1

Topic: Tehuis Suzanne Van Durme

Het oude clubhuis van de Royal Waterloo Golf Club, gelegen aan de Golfbaan 44 - nu Golflaan - in Sint-Genesius-Rode, werd in 1960 aangekocht door pater Froidure en omgevormd tot een jeugdcentrum.

Op 13 augustus 1981 werd het tehuis door een brand volledig vernield.

Brand vernielt jeugdhome te Sint-Genesius-Rode

Vorige donderdag om 22 uur is een hevige brand uitgebroken In het jeugdhome “Suzanne Van Durme” aan de Golfbaan 44 te Sint-Genesius-Rode. Toen de brandweer van Rode ter plaatse kwam, sloegen de vlammen reeds door het dar. Er werd versterking gevraagd aan verschillende korpsen en de Civiele Bescherming van Liedekerke, doch het gebouw brandde volledig uit.

Op het ogenblik van de brand waren slechts 10 van de 50 jongeren aanwezig. Er zijn geen slachtoffers, maar de materiële schade beloopt meer dan 15 miljoen. Het home, met een oppervlakte van 500 vierkante meter en twee verdiepingen, werd volledig met de grond gelijkgemaakt.

Na een onderzoek is gebleken dat aan het dak een bijenzwerm zich had vastgehecht en dat een personeelslid met een brandende krant de zwerm wide verjagen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 17 Augustus 1981

In het artikel dat vlak na de brand gepubliceerd werd, lezen we duidelijk de oorzaak van de brand:

(...) Na een onderzoek is gebleken dat aan het dak een bijenzwerm zich had vastgehecht en dat een personeelslid met een brandende krant de zwerm wide verjagen.

In 1990 - in dezelfde krant - fantaseert de journalist er op los:

(...) Ook de naam van Bultot, de ex-gevangenisdirecteur die nu nog in Zuid-Afrika zou verblijven, interesseert steeds meer de Brusselse onderzoeksrechter. Zoals reeds eerder in deze krant geschreven is Jean Bultot opvoeder geweest in een instelling in Woutersbrakel en achteraf vervulde hij "in het zwart" ook dergelijke functies in het tehuis Van Durme in Sint-Genesius-Rode. Het is vanuit die instelling dat de gevluchte Jean Bultot de minderjarigen zou hebben geleverd voor de seksorgieën waaraan prominenten zouden hebben deelgenomen.

Niet alleen onderzoeksrechter Bulthé vindt het vreemd dat dit tehuis Vandurme in Sint-Genesius-Rode volledig is afgebrand. Alle administratieve papieren gingen in de vlammen op. Geweten is dat de brand door een geplaatste minderjarige werd gesticht. Maar het is goed mogelijk dat die minderjarige een wenk kreeg van iemand om de instelling in lichtelaaie te zetten.

Bron: Gazet van Antwerpen | 24 Februari 1990

Er wordt in het artikel beweerd dat Jean Bultot in dat tehuis gewerkt zou hebben. Er staat echter geen periode bij. We moeten dus raden wanneer Bultot daar gewerkt zou hebben. Daarnaast heb ik geen enkele bron gevonden die dat verhaal bevestigd.

De Tweede Bendecommissie heeft een onderzoek gedaan naar de beweringen over het tehuis:

Op grond van beweringen dat de minderjarigen die aan de sexfuiven hadden deelgenomen, afkomstig zouden zijn uit het “home Van Durme”, werd door de onderzoeksrechter eveneens een onderzoek in dit tehuis bevolen. (329)

Dit leverde echter ook niets op. De personeelsleden van het tehuis en de (paramedici die er werkten), verklaarden geen weet te hebben van de deelname van minderjarigen aan seksfuiven. Ook twee minderjarigen zelf werden ondervraagd, doch zonder resultaat. Eén van hen was geplaatst door A. Een andere minderjarige verklaarde trouwens:

"Ongeveer zes à acht maanden geleden kwam een man bij mij die zei dat hij van de gerechtelijke politie was. Hij stelde mij diverse vragen nadat hij me uitgelegd had dat hij onderzoek verrichte naar de roze balletten. Ik had daar toen overigens nog nooit over horen spreken. Ik heb hem zo goed mogelijk geantwoord op zijn vragen. Vervolgens stelde hij me geld voor op voorwaarde dat ik hem "interessante" antwoorden zou geven. Jammer genoeg had ik er geen."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 3)

De bron van deze beweringen is heel interessant:

(329) Deze beweringen kwamen kennelijk van Jacques Lagasse (zie farde 45, stuk 1, bijlage 1).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

2

Re: Tehuis Suzanne Van Durme

Er zijn - voor zover ik weet - ook nooit jongeren geweest die dit verhaal hebben bevestigd. Het hele verhaal over jongeren die uit dit tehuis werden gehaald om misbruikt te worden, lijkt me niet waar.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube