91 (edited by Dirk van Antwerpen 31-01-2011 14:57)

Re: Waver: 30 September

Beetje alles aan het doornemen geweest. Intrigerend.

Le 16/10/82, un adolescent découvre au carrefour de la drève du sanatorium et de la drève sainte-corneille divers objets : des cartes de banque appartenant à dekaise et l'un de ses clients victime de l'agression, des blocs de mousse du siège arrière de la santana, une plaque d'immatriculaion coupée DSN237 (copie d'une plaque attribuée à un véhicule identique dont le propriétaire était domicilié avenue Huysmans 225 à Ixelles), un soulier coupé et un polo déchiré, un journal espagnol El Pais, divers documents appartenant à Dekaise, une monture de lunettes sans verre, des morceaux de papiers manuscrits.

Ik neem aan dat het ging om een El Pais die niet in Spanje (eventueel Frankrijk) was gekocht. Als deze in België was gekocht, is het aannemelijk dat deze gekocht was door iemand van Spaanse afkomst. Waarom werd deze mee weggegooid? Was het de bedoeling er een vuurtje mee te stoken, of had deze krant ook ergens een rol gespeeld?

Tja, zou dit de aanwezigheid van de krant "El Pais" verklaren:

Selon nos infos, Bernard Sartillot, interrogé 19 ans après les faits sur la première tuerie attribuée aux tueurs du Brabant wallon, l'attaque de l'armurerie Dekaise à Wavre le 30 septembre 1982, dont c'est le 25e anniversaire, Sartillot a maintenu que l'individu qui avait tiré sur lui "ressemblait à Juan Mendez".

7 januari 1986 is 2 maanden na Aalst. Wou Mendez praten, en is hij daarom door Bouhouche omgebracht?

92

Re: Waver: 30 September

Dirk, je kan hierover veel lezen op tueries. Ook een interview met Sartillot waar we alles hebben kunnen vragen. Tombeek blijft een knelpunt en ook Romey, de vondst bij Argentieul, Drève des Tumuli, ...

Re: Waver: 30 September

Ik begin maar eerst met de overval bij Dekaise, omdat hier nog geen sprake is van de bende De Staerke:

Wanneer de doders na de overval in Waver wegvluchten richting Brussel, namen twee leden van de BOB van Waver deel aan een achtervolging van de gangsters. Ze reden in een anonieme dienstwagen van de rijkswacht, een Renault R4. Aan een overweg werd deze wagen ingehaald door een donkerblauwe wagen met een Franse nummerplaat. Ze konden die snelle wagen niet volgen, maar ze zagen dat hij niet de richting van de autoweg nam, maar wel naar Tombeek reed. De BOB'ers reden ook in die richting en zagen dan tot hun grote verbazing de blauwe wagen wegrijden van een parkeerterrein, maar ditmaal met een Belgische nummerplaat : DSN 237. Zij gaven dit onmiddellijk door en gingen dan achter de blauwe wagen aan.

Te Overijse reed de wagen vlot door de smalle straatjes waaruit bleek dat de bestuurder of een van de inzittende daar zeer goed bekend was. De achtervolging ging verder tot in Hoeilaart. De man op de achterbank in de donkerblauwe wagen keek enkele keren om naar de R4 die hen volgde. Bij het binnenrijden van Hoeilaart werd de blauwe wagen opgehouden door een file die het kruispunt van de Biesmanslaan, waar de file stond, met de Koldamstraat moest oversteken. Het was toen ongeveer 10u50. Toen de file terug op gang kwam, hebben de twee rijkswachters gebruik gemaakt van een tussenruimte die openbleef om de achtervolgde wagen de weg af te snijden, door de R4 over het gevolgde baanvak te plaatsen. Een van de BOB'ers is uitgestapt met zijn pistool in de hand. Maar de passagier die in de geblokkeerde wagen zat, hief een pistool in zijn richting. Ze waren toen zes tot zeven meter van elkaar verwijderd. Ze schoten gelijktijdig.

De BOB'er heeft zijn lader leeggeschoten. Hij werd echter door vier kogels getroffen. Daarop heeft hij dekking gezocht. De andere BOB'er heeft zich verdekt achter de R4 opgesteld en eveneens zijn lader leeggeschoten. Net toen hij vaststelde dat hij zijn reservelader niet bij had, werd hij in de rug getroffen door een kogels uit een jachtgeweer dat de passagier, op de achterbank, in de blauwe wagen hanteerde De persoon was uit de wagen gestapt met de bedoeling de BOB'er te raken. De blauwe wagen is daarna weggereden voorbij de R4 richting Groenendaal. De schutter met het geweer heeft achteraan plaatsgenomen toen de wagen al aan het rijden was, net zoals in Waver. Getuigen van deze schietpartij denken dat de passagier die vooraan zat, gekwetst was. Deze blauwe wagen bleek een VW Santana te zijn die 's avonds werd teruggevonden in het Zoniënwoud."

Enkele losse overwegingen:

  1. Franse nummerplaten werden blijkbaar vliegensvlug verwisseld voor Belgische. Heb ook ergens gelezen dat men op de Santana zowel gaatjes voor de Belgische als voor de Franse nummerplaten heeft teruggevonden. Alles was dus goed voorbereid.

  2. Goede kennis van Overijse door bestuurder of inzittende. Juan Mendez woonde in Overijse.

  3. Er waren dus 3 inzittenden: de chauffeur, de passagier, en degene die 2x op de achterbank plaatsnam in de rijdende wagen. (!)

  4. Reeds hier lijkt er een zekere "haat" van de achterbankpassagier tegenover BOB/rijkswacht... direct afgemaakt.

  5. Sartillot meent Mendez en Bouhouche te hebben herkend als respectievelijk passagier en achterbankpassagier.

  6. Er is sprake van een chauffeur, 25 tot 30 jaar, verwijfd uiterlijk, beetje arabisch type. Deze beschrijving herinnert mij aan robotfoto "2010". Kan iemand mij trouwens vertellen wie deze man van de robotfoto is? Ik herkende hem op de robotfoto op 1 seconde tijd. Zie mijn posting onder "robotfoto's" terzake.

  7. Men heeft na Aalst nooit een lijk van de "killer" gevonden. Men heeft steeds verondersteld dat het blinde moorden gestopt is na Aalst omdat de killer dood was. Niets dat deze hypothese ondersteunt.

  8. Een bijkomend motief voor het blinde moorden in 1985 kan natuurlijk geweest zijn dat de "killer" enkele oude bekenden (Dekaise? Mendez?...) ervan wou overtuigen dat ze bepaalde wetenswaardigheden beter zouden "verdringen".

  9. Nu ik toch over de "killer" bezig ben: Had die ook geen voorkeur voor achterbanken? En dan nog liefst in rijdende wagens?

  10. Wat mij ook intrigeert is dat de BMW die na de overval op de Delhaize in Lokeren op 5 december 1985 is gevonden, op dezelfde manier zou zijn "geprepareerd" als de Santana.

Ook over alles wat zich in en rond Elsene heeft afgespeeld, valt zéér veel te zeggen.

Re: Waver: 30 September

Ik lees:

"Alerté par des passants, un policier communal s'approche de l'armurerie et veut s'interposer. Il n'aura même pas le temps de comprendre ce qui se passe. Il est abattu par le chauffeur de la voiture qui attendait les tueurs. Ceux-ci prennent la fuite."

"Claude Haulotte is een uitstekend schutter die al meer dan een succesvolle interventie heeft uitgevoerd, maar vanachter hem knalt een schot, waarschijnlijk afgevuurd vanuit de Santana. De politieman wordt dodelijk getroffen aan het hoofd. Hij is op slag dood en zakt op de weg "

Dus de agent is "haarscherp" neergeschoten door degene die in de auto wachtte (hierboven de "chauffeur" genoemd). Zoals men elders kan lezen, zijn degenen die naar binnen zijn gegaan:

  1. De man met snor en bril;

  2. Het verwijfde (zuiderse) type.

Uit de getuigenissen (o.m. Sartillot) van het treffen in Hoeilaart is het duidelijk dat het verwijfd type aan het stuur zat, de bril annex snor passagier was, en de doder in Waver de achterbankpassagier. De achterbankpassagier is dus nooit bij Dekaise binnengeweest (misschien kende hij hem wel).

Re: Waver: 30 September

En dan gaan we toch aan een bepaalde persoon denken, die het ons helaas niet meer kan vertellen. Een sterke en overtuigende hypothese, Dirk! Ga zo door.

Re: Waver: 30 September

Dirk van Antwerpen wrote:

Franse nummerplaten werden blijkbaar vliegensvlug verwisseld voor Belgische. Heb ook ergens gelezen dat men op de Santana zowel gaatjes voor de Belgische als voor de Franse nummerplaten heeft teruggevonden. Alles was dus goed voorbereid.

Is een techniek die veel gebruikt werd door de Mossad. Meerdere nummerplaten werden boven elkaar bevestigd en zo kon men vliegensvlug van nummerplaat wisselen.

