871

Re: Philippe De Staerke

Etienne1420 wrote:

Ik betwijfel of de rechercheurs iets zullen vinden in de De Staerke-clan. Ze hadden tijd genoeg. Als ze de eeuwigheid hadden zou het nog langzamer gaan. Voor andere feiten gingen de leden van deze clan achter de tralies. Ik zie niet in waarom ze meer geluk zouden hebben gehad met deze moorden.

Omdat de criminelen hier hulp hadden van een paar meester manipulatoren die exact wisten hoe ze het onderzoek de nek konden omdraaien én omdat een aantal betrokken (parket)magistraten elkaar het licht in de ogen niet gunden en vooral bezig waren met hun eigen positie te verdedigen door die van anderen te ondermijnen?

872

Re: Philippe De Staerke

Lorenzo wrote:

In een artikel van De Standaard 14 maart 2002 staat het volgende, ik citeer ;
(...) Dat meneer De Staerke in Aalst is geweest, kan best zijn. Maar de speurders hebben aangetoond dat het voor hem onmogelijk was om tijdig van bij zijn schoonmoeder naar Aalst te rijden om er aan de overval deel te nemen.

Hoe komt het dat Troch en Delta nog niet tot dezelfde conclusie waren gekomen?

Lorenzo, wie zal het zeggen? Durf jij voor veel elementen van deze zaak nog je hand in het vuur steken?

Feit is dat die quote uit De Staerke uit de mond van de advocaat van De Staerke kwam, niet uit die van een speurder. Ik ga ervan uit dat Troch en co geen idioten waren, zij hebben het onderzocht dus zij zullen wel hun redenen gehad hebben. Ik hecht alleszins meer geloof aan hun analyse dan aan die van de advo van De Staerke.

Ook: De Staerke had op een bepaald ogenblik ook wel deels bekend, laat ons dat niet vergeten. Ook daar wordt weer een uitleg voor gegeven uiteraard. De meeste burgerlijke partijen waren ook absoluut gekant tegen die buiten vervolgingstelling. Waren dat allemaal dwazen?

873

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke gaat er prat op dat tijdens al zijn overvallen nooit iemand gewond is geraakt en nooit of amper een schot is gelost. Hoe kun je hem dan in Aalst verklaren/plaatsen? Ik vind het lastig

874

Re: Philippe De Staerke

Dat hij zoiets zegt hoeft nog niet te betekenen dat het zo is. De Staerke werd door verschillende personen in verband gebracht met de bende. Een van zijn broers klopte teten einde raad zelfs bij de politie aan met de woorden 'Jullie moeten iets aan onze Johnny doen.' Een jeugdvriend meend ehem te herkennen tijdens de overval in Aalst. Hij liet zich tijdens een verhoor ontvallen dat hij gekozen was op basis van zijn dossier. Men wist dat hij nooit zou spreken. Het is een moeilijk verhaal dat van De Staerke. Niet alle speurders hebben dezelfde mening over zijn betrokkenheid. Hilde Geens schrijft het spoor De Staerke uitvoerig in haar boek 'Beetgenomen'.

875

Re: Philippe De Staerke

Xenophon wrote:

Feit is dat die quote uit De Staerke uit de mond van de advocaat van De Staerke kwam, niet uit die van een speurder.

Een advocaat is onderworpen aan strenge deontologische regels. Zo dient een advocaat steeds correcte informatie te verschaffen wanneer hij gebruik maakt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting via de media.

Xenophon wrote:

Lorenzo, wie zal het zeggen? Durf jij voor veel elementen van deze zaak nog je hand in het vuur steken?

U lijkt te zuchten. Heeft U een probleem?

876

Re: Philippe De Staerke

Lorenzo wrote:

Een advocaat is onderworpen aan strenge deontologische regels. Zo dient een advocaat steeds correcte informatie te verschaffen wanneer hij gebruik maakt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting via de media.

Hij moet in theorie ook afstemmen met de stafhouder en mag niet wetens en willens een onwaarheid vertellen. (Terloops: als inbreuken op die twee gecombineerde voorwaarden en vooral op de eerste strafbaar waren met vrijheidsberoving, er zou nog een gevangenis moeten bijkomen). En hij moet steeds expliciet toelating krijgen van zijn cliënt over wat hij gaat verklaren, zijn mandaat ad litem dekt geen verklaringen in de media. Het is een dunne lijn tussen spreekbuis zijn van een gangster en niet over de schreef gaan. 

Als de bron van de info De Staerke is, tja, dan denk ik toch meer vertrouwen te hebben in de veronderstelling dat Troch & co dat uitgezocht hebben en het toch niet wetenschappelijk uitgesloten is.

877

Re: Philippe De Staerke

  • Heeft meester Thierry Delobel dan een leugen verteld?

  • Heeft meester Thierry Delobel dan geen toestemming gekregen van zijn cliënt Philippe De Staerke?

878

Re: Philippe De Staerke

Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat de bron beslist niet neutraal is en plaats er grote vraagtekens bij. De advocaten van de burgerlijke partijen die overigens aan dezelfde regels onderworpen zijn blijkbaar ook.

Het gedrag van de meeste advocaten wanneer ze een camera bespeuren heeft weinig meer te maken met deontologie. Ik heb er overigens persoonlijk al meer dan één meegemaakt die in mijn bureau - zonder cliënt of journalist - eens zucht of vloekt om 2 minuten daarna in de media een portret van goedheid te schilderen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat eender wie 'in de sector' niet hetzelfde meemaakt of er één strafrechtadvocaat is die dit niet herkent.

879

Re: Philippe De Staerke

Lorenzo wrote:

Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat de bron beslist niet neutraal is en plaats er grote vraagtekens bij. De advocaten van de burgerlijke partijen die overigens aan dezelfde regels onderworpen zijn blijkbaar ook.

Deze informatie komt hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks uit het dossier en U komt zeggen dat de bron niet neutraal is?!

Had meester Thierry Delobel gelogen zou dat trouwens nefast geweest zijn voor zijn cliënt Philippe De Staerke omdat de advocaten van de burgerlijke partijen deze desinformatie zouden hebben aangegrepen opdat Philippe De Staerke NIET buiten vervolging zou worden gesteld. En ze zouden nog gelijk gekregen hebben ook.

Maar Philippe De Staerke werd wel buiten vervolging gesteld ...

Re: Philippe De Staerke

Een advocaat verdraait de werkelijkheid. Tegenwoordig pleiten ze zowel buiten als binnen.