631

coconut wrote:

Zenga
"Ik heb zijn naam alvast nog niet zien opduiken op dit forum, noch op het afgeschermde gedeelte van dit forum."

Graag uitleg over het afgeschermde gedeelte van dit forum aub;

Dat zou willen zeggen dat jij toegang hebt tot  het afgeschermde gedeelte. ( aangezien je schreef nog.....noch )

Ik herinner mij dat ik die vraag ooit aan Ben gesteld heb en dat hij negatief antwoordde.

632

the end wrote:
the end wrote:

Geheimzinnig? Over het schema van Latinus en de bende feiten zoals Waver. Robert Gray heeft ook een plaats op die schema ten opzichte van Vega. Je kan er een reeks officieren aan toevoegen, Bourgerol zou er ook moeten opstaan dichter bij Vega toe.

Aanvullend:

Philippe DS wrote:

Smets onderhield een nauwe band met Emile Lecerf, de hoofdredacteur van NEM een oudgediende van OSS, de voorloper van de CIA. Via Lecerf bestond een link met een groep internationaal beruchte huurlingen die niet voor alleen veel geld maar ook uit anticommunistische overwegingen graag in actie kwamen.

Centraal stond de Franse ex-kolonel Maurice Robert, die sterke banden onderhield met de Franse contraspionage SDECE en SAC. Latinus maakte ooit een schema waarop men de contacten kon aflezen van Charles Mazey, een huurling die actief was in Katanga en zijn cafe La Renaissance als dekmantel gebruikte voor contacten met huurlingenpopulatie in Brussel.  (Guy Bouten)

Die 'internationaal beruchte huurlingen' zijn gekend, mogen wij dan aannemen ?

633

zenga wrote:

Er is geen afgeschermd forum (bij mijn weten). Het afgeschermde gedeelte van het forum voor mij was een post-it papiertje met mijn boodschappenlijstje erop dat op mijn scherm hing (m.a.w. dat gedeelte was afgeschermd voor mijn ogen).

Blijkbaar een slechte mop (naar de geest van The End zijn geheimzinnig gedoe) en de verduidelijking ervan kwam ook niet echt over.

https://i.imgur.com/8825jOZ.jpg

Fan van Jeroen Meeus ... wel voldoende boter inslaan, in dat geval:)

634

P-51 wrote:

Fan van Jeroen Meeus ... wel voldoende boter inslaan, in dat geval:)

Idd! Met afwasmiddel, muesli, yoghurt,, deodorant & tandpasta kan je schitterende gerechten bereiden. Misschien was het wel een geheime code ... waarmee ik andere geheimzinnige leden in 't geheim probeerde geheime boodschappen toe te spelen?

635

P-51 wrote:

Die 'internationaal beruchte huurlingen' zijn gekend, mogen wij dan aannemen ?

Ja, Dekaize kende er ook. Robert Gray ook natuurlijk, voor sommigen was R. Gray geen positief nieuws zeker in de omgeving van Vega.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

636

zenga wrote:

waarmee ik andere geheimzinnige leden in 't geheim probeerde geheime boodschappen toe te spelen?

Toch even controleren, je hebt toch bij het afhandelen van je boodschappen transactie, gebruikt gemaakt van ofwel staatsdocumenten met watermerk of via het wereldwijd beveiligd transactienetwerk met geheime code? .

The End, wat maakt Dekaise in jouw mening zo belangrijk voor de Amerikanen (diensten)?
Indien je dit niet wil/kan zeggen, gaat het in de richting van drugs/wapentrafieken of eerder omwille van zijn innovatie ideeën?

638

Dit staat in de vorige post als reactie op de vraag van P-51. De richting die je aanhaalt is goed en het is de combinatie van factoren. Het zijn de persoonlijke contacten die Dekaize had via tussen personen met die internationale beruchte huurlingen. Lekeu is daar ook thuis in,  G. Vogeleer past daar ook in en anderen.

639

the end wrote:

Die Vega in het schema Latinus heeft 7 verbindingen, de sterkste met Mercier, erboven en eronder staan Dosogne, Lecerf, een lange lijn naar Bonvoisin; JMP met Parijs naast de lijn en nog 2 andere.  De meeste van die zeven lijnen (alles weet ik niet zomaar uit mijn hoofd) hebben een link met  César Vega.niet alles is ingevuld in dit schema en dit is geschetst als zijn kijk op het bende gegeven.

Buiten het schema van Latinus, is er een heel andere en betere (officiële) bron van een directere link van de omgeving van Vega naar
de feiten in Waver.

Aangezien we de laatste weken in raadsels rond Latinus blijven dwalen, stel ik voor om een nieuwe link aan te kaarten die wel bewezen is en waarvan voldoende materiaal beschikbaar is!

Volgens de synthese-nota van de Waverse BOB deed NII (nutribel) zaken met het door de Bulgaarse geheime dienst gecontroleerde staatsbedrijf Kintex. Uit telexen die werden teruggevonden blijkt dat zowel Pourtois als NII op het kruispunt zaten van een internationale trafiek waarbij tussen Kintex en de falangistische milities wapens tegen drugs worden geruild. Op het moment dat de Waverse BOB zich grondig met de Libanese filière begint bezig te houden, zorgen de beheerders van NII ervoor dat de zaak over kop gaat. Op 25 oktober 1984 wordt het bedrijf failliet verklaard.

De waverse bob heeft aangetoond, op basis van de klantenlijst bij Dekaise, dat Dekaise een Belgische steunpilaar van Kintex was.
Wapens worden via Dekaise & Nutribel aan Kintex geleverd, welke op hun beurt doorleveren aan het midden oosten en terro organisaties. Op deze manier wil Kintex een destabilisatie van navo landen in de hand werken. B & B hebben dit in hun onderzoeksnota verwerkt, en we kennen intussen de reactie vanwege Lhost.

Bovenstaande verklaart meteen de interesse van de DEA in een figuur zoals Dekaise en de bijhorende trafieken.
Willy Pourtois (een dubbelspion in dienst van de Belgische staatsveiligheid) verkocht eerst zijn info aan de US (DEA) alvorens naar staatsveiligheid te stappen.

Willy Pourtois werkte niet enkel met Dekaise, maar ook met Mendez. Heeft Pourtois een soortgelijke operatie voor Nutribel opgezet met Mendez (weapons for drugs)? Dan verklaart dit waarom Mendez nooit gelinkt mocht worden aan de bende.