1

Topic: Willy Van Mechelen

Willy Van Mechelen (81) was in een ver verleden paracommando en later rijkswachter bij de drugsectie van de Antwerpse BOB. Een topflik, die onder meer een doorbraak forceerde in het onderzoek naar de ontvoerders van Anthony De Clerck.

Maar de topflik donderde van zijn voetstuk, toen hij in 1995 voor een eerste keer opgepakt werd in een drugsonderzoek. Spoiler: het zou niet de laatste keer zijn.

Al heeft hij dat zelf altijd met klem ontkend. In 1997 schreef hij een boek om zijn onschuld uit te schreeuwen. "Ik zou een van de grootste gangsters van België zijn. Ik kan het mij niet permitteren dat de mensen dat idee over mij blijven houden", zei hij toen in een interview.

In 2002 werd hij in Antwerpen uiteindelijk tot 5 jaar cel veroordeeld voor drugssmokkel, maar meteen na die uitspraak vluchtte hij weg. Hij zou uiteindelijk pas in 2011 gevat worden in een appartement in Dordrecht. Na zijn gevangenisstraf werd hij enkele jaren later opnieuw opgepakt.

Hij schreef samen met Carlos Debacker het boek 'Topspeurder achter tralies'.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

2

Re: Willy Van Mechelen

Willy Van Mechelen is een gewezen BOB’er bij de Antwerpse rijkswacht, waar hij in 1973 aan de slag ging. In het milieu stond hij bekend als 'de Nonkel' of 'de Kiezel'. Hij stond bekend als een straatflik die 's nachts in de bars in de Antwerpse stationsbuurt rondhangt en als een jachthond op wild aast, verslaafd aan de adrenaline. In een paar jaar tijd wordt hij de ster van de afdeling Zware Criminaliteit, met een enorm netwerk van informanten. Maar van in het begin doen ook verhalen de ronde over zijn louche methodes en te losse omgang met informanten.

Voor hij bij de rijkswacht aan de slag ging, is hij paracommando geweest. Hij is 1,90 meter groot, sportief en voor niemand bang. Hij is een scherpschutter en hij kon zelfs vanuit de heup schieten. Vanaf de jaren ’80 was hij ook actief in het criminele milieu, voornamelijk in drugshandel.

In 2002 wordt hij door het Hof van Beroep van Antwerpen veroordeeld tot vijf jaar cel. Hij wordt echter niet onmiddellijk aangehouden en vlucht naar Afrika. In Angola gaat hij aan de slag als veiligheidsagent bij een diamantbedrijf. Na vijf jaar keert hij terug naar Europa en zet zijn clandestien leven verder in Nederland. Hij komt geregeld naar België. Hij wordt gesignaleerd in Sint-Niklaas en op de Antwerpse Linkeroever. In 2011 wordt hij in Dordrecht gearresteerd.

Lees hier het volledige levensverhaal van Willy Van Mechelen » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube