Ik weet natuurlijk niet waarom deze rijkswachter onderstaande overvallen heeft gepleegd. Had hij schulden? Wou hij extra geld hebben? ... Maar het toont - nog maar eens - dat ook mensen waarvan wij verwachten dat ze onze wetten handhaven, deze ook kunnen overtreden.
N.a.v. dit artikel vraag ik me ook af hoeveel een rijkswachter - in dit geval een wachtmeester bij de zesde Mobiele Groep - toen verdiende. Was dit voor veel rijkswachters te weinig?
Rijkswachter overviel benzinestations
Door de krijgsauditeur te Antwerpen werd rijkswachter L.N. [naam zelf afgekort] uit Lummen onder aanhoudingsmandaat gesteld. De 24-jarige man wordt verdacht van overvallen op benzinestations. Hij heeft er intussen twee bekend.
L. N. was in dienst bij de zesde Mobiele Groep te Brussel, waar op zijn gedrag de jongste tijd heel wat viel aan te merken. Naar verluidt zouden eerlang sancties tegen hem getroffen worden. Zijn aanhouding maakt die thans overbodig.
De jonge rijkswachter, die de graad van wachtmeester had, werd vrijdag door de BOB van Hasselt opgeleid. Dat gebeurde op basis van een robotfoto die door de rijkswacht was verspreid na een overval, op 16 maart omstreeks 14u30, op een benzinestation ana de Kuringersteenweg te Hasselt.
Die dag stapte N., ongemaskerd maar gewapend met zijn dienstpistool, het station binnen, op het ogenblik dat twee vrouwen er het geld aan het tellen waren. De dader vertrok zonder buit: waarom is niet geweten. Hij ging te voet langs de Kuringersteenweg, maar werd gevolgd door een fietser die getuige was geweest van de overval.
Wat verder stapte N. in een auto, waarvan door de fietser een beschrijving kon worden verstrekt. De twee vrouwen in het benzinestation gaven bovendien een zeer nauwkeurig signalement van de overvaller.
De mislukte overval te Hasselt heeft de BOB op het spoor van N. gebracht. De rijkswachter bekende intussen de dader te zijn geweest, evenals die van een hold-up op een benzinestation te Diest in januari van dit jaar.
Born: Gazet van Antwerpen | 22 Maart 1983