31

Re: Plancenoit: 14 Ferbuari

In 2014 gaf ik reeds een korte samenvatting van het verhoor van Michel Cocu. Hieronder het volledige stuk over de diefstal van de VW Golf:

Je tiens à ajouter que j'ai accompagné l'auteur du vol de la Golf noire. Je crois que la personne qui a été braquée est un femme. Nous avons agi a deux. Je ne désire pas donner le nom de l'auteur qui a braqué la femme parce que j'en ai peur. (*) Le vol a eu lieu le lundi qui a suivi le vol de Genval, à cinq ou six kilomètres du Lion de Waterloo, je crois, dans un quartier de villas, pas loin de la chaussée de Bruxelles-Charleroi. On est allé conduire la Golf a Drogenbos et on est revenues de là dans la même région que celle du vol de la voiture Golf. En revenant de Bruxelles, on a abandonné la Peugeot dans un endroit assez isolé, pas tellement loin du Lion de Waterloo non plus. (...) De là nous sommes rentres au Borinage dans la voiture d'Adriano.

Bron: Verhoor Michel Cocu | door Guy Wezel | Gevangenis van Nijvel | 24 november 1983

(*) Ook in zijn verklaringen over de overval in Nijvel heeft Cocu het over mensen van wie hij de naam niet durft noemen » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

32

Re: Plancenoit: 14 Ferbuari

Binnenkort Valentijn. De verjaardag van dit feit. Heb mij dus eventjes verdiept in dit feit. En dan vooral in een aantal details (meer dan dat kan ik helaas niet doen). Een paar zaken zijn mij opgevallen.

Ben wrote:

Ik merk nu pas dat de naam van het slachtoffer van deze overval vaak verkeerd wordt geschreven. Het staat in dit topic - en op deze website - vaak geschreven als "De Jeugd". Haar echte achternaam is echter "Van Lidth de Jeude", zoals bv. in dit artikel:

(...) 14 februari 1983, Plancenoit (Lasne)

Als Geneviève Van Lidth de Jeude op 14 februari 1983 om 19u20 aan haar woning te Plancenoit met haar VW Golf stopt, stapt uit een Peugeot 504 een gewapend individu, die haar verplicht hem de sleutels van haar auto te overhandigen. Een handlanger blijft intussen achter het stuur van de Peugeot. De gangster gaat er met de VW Golf vandoor.

Bron: Gazet van Antwerpen | 15 Januari 1988

Heb alvast kunnen oplossen hoe dit komt (kan een te verwaarlozen detail zijn maar er kan ook meer aan de hand zijn)

Mevrouw Van Lidth De Jeugd van wie de Golf gestolen werd die voor het plegen van tal van moordpartijen gediend heeft, preciseert dat zij, via haar drukkerij, Robert Beijer kent.

Het staat dus fout geschreven in het verslag van de Kamer » www.dekamer.be

Mevrouw Van Lidth ... is dus een volledig onbetrouwbare getuige (bewust of onbewust?). Ze beschrijft de daders van de diefstal of beter gezegd de man die haar met een wapen bedreigde als iemand met een kap op zijn hoofd. Toch kan ze een perfecte beschrijving geven van zijn haren.

In de loop van de tijd denk ze oa de Borains te herkennen, een zekere Jean-Luc Peteau om er nu zeker van te zijn dat het de Slimans waren.

Ook niet onbelangrijk en zeker te vermelden is dat ze afstamt uit een Nederlands adellijk geslacht en dat de naam Van Lidth de Jeude o.a. te vinden is bij een aantal PVV-leden.

In normale omstandigheden zouden we kunnen zeggen die dame vergist zich gewoon ... so what? Case closed. Maar aangezien Mevrouw werkte voor ARI van Beijer kan er voor hetzelfde geld stront aan de knikker zijn.

Mocht Beijer betrokken zijn bij de Bende (hetgeen de grote meerderheid denkt) dan is het minstens zo dat hij blijkbaar graag werkte in een omgeving (met omgeving bedoel ik zowel mensen als plaatsen) die hij zeer goed kende (ook Aalst kende hij zeer goed blijkbaar en ook Dekaise).

Blijft voor mij de vraag, moeten we deze getuige wegdenken of zou ze één van de domino steentjes kunnen geweest zijn? Of nog anders ... zitten we dan weer in een soort Gladio-omgeving. Of minstens spionage en contra-spionage.

Tiens, ik ga je deze keer voor zijn. Mocht je zin hebben hier op te antwoorden. Speel dan aub op de bal en niet op de persoon. In deze barre en vreselijk onzekere tijden kan een vriendelijk woord veel meer opbrengen dan de zoveelste opmerking ivm de psychische vermogens of problemen van andere forumleden. Peace please » YouTube Tone to die for.

Re: Plancenoit: 14 Ferbuari

Beijer was klant bij de drukkerij waar ze werkte (of beter: ARI was er klant). Maar of dat noodzakelijkerwijs veel wil zeggen dat weet ik niet. Welk belang heeft ze bij liegen?

Je moet eens kijken op Google Maps waar ze woonde in Lasne. Da's geen wijk waar je toevallig in terechtkomt. Ze werd gevolgd.

Dat ze van adel is, ik zie de relevantie niet. Voor mij is ze tot bewijs van het tegendeel een slachtoffer, weliswaar één waarbij de daders hun gemak gehouden hebben, zeer atypisch. Je weet ondertussen wat ik denk over de betrouwbaarheid van getuigenverklaringen, hoef ik niet te herhalen. smile

34

Re: Plancenoit: 14 Ferbuari

Ze werd gevolgd, zou kunnen, of men wist haar wonen natuurlijk. Of beiden. Niet direct het soort wijk waar je met 2 man een uurtje op voorhand kon staan wachten zonder gezien te zijn. Toch niet in die tijd.

35

Re: Plancenoit: 14 Ferbuari

Ze zaten natuurlijk verstopt in de Peugeot.

Re: Plancenoit: 14 Ferbuari

Forget it, verkeerd type wijk. Daar met 2 venten in een wagen langer dan 15 minuten staan = iemand belt de politie. Ofwel was de wagen van tevoren geselecteerd (garage) en kenden ze het adres, ofwel werd ze gevolgd.

... en er staan... ok. Maar hoe wisten ze wanneer ze ging thuiskomen? Gevolgd dus.

Re: Plancenoit: 14 Ferbuari

Lasne is allesbehalve een gewone gemeente.

"En 2021 la commune de Lasne était la sixième commune la plus riche de Belgique, derrière entre autres Laethem-Saint-Martin, et la première en Wallonie. En moyenne un Lasnois a un revenu supérieur de 42,6% à la moyenne nationale".

Bron: Wikipédia