Re: Mijnheer X

Is er een exacte datum van dat etentje? Is het begin of eind 85?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Mijnheer X

Ik ben nieuw op dit forum. In de eerste plaats een dikke proficiat met deze website. Zeer boeiende lectuur en commentaar. Ik ben vooral geboeid door de zoektocht naar Mister X. Is er iemand die een foto heeft van Jean Bougerol? Of andere kandidaten Mister X?

Re: Mijnheer X

In Guy Bouten zijn boek staat dacht ik een oude foto van Jean Bougerol.

Servo per Amikeco

Re: Mijnheer X

DeadLetterBox bedankt. Heb net het boek aangeschaft.

Re: Mijnheer X

De nota is dus van 21 januari 1986, na de laatste aanslag van de Bende van Nijvel en ook na de CCC. Want volgens mij kan die nota op meer dan alleen maar de Bende van Nijvel betrekking hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

56

Re: Mijnheer X

Semenkhere wrote:

Uit de kabinetsnota blijkt mijns inziens duidelijk dat mijnheer X onder het hiërarchisch gezag viel van de minister van Justitie en bovendien "gebruikt" werd voor bepaalde doeleinden. Een majoor opereert onder het gezag van de minister van Defensie en ik denk dat dan eerder het hoofd van de militaire veiligheidsdienst SGR en niet Albert Raes een werklunch zou hebben gehad met de kabinetschef. Een vastbenoemd rijksambtenaar afzetten is geen sinecure en veel moeilijker dan een militair neutraliseren.

Als Bougerol in dienst was van de Staatsveiligheid, of werd gecontroleerd door de Staatsveiligheid, is het niet raar dat er een overleg was met de kabinetschef van de minister van Justitie. Het is namelijk de minister van Justitie die verantwoordelijk is voor de Staatsveiligheid.

Uit de nota kan je afleiden dat het gaat over iemand die werkt in dienst van de Staatsveiligheid maar moeilijk in toom te houden is en meer doet dan dat hij moet doen. De gegeven beschrijving lijkt inderdaad te wijzen op Bougerol.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Mijnheer X

In verband met de x-nota en de staatsveiligheid: één van de problemen in België in de jaren 80 was de beveiliging van de openbare gebouwen, en militaire installaties. Dit was een van de grootste hindernissen van de Amerikanen voor het plaatsen van kruisraketten. De kans dat Bougerol daar een rol in speelt is meer dan waarschijnlijk. Met zijn connecties in de verschillende milieus en het PIO is hij de ideale persoon om een sfeer van onveiligheid te creëren. Hij was het ook die de uitspraak deed van de 3 cirkels die elkaar kruisen en in het midden ontstaat er een gemeenschappelijke belangen. Zoals CIA, Mossad, VDB, drugs en ...

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

58 (edited by Semenkhere 01-08-2012 23:00)

Re: Mijnheer X

Dank voor de bijdrage van "Lily". In het kwestieuze artikel van journalist Max Loiseau die blijkbaar als spreekbuis fungeert van de Belgisch extreem-rechtse beweging "Démocratie Nationale" van Marco Santi kan men lezen hetgeen hierna volgt voor wat betreft mijnheer X:

"Cette note relate un entretien entre Albert Raes (patron de la sûreté qui fut perquisitionné il y a quelques semaines) et Nicolas de Kerkhove lui-même. (...) Je me suis longuement entretenu avec Nicolas de Kerkhove par téléphone qui ne décolère pas à propos de cette 'fuite'. Ce dernier me confirme l’authenticité de cette note, mais estime qu’elle n’aurait jamais dû se retrouver dans les mains de journalistes (Guy Bouten et René De Witte en ont déjà fait état). Il me précise que 's'intéressé' auquel il fait allusion est bien le major Jean Bougerol, mais que cela n’a rien à voir avec les tueries du brabant. Il s'agirait seulement de contre espionnage, mais il ne peut m’en dire plus (secret d’Etat me confie-t-il). "

Deze journalist brandmerkt Bougerol als mijnheer X maar zegt er fijntjes bij dat dit niets te maken heeft met de Bende van Nijvel. Naar mijn oordeel is dit pure "intox". Ik blijf erbij dat mijnheer X ambtenaar was op het Ministerie van Justitie en dus veel meer was dan een informant van de staatsveiligheid.

Wanneer het louter om een informant van de staatsveiligheid zou gegaan zijn was het zeer gemakkelijk om zich daarvan te ontdoen! Bovendien zou Albert Raes zijn bevoegdheid hebben overschreden door personeel van het Ministerie van Landsverdediging te screenen. Dit behoort tot de exclusieve prerogatieven van de militaire inlichtingendienst. Wat er ook van zij, ik blijf de mening toegedaan dat de identificatie van mijnheer X, gelinkt aan het roze ballettendossier de sleutel is tot de oplossing van het Bende mysterie.

Re: Mijnheer X

K& wrote:

Iedereen met wat gezond verstand ziet ook dat er wel veel stempels op deze brief staan. Wij zijn hier niet in Afrika, hé. Stempels stempelen geen verzinsels voor waarheid. Kijk ook eens naar de foto waar Bouhouche en Vanden Boeynants op één foto staan. Je moet nu echt een ei zijn om dat voor waar aan te nemen en niet te merken dat dit een fotomontage is.

Herinner u ook de foto van Tsjombé in gevangenschap in Marokko of was het Algerije. Jaren later gebruiken ze die foto nog terwijl elke fotograaf in een lach zou moeten schieten, zo erbarmelijk was de montage. Neem nu ook eens de nieuwe site van de onderzoekers. Niemand wat opgemerkt op deze bewijsstukken? Spelleken: zoek de 7 fouten en win een reis naar Irminsul.

Er klopt inderdaad iets niet. Vergelijk de nota zoals ze op deze website is te vinden en de nota op pag.250 in het boek van Bouten (De Bende van Nijvel en de CIA). De handgeschreven tekst en de stempel is maar op één van beide te vinden. Ofwel zijn er twee kopieën in omloop van deze nota ofwel is er sprake van manipulatie (bewust bijgeschreven of bewust tekst gewist).

Op het franstalig forum is trouwens ook een interessante discussie over de authenticiteit van een certificaat van Jean Bultot en die door Bultot zelf via Michel werd geupload op het forum. Bultot zegt dat het authentiek is terwijl de persoon die het document ondertekend heeft zegt dat dit niet kan en hiervoor o.a. wijst op het verschillend lettertype in de naam van Bultot en de rest van de ingevulde velden.

Niet alles is wat het lijkt! Blijf héél kritisch over foto's en documenten!

Re: Mijnheer X

Ofwel zijn er twee kopieën in omloop van deze nota ofwel is er sprake van manipulatie. Dan moeten er ook 2 bronnen het openbaar gemaakt gemaakt hebben. Bonvoisin zou er één van zijn, maar wie is de ander? Dus waar heeft Bouten zijn copie vandaan. Bonvoisin heeft natuurlijk altijd al een afkeer gehad van Albert Raes, en met dit document heeft ie een mooie kans om de zwarte piet naar Raes te schuiven.

Kumbaya, it never hurts to help !