621

Re: Philippe De Staerke

edd wrote:

Helemaal mee eens LEO. Het nieuwe forumlid vhs1240 gaat in zijn allereerste post direct aangeven dat Bonkoffsky niets met de zaak te maken kan hebben, maar gaat vervolgens wel zonder bewijzen Philippe De Staerke beschuldigen.

Manipulatie?

Dus een vaag verhaal van de broer van Bonkoffsky, waar voor de rest geen enkel spoor naartoe loopt doen we hier af als waarheid? En Philippe De Staerke, die nochtans zijn schuld al eens heeft toegegeven en de dag zélf in de Delhaize op verkenning was is hier het heilig boontje en moet ten allen koste verdedigd worden? Give me a break….

Hier wordt inderdaad serieus gemanipuleerd, maar alleszins niet door mij. Ik ben nog altijd iemand die wil dat er arrestaties volgen voor het dossier in 2025 verjaart. Die indruk krijg ik niet van enkelen hier

622

Re: Philippe De Staerke

Wordt de vermeende 'verkenning' in Aalst door Philippe De Staerke inmiddels als bewezen beschouwd? Voor zover ik weet is er maar een persoon die hierover verklaard heeft, en dat is een ex-partner van Philippe De Staerke. Is er ook maar iets dat deze verklaring ondersteunt?

Re: Philippe De Staerke

vhs1240 wrote:

Zeker wél. Bultot, Bouhouche, Beijer, De Staerke, Salesse, Mendez, … Ik ga er niet ver af zitten ...

Dat laatste is nogal een gewaagde stelling als je 't mij vraagt. Ik ben het, behalve de namen waarover iedereen het wel zowat eens lijkt te zijn, dus niet met je eens.

Bultot als opdrachtgever? Kan je deze stelling onderbouwen? Bultot als gechanteerde pion -hij zag de meiskes iets te graag, de wapens ook, om af en toe eens een gedetineerde vrij te laten of een wapen door te geven, dat zie ik dan weer wel. Maar ik zie niet in welk belang Bultot zou kunnen hebben gehad bij het concept Bende Van Nijvel, laat staan dat hij de organisator zou zijn.

Mendez? Deze is zelf vermoord door Bende kopstukken. David noemt 'm Mendezke, imo het profiel van een obsessioneel wapenliefhebber, obsessioneel in de goede zin van het woord, misschien wel zo gek van z'n hobby dat hij illegale dingen deed om aan zijn speeltjes te komen. Maar zie jij achter het masker van één van de psychopaten het hoofd van Mendez? Kom nou.

Salesse? Het brein van een bende die er prat op gaat niet te schieten bij overvallen, zou ineens een kopstuk zijn van de meest bloeddorstige bende uit de Belgische geschiedenis? Dat is gewoon zeer onlogisch, die kans is statistisch zeer klein.

Philippe De Staerke? Eigenlijk idem als bovenstaande; toegegeven die bekentenissen zijn vreemd, doet me denken aan een andere Bende verdachte die een aantal moorden bekende, zich van het leven trachtte te beroven en vervolgens dan maar weer de bekentenissen introk.

Bovenstaanden hebben mogelijks allen wel iets te maken met de Bende, maar ik zie hen niet als kopstukken (lees schutters of opdrachtgevers)

Misschien ben jij juist, en ik fout, maar ik zou me toch eens inlezen in Becker, Elnikoff(!), de Hongaar en een aantal anderen die vaker aan de Bende zijn gelinkt en wiens psychologisch profiel zou kunnen matchen met de namen achter de maskers.

Re: Philippe De Staerke

De gevestigde aanwezigheid van Philippe De Staerke in Aalst op 11 november 1985, voor de aanslag, in Delhaize zelf volgens zijn toenmalige metgezel, is 'verontrustend'. Het suggereert een verband tussen Philippe De Staerke en deze aanval. Maar wat is deze link? Het is moeilijk om iemand die van plan is om 's avonds de Delhaize in Aalst aan te vallen daar in het volle zicht te zien lopen. Is deze mogelijke link opzettelijk gecreëerd zonder zijn medeweten?

