201

coconut wrote:

Geens: "De grootvader van David Van den Steen zei me twintig jaar geleden dat hij wist wie zijn kinderen had vermoord. Hij zei me niet wíe, maar wel dat hij het aan de politie had verteld en dat die er niets mee deed. Daar was hij heel boos over. Maar wélke politie? Dat zei hij niet. Maar ik weet zeker dat wat die grootvader gezegd heeft, nooit in het dossier van Freddy Troch van de Cel Delta, die het dossier moest onderzoeken, is geraakt: die pv’s heb ik namelijk allemáál gelezen."

Mijn reactie gaat niet over de grootvader van David Van de Steen (Albert) die zei dat hij dit doorgaf aan de politie en dat er niets mee werd gedaan. Dat dit zo is, kan ik best wel geloven en zal velen niet verbazen dat dit zo zou zijn. Het gaat over het feit dat Geens deze verklaring niet in het dossier van Freddy Troch kon vinden. Deze uitspraak komt uit 2017.

Ik doe even de rekensom i.v.m. "zei me twintig jaar geleden": 2017 - 20 (jaar) = 1997

Uit het artikel kunnen we niet afleiden wanneer Albert VdS dit aan de politie had verteld. Het enige wat je kan afleiden is dat het (logisch) voor de uitspraak in 1997 was. Indien Albert VdS niet aan Geens heeft gezegd wanneer hij dat had verteld aan de politie, dan denk ik dat ik wel een van de mogelijke verklaringen kan hebben waarom dit "nooit in het dossier van Freddy Troch van de Cel Delta" werd terug gevonden (en deze mogelijke verklaring hoef ik hier niet te schrijven denk ik smile).

Verder wil ik wel eventjes vermelden dat er in het artikel ook wel wat uitspraken staan waar ik me wel kan in vinden (dit ook zo voor andere zaken welke Hilde Geens schreef i.v.m. de Bende van Nijvel).

Non semper ea sunt quae videntur

202

In dat weekend hebben ze de whereabouts van alle leden van Groep Diane nagegaan. Negatief. Ze hadden beter, dat weten we nu, ook de whereabouts van alle ex-leden nagegaan.

Terwijl de grootvader van David Van de Steen hemel en aarde bewoog om een getuigenis te mogen afleggen bij de rijkswacht, werden de kinderen van Ingrid Mulder regelmatig opgeroepen om info te geven. “Ik moest met de kinderen om de drie weken naar het commissariaat. Ze zijn vele keren bij ons thuis geweest. Een keer hebben ze een heel wapenarsenaal uitgestrooid in de woonkamer van ons huis. De kinderen moesten dan proberen wapens te herkennen. Heel vreemd, want achteraf kon geen enkele rijkswachter of politieman zich herinneren dat dat was gebeurd. Soms denk ik dat ze wilden weten hoeveel de kinderen wisten. Dat het de gangsters zelf waren.

Marie-Jeanne Mulder