1

Topic: Karabijn kaliber 8mm

Een karabijn van het kaliber 8mm werd in Maubeuge gebruikt door de dader die buiten de wacht hield en het voertuig bestuurde. Het was een oud of slecht onderhouden wapen. Er werd op de plaats van het misdrijf slechts één projectiel van dit kaliber gevonden. Waarschijnlijk was de kogel handgemaakt.

Ook bij de schietpartij in Soignies op 18 september 1982 werd een wapen van dit kaliber gebruikt.

Het is een heel ongewoon kaliber. Er zijn zo goed als geen misdrijven te vinden waarbij de dader een wapen kaliber 8mm gebruikt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

2

Re: Karabijn kaliber 8mm

Afgelopen zondag was ik op bezoek in de Franse Ardennen. Een voormalige policie uit Charleville-Mézières met wie ik aan het praten was, vertelde me spontaan dat Xavier Sliman rondreed met een afgezaagde MAS 1886 "Lebel" (kaliber 8 mm) verstopt onder een lange jas.

Het is de tweede persoon die dit feit meldt.

Ik ken dit soort wapen heel goed omdat ik lang geleden een identiek wapen bezat, geërfd van mijn grootvader...

3

En heeft Xavier Sliman die 8mm ooit gebruikt tijdens een misdaad?

Het is een wapen dat niet veel voorkomt maar Xavier Sliman was niet de enige met een wapen van dit kaliber. Zo vond ik dit verhaal van een Fransman die thuis een arsenaal bezit:

Dienster slaat dreigende man neer in Brussel

De 53-jarige Fransman Marcel P. uit Schaarbeek werd in een restaurant in de Vlaanderenstraat in Brussel door de 36-jarige Marokkaanse dienster met een schenkbord neergeslagen en uitgeleverd aan de plaatselijke politie.

Na het gebruiken van het middagmaal had de Fransman geweigerd de rekening te vereffenen. Hij haalde een revolver te voorschijn waarmee hij de 36-jarige Marokkaanse dienster bedreigde. De Fransman kwam regelmatig in het restaurant gezien hij verliefd bleek te zijn op de zuster van de dienster.

De dienster diende hem een flinke slag met het schenkbord op het hoofd toe. De Fransman viel op de grond waarna de dienster op hem ging zitten in afwachting dat de politie hem zou komen halen. Het wapen bleek een FN-pistool te zijn.

In zijn woonplaat te Schaarbeek werden nog andere vuurwapens en dozen gevuld met patronen aangetroffen. Hieronder een tweeloop jachtgeweer, een 22 long-rifle karabijn waarop een vizier en geluidsdemper en ook nog een 8 mm karabijn. De Fransman werd onder aanhouding geplaatst.

Bron: Gazet van Antwerpen | 29 November 1988

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Die Lebel '86 is helemaal niet zo'n zeldzaam wapen. Wel voor het plegen van feiten want terminaal ongeschikt.

Ik zie trouwens niet hoe dat kan afgezaagd worden want het magazijn voor 10 schoten bevindt zich onder de loop, beetje principe van een riot-gun. Dat magazijn loopt door tot quasi vooraan dus veel valt er niet te zagen.

Hier een schema:

https://i.ibb.co/CKQcrVR8/lebel.jpg

Zegt Dery ergens dat het een Lebel M86 was die gebruikt werd? Want er zijn nog wel andere wapens die een 8-mm kogel gebruiken.

5

Xenophon wrote:

Ik zie trouwens niet hoe dat kan afgezaagd worden want het magazijn voor 10 schoten bevindt zich onder de loop, beetje principe van een riot-gun. Dat magazijn loopt door tot quasi vooraan dus veel valt er niet te zagen.

Misschien een afgezaagde kolf?

Wat win je met een afgezaagde kolf? Bijna niets. En één van de kritieken op de Lebel 86 was dat hij niet in evenwicht lag en vooraan te zwaar was, ook door dat magazijn. Dat maak je nog een heel stuk erger door de kolf af te zagen. En hoe ga je richten? Je kan niet meer normaal aanleggen zonder kolf. Om door te laden moet je met de grendel werken, nog iets dat veel moeilijker wordt met een afgezaagde kolf.

Eerlijk: ik plaats er veel vraagtekens bij, zou graag zelf dat verslag eens lezen.

