Topic: Brussel: Café Bierkelder
"Bierkelder" was een café dat in de jaren ’80 gelegen was op de Grote Markt in Brussel. Voor zover ik het kan reconstrueren was het publiek een mengelmoes van extreem-rechts en punks.
In het archief van Walter De Bock staat onder andere dit over het café:
27.9.83: Verklaring van Frédéric Saucez, die op 29.9 spontaan werd aangevuld, over kogels aan twee WNP-leden: Me ('Riky') en Olivier in de Bierkelder (Rockers) + afgifte van 2 kogels en slagpin (afgehaald bij Marbaix) (Militie, pv ...). Op 11.10.83 denonceert hij Marbaix en Libert (actie tegen fregatten) (Militie, pv ...).
'Riky' moet hoogstwaarschijnlijk Rocky zijn, de bijnaam van Luc Vankeerberghen.
Ook Christine Van Hees, vermoord op 13 februari 1984, bezocht dit café. In dat café werd ze soms gezien met een zekere Kiomar en Kaio. Die twee personen leefden in een gemeenschap. Daarnaast kwam ook Serge Braeckman ("Petit Tondu") in dit café.
Op het tueries-forum stond ooit een interview met Eric Lammers. De vragen werden gesteld door forumleden. Het interview vind ik enkel nog terug op mijn eigen computer.
Eén van de vragen was:
Beaucoup de lieux ont été évoqués dans l’affaire des Tueries, selon vous les tueurs ont-ils réellement fréquenté (occasionnellement ou assidument) l’un d’entre eux: Le plein pot, Le Jonathan, La Mandarine, Le Bierkelder, De pomp, Le Roi d’Espagne, Le vieux Laeken, Le bar à bar, Le Pili, Le crocodile, L’Happy Few, Le cerisier, L’escale, Loi unique, Le 710 Certains de ces établissements sont-ils liés à d’autres faits pour vous?
Het korte antwoord van Eric Lammers:
Le Jonathan, Le Bierkelder