131

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke werd in 1987 in staat van beschuldiging gesteld voor zijn betrokkenheid bij de raid in Aalst waar - zijn woorden - "acht dode mussen vielen".

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

132

Re: Philippe De Staerke

José Mendez, de broer van Juan Mendez, had aan Raf Sauviller en Hilde Geens in een interview verteld dat hij een "geheime afgevaardigde" had gestuurd naar De Staerke in de gevangenis. Hij wilde weten van wie Johnny zijn Samsonite met de wapens had.

"Wapens die vermoedelijk gebruikt werden bij de aanslagen van de Bende van Nijvel. Johnny heeft het nooit toegegeven aan de speurders, maar aan mijn 'ambassadeur' heeft hij verteld dat Bouhouche ze hem zelf 'directement' bezorgd had. Ik heb daarover gediscussieerd met een politieman die wilde weten wie ik naar De Staerke gestuurd had. Anders kon hij niets doen. Maar er was geen sprake van dat ik dat zou zeggen. Het was iemand die De Staerke kende. De Staerke zei dat Bouhouche voor de wapens zorgde, ik ben formeel." Het inhuren van de "geheime afgevaardigde" had Joe Mendez een aardige cent gekost.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

133

Re: Philippe De Staerke

the end wrote:

Het zal wel iets in die aard zijn. Er is ook rond de aanslag Overijse Eigenbrakel de ruzie in de bende De Staerke, waarna Philippe De Staerke met 2 Italianen optrekt, dat moet ongeveer in dezelfde periode zijn dat Smars met 2 Italianen optrok en rond vertelde dat hij nu in een echte bende zat. Weten we wie die 2 Italianen zijn die Philippe De Staerke kende? En kan Ciolini op de achtergrond een spel spelen zoals hij het met Smars deed. Met ook in gedachten dat de 4 machinepostelen die Bultot dringend nodig had voor Aalst ook voor Italianen van MSI bestemd waren.

Hypothese: wat als de toenmalige hit 'Te voet naar Scherpenheuvel' als een ultieme afdreiging valt te lezen? De Staerke zou bijvoorbeeld na de nodige verkenningen aan het twijfelen kunnen gegaan zijn, zodanig veel zelfs, dat de coördinatie van de Bende het nodig achtte om in laatste instantie het zekere voor het onzekere te nemen en desnoods 'naar Scherpenheuvel' zou gaan, om daar het een en ander achter de hand te houden. We weten immers wie in Scherpenheuvel woonde.

De Staerke moet hoe dan ook niet meer dan een dodelijk instrument geweest zijn, een ongeleid projectiel dat soms hanteerbaar, soms niet hanteerbaar was, en tot dan en om die reden wellicht op de reservebank had gezeten. Koelbloedig, jazeker, maar ook licht ontvlambaar. De echte killer is waarschijnlijk niet ontvlambaar, maar absoluut wel koelbloedig, kan bevelen uitdelen en is een seriemoordenaar pur sang.

Re: Philippe De Staerke

Weet iemand of ze ook connecties hadden met het "woonbotenmilieu" en dan vooral in Ronquières waar er toch wel altijd wel enkele liggen. Als er beneden het bos wel degelijk een patrouillewagen met agenten stond, zijn ze misschien tijdelijk in het bos gaan schuilen?

135

Re: Philippe De Staerke

Is het denkbaar dat Philippe De Staerke rond kerstdag 1982 penitentiair verlof had? Ik vind nergens een precieze timeline ... Wanneer voor het eerst geärresteerd? Wanneer precies terug gearresteerd na de eerste ontsnapping? Over het laatste vind ik tegenstrijdige gegevens.

Waarop slaat de veroordeling van 8/12/1982? De straf van 20 jaar dateert toch maar van 1987? Welke straf dan in 1982? Wie was gevangenisdirecteur in Sint-Gillis eind 1982? Aangenomen dat De Staerke daar zat. Waar zat hij in voorarrest?

136

Re: Philippe De Staerke

De Staerke heeft verschillende veroordelingen opgelopen voor verschillende criminele feiten vanaf begin jaren zeventig. Normaal gezien zat hij in 1982 vast, enkel vrij/ontsnapt na de avond van de aanslag Colruyt Nijvel tot vlak na de moord in Aux Trois Canards. En ook vrij/ontsnapt tijdens de aanslagen van eind 1985.

137

Re: Philippe De Staerke

Trojan wrote:

Is het denkbaar dat Philippe De Staerke rond kerstdag 1982 penitentiair verlof had? Ik vind nergens een precieze timeline ... Wanneer voor het eerst gearresteerd? Wanneer precies terug geärresteerd na de eerste ontsnapping? Over het laatste vind ik tegenstrijdige gegevens.

Het antwoord staat op de website » Daders

Re: Philippe De Staerke

Wat doet Philippe De Staerke de ganse dag?

Re: Philippe De Staerke

Hij is heftruckchauffeur geworden, of hij momenteel nog dat werk doet weet ik niet.

Salesse zou ook normaal leven hebben en is een bekend Jehova-getuige in Braine-Le-Comte. Sinds zijn vrijlating zou hij naar Frankrijk gevlucht zijn en zich op het geloof gestort hebben smile

Léon is de laatste jaren verschillende keren opgepakt, hij plande o.a. home invasions, overvallen, carjackings. Hij zorgde voor de wagens, wapens, regelde gekopieerde nummerplaten ... Aangezien hij rond de 80 is 'verkoopt' hij deze overvallen (zoals wel meer gedaan in die milieus). Hij regelt alles, en de anderen moet zich enkel met het uitvoeren bezighouden. Hij is dus een soort 'begeleider' en tijdens de uitvoering houdt hij een oogje in het zeil of alles goed verloopt. En dat is hetgeen wat hij volgens mij in Aalst ook gedaan heeft.

140

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke zit ook nog in de kunst- en antieksector.