7

Wat we weten:

Herkomst onbekend, maar kan zowel een oud, verkort en/of slecht onderhouden geweer zijn als een 8mm kaliber revolver. Een Nederlandse deskundige is van mening dat het ook een Mauser 98K geweer van 7,92 mm kaliber zou kunnen zijn, aangezien een deel van een wapen van dit type tot de voorwerpen behoort die in Ronquières zijn teruggevonden (Ref B/30).

Van mijn kant denk ik meer aan een afgezaagd MAS 1886 "LEBEL" geweer. Dit type wapen circuleerde in het maquis van Noord-Frankrijk tijdens de 2e Wereldoorlog.

1. Maubeuge: 13 augustus 1983

Een kogel van dit kaliber verwonde agent Christian Delacourt. Een oud of slecht onderhouden wapen (geweer). De bal zou zelfgemaakt kunnen zijn.

Opmerking (Dossier): Als we verwijzen naar de gang van zaken, zou de uitkijk ook de bestuurder van de auto zijn, aangezien de rechter voorpassagier op politieagent Gumez schoot met een 7.65 pistool, terwijl de bestuurder politieagent Delacourt neerschoot en hem raakte met een projectiel van 8 mm. Aangenomen kan worden dat het gebruikte wapen een 8 mm kaliber geweer is.

2. Soignies: 18 september 1982

Gebruikt voor een poging tot moord op de heer Van Lint. Twee kogels met een diameter van + of – 8 mm werden teruggevonden, maar geen patroonhulzen. Volgens de expert Dery zouden dit zijn:

Een pistool (revolver) of een geweer (gezaagd) van kaliber 8mm. De twee gevonden kogels waren aanvankelijk geïdentificeerd als mogelijk van kaliber 38. Onder de microscoop zijn slechts twee krabembryo's te onderscheiden. Ze wegen respectievelijk 8,80 g en 8,90 g en hebben een gemiddelde diameter van 8,2 mm. Volgens de expert Dery (zijn rapport 11° CD 360.36/85) zijn er aan de basis sporen van een vormmes zichtbaar.

Het gebruikte wapen kon worden gedragen, maar het is meer dan waarschijnlijk dat de geweren werden gewist toen de kogel door een vreemd medium (hout) ging. Dit zijn met de hand gesmolten kogels, waarschijnlijk 8 mm geweerafgietsels met behulp van een RCBS N.08-170- F4 Part Nr 82000 Size 326 mal. (Dossier)

Dit wapen legt een mogelijk verband tussen de feiten van Maubeuge en Soignies.

Volgens een Franse vriend was het grote voordeel van de Lebel 8mm dat ze werden beschouwd als verzamelwapens, die in grote hoeveelheden op de markt verkrijgbaar waren voor een belachelijke prijs (250 tot 300 FF in de jaren 70/80).

Afgezien van de getuigenissen van de weduwe M. verzameld door Jean-Pierre Adam en die van Pascal D. verzameld door mijzelf, bestaan er nog steeds sporen of bewijzen dat Xavier Sliman in het bezit was van dit type wapen.

Xenophon, waarom dit soort “pétoire” gebruiken? Bij gebrek aan iets anders natuurlijk. Aan het einde van '81, na een duister verhaal van mishandeling en mishandeling met een wapen, werd een huiszoeking uitgevoerd in het huis van Xavier Sliman en werden al zijn wapens in beslag genomen (PV 2016). Hij werd veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf wegens illegaal bezit van oorlogswapens. Toen hij uit de gevangenis werd vrijgelaten (1982), had hij geen wapens meer tot zijn beschikking...

8

Ik weet het niet zeker zonder het wapen van dichtbij te kunnen onderzoeken, maar een LEBEL zou eruit kunnen zien als het geweer aan de rechterkant van de foto.

https://i.servimg.com/u/f69/15/00/61/71/5810.jpg

De Uzi, geen discussie mogelijk. Maar ik zou niet durven zeggen dat het wapen rechts een Lebel is (of niet, voor alle duidelijkheid). Kan evengoed één van 20 andere grendelwapens zijn, je kan het gewoon niet zien op die foto.

Hier is een grotere versie, het gaat om wapens gevonden in de Damse vaart:

https://i.ibb.co/FqgsXq1D/rifle.jpg

Als ik moet gokken: Infanteriegewehr Model 1888. Maar het is een gok.

10

Het een mogelijkehen. Dank U Xenophon voor de betere photo, ik zal het naar een franse expert stuuren.