Topic: Serge Coly
In de rapporten van Rudy De Jonghe en Patrick Van Brussel, die onderzoek deden naar de bende Haemers, is er op een bepaald moment sprake van een zekere Serge Coly.
Serge Coly is op 11 maart 1951 in Lille (Frankrijk) geboren. Op een bepaald moment is hij naar België verhuisd. Sinds 15 februari 1982 woonde hij in de Kroonlaan 560 in Elsene. Hij had als bijnaam "L'Indien". Hij baatte in die periode een café uit. Waar dat café was, weet ik niet.
Serge Coly behoorde als gangster ("un truand notoir") tot het Frans-Belgisch milieu. Het is dan ook toevallig dat vlak voor de overval in Waver de VW Santana met Franse nummerplaat gezien werd in de Kroonlaan in Elsene.
Nog volgens de rapporten van Rudy De Jonghe en Patrick Van Brussel:
Op een bepaald moment heeft Serge Coly tijdens een gesprek gezegd dat Jean-Pierre Halla naar Brazilië verhuisd is.
Hij heeft verbindingen (“liaisons”) met verschillende leden van de Bende Haemers.
Op 6 september 1990 hadden Rudy De Jonghe en Patrick Van Brussel contact met “X 00”, een persoon die strikt anoniem wenste te blijven. Het was Serge Coly die de twee BOB’ers in contact bracht met deze persoon. “X 00” legde verschillende verklaringen af over Jean-Pierre Halla.
In 1991 werd hij als getuige opgeroepen tijdens het assisenproces tegen Jean-François Sergoynne. Die had op 29 november 1988 een vrouw met twee messteken vermoord. In 1988 werkte hij dus blijkbaar als garçon in café "La Lanterne".
(…) Serge Coly, garçon in "La Lanterne", zei "Sergoynne een mes uit zijn zak te hebben zien halen. Hij prutste een beetje met het afgerond lemmet. Ik vroeg mij achteraf af hoe men iemand met zulk een mes kan doden”.”
"Waarom hebt gij dat later niet aan de BOB verklaard?" vroeg voorzitter Wezel. "Maar de BOB heeft mij dat nooit gevraagd", aldus Coly.
Mr. Francois ging zover te gewagen van een valse verklaring. "De beweringen van deze getuige zijn afwijkend, zowel op het punt van de data als wat de feiten zelf betreft. Serge Coly zal vrijdag opnieuw opgeroepen worden.
Bron: Gazet van Antwerpen | 24 Oktober 1991