik kan verkeerd zijn want ga af op buikgevoel. Zouden ze echt een volledig bataljon opdoeken voor seksisme en racisme, zelfs al was er sprake van mensonterend gedrag?

2

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

We zijn een paar uren later, van racisme zou geen sprake zijn. Nog een paar uren later ...

Schandaal binnen Belgisch leger: ook onderzoek naar illegale wapenhandel tegen bataljon, weet VTM NIEUWS.

We beginnen in de buurt van het buikgevoel te komen. Ik herinner mij de communicatie na de overval in Aalst over de bewaking van de Delhaize. Ook toen veranderde die naarmate de tijd verstreek. Er is blijkbaar nog niet veel veranderd bij het leger.

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

Doet mij ook denken aan Vielsalm 13 mei 1984 » Forum

4

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

Nog een paar uren later en de drugs komen er bij. Sex, drugs, wapenhandel en de maffia:

Daarnaast zou datzelfde bataljon ook betrokken zijn bij illegale wapenhandel, druggebruik en drugsfeiten. Er loopt dus nog een tweede strafrechtelijk onderzoek. Dat onderzoek ligt bij het parket van Luik en het federaal parket. Zowel in de kazerne als bij de militairen thuis worden volop huiszoekingen uitgevoerd. Dedonder en de inspecteur-generaal ontwijken vragen daarover, maar Michel Hofman bevestigt aan ‘VTM NIEUWS’ wel dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt naar illegale wapenhandel. Volgens onze bronnen gaat het over handel in onderdelen van wapens. Er zouden ook linken zijn met Albanese en Tsjetsjeense maffia.

Er ontbreken een paar elementen. Nu is het wachten tot er een link gevonden zal worden naar groepjes (met de nadruk op jes) a la Schild en vrienden.

Hoeveel bataljons genietroepen hebben we? Twee? Dat zijn toch de ingenieurs van het leger die de weg moeten voorbereiden voor de grondtroepen? Laat de Russen maar komen, geen kogels en de genie op halve kracht. Gelukkig hebben we nog de boeren die met hun uit de kluiten gewassen tractoren de weg kunnen versperren.

Het leger mag mij bellen want ik heb onlangs ontdekt dat de grootste opslagplaats van Europa van het Amerikaanse leger bij mij in de buurt ligt. Het enige wat ons nu nog te doen staat is er voor zorgen dat Trump geen president zal worden want anders zal het zijn "eerst betalen" en we zijn verdomme bankroet. Man man man, miserie miserie miserie.

Het federaal parket heeft dus zijn handen vol met deze zaak, geen tijd voor de oude Bende.

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

Hier heb je er al eentje » www.nieuwsblad.be

6

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

Wist jij dat Stiletto of ben je het gaan opzoeken? Sinds 1985.

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

Het heeft er alle schijn van dat er in Amay veel meer aan de hand is dan alleen mensonterende ontgroeningen. Het federaal parket voert immers nog een apart onderzoek naar enkele leden van het vierde Bataljon Genie. Zij zouden onderdelen van militaire wapens hebben verhandeld aan leden van de Albanese en Tsjetsjeense maffia, zo verneemt de redactie van HLN. Ook zouden de militairen hen soft- en harddrugs hebben verkocht. Wat is er nu allemaal aan de hand bij Defensie?

Bron » www.hln.be

Wat ik mij nu afvraag is of Amay wel een alleenstaand geval is.

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

Klinkt inderdaad wat als een prelude voor een Bende 2.0 (al zou deze niet meer kunnen opereren zoals in 1982-1985).

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

Als dat idd. al jaren aan de gang was maakt ge mij niet wijs dat er geen enkele hooggeplaatste van buiten "de groep" op de hoogte was van deze wantoestanden. Maar ik vermoed dat men dat gaat "oplossen" zoals men de zaak "François" toendertijd heeft opgelost. Een paar zondebokken uitkiezen en de hooggeplaatsten zullen aan geheugenverlies lijden.

Re: Uniek in de geschiedenis van het leger

fenix wrote:

Wist jij dat Stiletto of ben je het gaan opzoeken? Sinds 1985.

Ik ben daar ooit eens binnengeweest ivm met een "readyness exercise" toen ik nog actief was in het regiment.