Re: Philippe De Staerke

cascade wrote:

Wordt de vermeende 'verkenning' in Aalst door Philippe De Staerke inmiddels als bewezen beschouwd? Voor zover ik weet is er maar een persoon die hierover verklaard heeft, en dat is een ex-partner van Philippe De Staerke. Is er ook maar iets dat deze verklaring ondersteunt?

De aanslagen in Braine en Overijse vonden plaats op 27 september, de aanslagen in Aalst op 9 november. Dus ongeveer anderhalve maand scheidt de 2 feiten. Dit bewijst dat de aanvallers ongeveer 6 weken hadden om zich op hun aanval in Aalst voor te bereiden. 6 weken om de omgeving te verkennen, 6 weken om verschillende vluchtroutes te vinden (volgens de omstandigheden), 6 weken om anoniem te komen winkelen in die Delhaize enz. ... Waarom zou dus iemand, die op die avond van 9 november die Delhaize zou overvallen, nog de risico nemen om zich te laten zien in de namiddag van de overval?

Re: Philippe De Staerke

Er is ook de modus operandi in Aalst, die het tegenovergestelde is van die van Philippe De Staerke in zijn talrijke inbraken (geen slachtoffers, nooit). Er zijn gangsters die niet zo "schoon" zijn ... waaronder een zekere Patrick Haemers, die getuigen zeggen te hebben gezien tijdens de aanval. Om te zeggen dat Philippe De Staerke een TBW is, gaat een beetje snel in de baan, lijkt hij mij.

627

Re: Philippe De Staerke

gloacoster wrote:

De aanslagen in Braine en Overijse vonden plaats op 27 september, de aanslagen in Aalst op 9 november. Dus ongeveer anderhalve maand scheidt de 2 feiten. Dit bewijst dat de aanvallers ongeveer 6 weken hadden om zich op hun aanval in Aalst voor te bereiden. 6 weken om de omgeving te verkennen, 6 weken om verschillende vluchtroutes te vinden (volgens de omstandigheden), 6 weken om anoniem te komen winkelen in die Delhaize enz. ... Waarom zou dus iemand, die op die avond van 9 november die Delhaize zou overvallen, nog de risico nemen om zich te laten zien in de namiddag van de overval?

Juist. Een onwaarschijnlijk verhaal dus. Vandaar mijn vraag of de verklaring van de ex-partner door enig ander feit wordt ondersteund. Nogal belangrijk in een dossier vol halve en hele onwaarheden. Zie ook bericht 659 in deze topic: "De bevestigde aanwezigheid van Philippe De Staerke in Aalst..." Bevestigd door wie of wat? Beschouwen de onderzoekers van politie en justitie dit als een feit?

Re: Philippe De Staerke

cascade, je hebt gelijk. In plaats van 'vastgesteld' had ik 'bevestigd' moeten zeggen door de metgezel van Philippe De Staerke, wat het niet noodzakelijk waar maakt, vooral omdat ze het bij het verkeerde eind had op de dag van de aanval.

629

Re: Philippe De Staerke

Léonidas wrote:

Er is ook de modus operandi in Aalst, die het tegenovergestelde is van die van Philippe De Staerke in zijn talrijke inbraken (geen slachtoffers, nooit). Er zijn gangsters die niet zo "schoon" zijn ... waaronder een zekere Patrick Haemers, die getuigen zeggen te hebben gezien tijdens de aanval. Om te zeggen dat Philippe De Staerke een TBW is, gaat een beetje snel in de baan, lijkt hij mij.

Correct, hier ben ik het inderdaad mee eens.

edd wrote:

Bij het laatste interview dat hij gaf kon hij alleen Frans, zijn vrouw wel Nederlands.

Inderdaad. Het beperkte zich tot: ja, nee en kuisen, als ik het mij goed herinner. Michel Libert daarentegen volgens mij wel, net zoals Haemers. En hun beiden zijn officieel herkent toch, in Aalst?

630

Re: Philippe De Staerke

Wat heet officieel? David van de Steen meent Haemers te hebben herkend als een van de overvallers. Hoe betrouwbaar is dat? Moeilijk te zeggen. Zijn er anderen die Haemers hebben herkend in Aalst? Niet zover ik weet.

Het woord officieel lijkt me niet op zijn plaats voor dergelijke herkenningen, ze kunnen immers niet bevestigd worden.