Re: Waver: 30 September

Laat ons even verder borduren op de WERKhypothese dat het team  in Waver/Hoeilaert zou kunnen bestaan hebben uit Salesse (chauffeur-verwijfde type), Mendez (passagier met de snor), en Bouhouche (achterbankpassagier met genadeloos schot, en ook de leider).  

a. De wagens:

  • De Austin Allegro werd gestolen op de Huysmanslaan;

  • De Santana zou geparkeerd zijn geweest met Franse nummerplaten ter hoogte van Boondaalsesteenweg 525 te Elsene. De teruggevonden DSN237 versnipperde nummerplaat van de Santana kwam overeen met de nummerplaat van een bewoner van Huysmanslaan 235.  Voor zover Google correct is, spreken we hier over een afstand van een goede 100 meter.

  • De Santana is brandend (uitgebrand?) teruggevonden in de Tumulidreef te Watermaal-Bosvoorde, ongeveer 1 km. daarvandaan.

b. De buurt:

  • Bouhouche kende de buurt zeer goed.

  • Ik heb gelezen dat Salesse in die periode in Watermaal-Bosvoorde woonde. Waar juist? Hoever van de Tumulidreef?

  • Hoever hebben ze de bij Dekaise buitgemaakte wapens moeten dragen vanaf de Tumulidreef? Ik neem aan dat er indertijd geen buurtonderzoek is gebeurd?

  • Als de Santana blijkbaar buiten geparkeerd heeft gestaan op de Boondaalsesteenweg , was er wellicht geen box beschikbaar in de buurt.

c. Maubeuge:

  • Het ging hier om een min of meer kleine diefstal (die eigenlijk zeer rustig had kunnen verlopen). Feit is wel dat de daders minstens één wapen hadden). Zoals elders reeds is verondersteld, lijkt het onwaarschijnlijk dat ze speciaal van Brussel naar Mabeuge waren gereden om wat proviand (cfr. overval van de Delhaize te Lokeren) te stelen. Het ging wellicht om een ingeving van het moment.

  • De waarschijnlijkheid dat de 2 overledenen in ons verhaal mee naar Mabeuge zouden zijn gereden om er proviand te stelen, lijkt me quasi zero. Blijft dus de chauffeur die dan zowel aan Mabeuge als aan Waver zou kunnen hebben deelgenomen.

PS: Er lopen (liepen) toch niet zoveel mensen rond halverwege de jaren 80 zoals de achterbankpassagier die er genoegen in schepte mensen (en ook honden?) met één of meerdere nekschoten (of in het hoofd) af te maken. Ik meen gelezen te hebben dat Mendez ook zo 4 schoten in het hoofd heeft gekregen...

98 (edited by Dirk van Antwerpen 31-01-2011 19:13)

Re: Waver: 30 September

Nog enkele punten ivm Waver/Hoeilaert:

a) Ik twijfelde zelf over de passagier met snor en bril. Ik lees evenwel dat er werd teruggevonden (tesamen met de El Pais: "6° une monture de lunettes sans verres ressemblant à celle portée par un des agresseurs." Waar zijn de brilglazen? Droeg de passagier die bij Dekaise is binnengegaan enkel een montuur als vermomming?

b) "Au carrefour formé par les drèves du Sanatorium et Sainte-Corneille, il découvre des débris étranges et notamment deux cartes de banque. Il emporte cellesci. Sa mère a renvoyé ces cartes à la banque qui en a avisé la police. Une de ces deux cartes appartenait à Daniel Dekaise et l' autre à Gérard Gradzki. Sur place ... 5° des documents et chèques établis au nom de Daniel Dekaise;"

Enerzijds riep één van de 2 overvallers bij Dekaise (losse vertaling) "kom, we hebben wat we zoeken, we gaan...", nadat hij de wapens had bijeengeraapt. Ging het hier om de passagier met de snor en de montuur met of zonder brilglazen?

