Re: Philippe De Staerke

Xenophon wrote:

Zijn ex veranderde van verhaal daarover maar had naar verluidt dreigtelefoontjes gekregen van 'onbekenden'.

Bedoelt u nu dat Yvette Van Hemelrijck liegt als zij zegt dat zij helemaal niet in Aalst geweest waren maar dat de speurders haar gedwongen. Hebben dit te zeggen en haar bedreigden haar dochter te plaatsen.

852

Re: Philippe De Staerke

Ik kan dat niet categoriek zeggen want was er niet bij toen het onderzocht werd, heb de pv's niet gelezen etc etc.

Blijkbaar gaf haar dochter tijdens een plaatsbezoek met de politie info over de winkel die ze niet kon gehad hebben zonder voorafgaand bezoek (wat natuurlijk ook theoretisch zonder De Staerke had kunnen zijn).

Ervaren ondervragers zouden haar - zelfs toen - nooit op die manier onder druk gezet hebben want zo construeer je een fuik en dat is gewoon amateuristisch. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de OR door het dak zou gaan wanneer hij er achter kwam en er een goeie kans is dat de betrokkenen - als ze al niet zelf een tijdje in het grote huis hadden mogen mediteren - nooit meer met hem zouden moeten samenwerken hebben.

Ik acht de waarschijnlijkheid dat iemand uit de omgeving van De Staerke een niet mis te verstane boodschap overbracht en ze daarop haar verklaring herzag waarschijnlijker. Ze had ook niet gelogen over de kofferhistorie. Alleen, daar kon ze niet meer van versie veranderen want anderen hadden dat ook bevestigd.

Re: Philippe De Staerke

Xenophon wrote:

Ervaren ondervragers zouden haar - zelfs toen - nooit op die manier onder druk gezet hebben want zo construeer je een fuik en dat is gewoon amateuristisch.

Dus, ze liegt?

854

Re: Philippe De Staerke

Jij vraagt me een binaire uitspraak te doen. Ja of nee. Ze liegt of ze spreekt de waarheid.

Ik kan dat niet, om redenen die ik uiteengezet heb hierboven. Mijn persoonlijke appreciatie is dat het waarschijnlijk is dat ze liegt, ja. Waarschijnlijk, niet zeker.

Re: Philippe De Staerke

Dan moet er iemand ter plaatse gaan om het aan Yvette te gaan vragen. Liefst geen farizeeër.

856

Re: Philippe De Staerke

Als ik een suggestie zou mogen doen:  iemand zou het aan de dochter van Yvette moeten vragen.  Als dat al niet gebeurd is.

Re: Philippe De Staerke

Misschien daarmee dat Philippe De Staerke op 13 maart 2002 door de kamer van inbeschuldigingstelling van Bergen definitief buiten vervolging werd gesteld.

858

Re: Philippe De Staerke

Dat verlaten van de gevangenis is geen alleenstaand geval. Niet alleen Jean Bultot trouwens. Garagist De Snijder werd ook uit de gevangenis gehaald om een contract te tekenen. Verschillende getuigen in het onderzoek hebben vermeld dat dit meerdere keren gebeurde.

En laat ons niet vergeten dat bijvoorbeeld Bouhouche in het bezit was van bevelschriften om mensen uit de gevangenis te halen. In het geval van de garagist die ik hierboven vermeldde is dat uitgekomen op de rechtbank. En zoals gewoonlijk stond dit reeds op het forum.

859

Re: Philippe De Staerke

Ben wrote:

Soms overtreft de realiteit de fictie. Het klinkt zo absurd en ik wou het eerst ook niet geloven, maar het gebeurde wel degelijk. Dus het idee dat iemand - in die tijd - een alibi had omdat hij in de gevangenis zat, mag gewoonweg in de vuilbak.

Ben, heb je daar voorbeelden van?

Re: Philippe De Staerke

Hennart, daarentegen, stelde zich ook nu nog op het standpunt dat Troch in 1988 het onderzoek naar de bende De Staerke had moeten afsluiten en moeten overmaken aan het parket. Hij verweet Troch tot op zekere hoogte dat hij een onderzoek dat op sterven na dood was, op allerlei (oneigenlijke) manieren probeerde te houden

Bron: Bendecommissie II

Het zou mij dan ook niets verbazen mochten er zich ex-leden van de Delta-cel op het forum hebben geregistreerd of dat er ex-leden van de Delta-cel rechtstreeks of onrechtstreeks in verbinding staan met bepaalde forumleden.