Anderzijds werden er bankkaarten van Dekaise en één van zijn klanten gevonden (zie hierboven). Was het verwijfd zuiders type (de chauffeur) een "gewone" dief, die de zakken van Dekaise en zijn klanten aan het leegmaken was? Wellicht werd hij onderbroken in zijn "werk" toen de passagier (duidelijk een echte wapenkenner) de wapens bij elkaar had verzameld.

c) Over de locatie van de Austin en de Santana:

"La marque d'immatriculation DSN 237 a été attribuée pour une VW Santana de couleur bleue à une personne, domiciliée et résidant à Ixelles, avenue Huysmans 225. La PJ signale que le 225 de 1'avenue Huysmans se trouve à peu de di stance du lieu ou 1'Austin de Monsieur N.L. a été volée; "

"L'enquête rapporte qu'un~ voiture Santana avec plaques françaises aurait été souvent en stationnement à Ixelles, chaussée de Boendael, aux environs du 595, entre le 20 septembre 1982 et le Ier octobre 1982. A partir de cette date, elle a disparu. Un immeuble sis chaussée de Boendael est composé, en partie, d'appartements meublés. Malheureusement, la recherche de 1'identité des locataires n'a pas donné de résultat."

Zoals ik al zei, we spreken hier over een afstand van 100-200 m. tussen de a) chaussee de Boendaal 595, b) de plaats waar de Austin werd gestolen en c) waar de bewoner van de gekopieerde Santana nummerplaat woonde.

99 (edited by Dirk van Antwerpen 31-01-2011 19:17)

Re: Waver: 30 September

Terug naar de werkhypothese:

De chauffeur in Waver/Hoeilaart was het verwijfd type; duidelijk is dat de passagier en de achterbankpassagier, die (bij veronderstelling) zware gangsters waren, veel vertrouwen hadden in zijn rijkunsten. Kende de chauffeur (gewone dief van auto's, bankkaarten en proviand?) de Santana ook goed, omdat hij er regelmatig mee rondreed, en hem vlakbij zijn woonplaats parkeerde?

Was de chauffeur (gewone dief) ook vertrouwd met het kopiëren van de nummerplaten zoals dat bij de Santana is gebeurd? Of was het enkel zijn achterbankpassagier die hiermee vertrouwd was.

Chronologie:

  • 20/9-1/10: Santana regelmatig geparkeerd op de chaussee Boondaele, met onbekende Franse nummerplaten.

  • 14/8: overval te Maubeuge met WELKE (wellicht Belgische) nummerplaten?

  • 30/9: overval Dekaise, met Franse nummerplaten, verwisseld voor de gekopieerde Belgische.

  • 12/10: versnipperde Belgische nummerplaat teruggevonden

Er is nog 1 onduidelijkheid: Duiken de gekopieerde Belgische platen eerst op tijdens de vlucht na de overval te Waver, of bij de overval in Maubeuge? Hierover lees ik, begrijpe wie kan:

"L'agent de la Paix Christian Delacourt sera touché par plusieurs projectiles. Les malfrats prendront la fuite à bord d'une VW Santana immatriculée en Belgique. Deuxième action des tueurs: l'armurie Dekaise, à Wavre, est dévalisé. Plusieurs armes sont volées. Un mort et deux blessés. Ils s'emparent d'une série d'armes : un Magnum 357, un Ruger, trois Colt 45, deux Smith&Wessons 9 mm, un pistolet FN calibre 22, un Beretta, un Ingram calibre 9X19, un autre Ingram calibre 38, un Bernadelli 7,65 mm et un Ruger calibre 44 magnum. Ils quitteront les lieux à bord de la Santana avec des plaques françaises déjà utilisée à Maubeuge. "

Re: Waver: 30 September

Eens kijken naar de robotfoto's en voorzichtig en vrijblijvend toewijzen:

Verwijfd type, dit is de moeilijkste:

  • Foto 16?

  • Foto 12?

  • Zeer hypothetisch foto "2010".

Passagier:

  • Foto 3 (passagier zonder montuur); evenwel delicaat, vermits niet duidelijk is of de robotfoto onmiddellijk na de feiten is opgemaakt, of nadat de getuige deze man en zijn witte BMW Serie 3 had gezien.

  • Foto 20 (passagier met montuur), vermits we in onze werkhypothese ervan uitgaan dat de passagier mee is binnen geweest, en we weten dat 1 van beide overvallers een muts over zijn hoofd heeft getrokken vooraleer terug buiten te gaan, klopt het "vissershoedje".

  • Foto "overval Dekaise".

Achterbankzitter:

  • Foto 14;

  • Foto 15.

Lastige vraag blijft het gebruikte moordwapen bij de overval in Waver. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de achterbankpassagier mee naar Maubeuge is gegaan om proviand te stelen. Wat mij bijvoorbeeld meer plausibel lijkt, is dat hij handig heeft aangeboden het wapen te doen "verdwijnen" toen de afspraak voor de overval Dekaise werd gemaakt, en het dan toch heeft meegenomen omdat het wapen in zijn ogen nog niet "verbrand" was (verband met Mabeuge is pas na de moord vastgesteld).