1

Kapllan was een belangrijk misdaadcontact van Pierre Maréchal. Maréchal was in 1985, het jaar van de meest bloedige Bende-aanslagen, de rechterhand van Robert Beijer in diens detectivekantoor ARI, dat die samen met Madani Bouhouche had opgericht, nadat ze in 1983 allebei de rijkswacht hadden verlaten. Maréchal was een ex-paracommando, een elite-schutter, een rallyrijder – hij reed zelf met een Golf GTI – en een gespecialiseerd mecanicien.

In 1983 was hij samen met een kerel van het WNP van Latinus lid van de schietclub CTR in Anderlecht. Op de achterkant van Maréchals lidkaart stonden de nummerplaten van vier auto's. Ze waren alle vier gestolen, en een van die wagens was gestolen door Murat Kapllan. Een paar maanden na de laatste Bende-overval in november 1985 in Aalst ging Maréchal er hals over kop vandoor. Hij verdween naar Spanje. Bij een huiszoeking vond de politie zware Legia-munitie, zoals gebruikt bij het bloedbad in Aalst, nummers van autoplaten en een groot aantal autosleutels.

Daders » Bouhouche & BeijerBende Haemers

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2 (edited by Biggus Dickus 10-04-2008 11:56)

Ben wrote:

Maréchal was een ex-paracommando, een elite-schutter, een rallyrijder – hij reed zelf met een Golf GTI – en een gespecialiseerd mecanicien.

Als dat geen adelbrieven zijn die kunnen tellen voor mogelijk lidmaatschap van de Bende weet ik het niet meer, en de vriendenkring van dit heerschap is ook niet mis. Is deze brave man ooit het vuur aan de schenen gelegd door de speurders, of heeft men zich deze moeite niet getroost?

3

Biggus Dickus wrote:

Als dat geen adelbrieven zijn die kunnen tellen voor mogelijk lidmaatschap van de Bende weet ik het niet meer, en de vriendenkring van dit heerschap is ook niet mis. Is deze brave man ooit het vuur aan de schenen gelegd door de speurders, of heeft men zich deze moeite niet getroost?

De waarheid mag gewoon niet boven komen, waarom mag Beijer niet praten, denk je? Voor niets zou ik het ook niet doen, maar wat hij vraagt is een peulschil t.o.v. de 28 moorden.

4

Ben wrote:

Maréchal was in 1985, het jaar van de meest bloedige Bende-aanslagen, de rechterhand van Robert Beijer in diens detectivekantoor ARI

In het detectivekantoor van Robert Beijer vonden de speurders op een bepaald moment foto's van de Delhaize van Aalst. Beijer zei dat hij die had gemaakt voor een echtscheidingszaak. Als Maréchal in 1985 in het kantoor van Beijer werkte, kan het dat hij:

  • De foto's van de Delhaize had gezien.

  • Of misschien zelf de foto's heeft genomen.

  • Of misschien was hij erbij toen Beijer de foto's trok.

Maréchal is niet de eerste de beste, hij heeft - zoals je kan lezen - een indrukwekkend cv:

  • rallyrijder

  • ex-paracommando

  • elite-schutter

  • mecanicien

We zouden eigenlijk een foto moeten vinden van Maréchal en hem vergelijken met de verschillende series robotfoto's die we hebben. Misschien vertoont hij opvallende gelijkenissen met één van de robotfoto's.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Robert Beijer is zo vriendelijk om op het Waalse forum nog iets te zeggen over Pierre Maréchal (alleen maar goede zaken blijkbaar):

"Les relations de Maréchal et l'agence ARI ont toujours été ce qu'il y a de plus claire! C'était un agent, un très bon! C'est la raison pour laquelle il gagnait plus que les autres. Il travaillait plus et n'avait pas peur de se mouiller dans la pluie. Avant que je ne le connaisse, il travaillait parallèlement pour une police communale. C'est lui-même qui m'a donné cette info pour que je vérifie sa bonne fois."

"Comme il était très fidèle et courageux, je lui confiais parfois des surveillances un peu plus pointues, comme celles du ministre Vanden Boeynants, par exemple. Oui, il roulait en VW Golf. Il s'agissait d'une voiture de l'agence ARI. Et des Golfs à cette époque, il y en avait quelques-unes!"

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Vertrokken naar Spanje.

7

Eddy Vos vertelde in de Knack van vorige week dat er inderdaad een paar geviseerd worden die in buitenland vertoeven. Dan is deze Maréchal er zeker een van, als hij nog leeft tenminste. Weet iemand dat?

Ben wrote:

Maréchal was in 1985, het jaar van de meest bloedige Bende-aanslagen, de rechterhand van Robert Beijer in diens detectivekantoor ARI

Ik vind de link met Beijer en Kapllan opmerkelijk. Kapllan is bij de nieuwe robotfoto ter sprake gekomen en lijkt een geknipte figuur voor de diefstal van de Golf in Erps-Kwerps. Beijer werd - voor zover ik gelezen heb - opgemerkt in Groot-Bijgaarden vlak voor de overval, met een ¾ regenjas en een wapen met een korte loop, aan het Texaco-tankstation bij de autosnelweg. In de televisiereconstructie wordt over hem echter verder niets gelost. Vreemd ook: Beijer is voor zover ik gelezen heb niet bijzonder agressief.

Ik zou graag het een en ander weten over die rally. Wanneer begon hij juist en dan bedoel ik welke maand in welk jaar en met wie.

Ben wrote:

Op de achterkant van Maréchals lidkaart stonden de nummerplaten van vier auto's. Ze waren alle vier gestolen, en een van die wagens was gestolen door Murat Kapllan. Een paar maanden na de laatste Bende-overval in november 1985 in Aalst ging Maréchal er hals over kop vandoor. Hij verdween naar Spanje. Bij een huiszoeking vond de politie zware Legia-munitie, zoals gebruikt bij het bloedbad in Aalst, nummers van autoplaten en een groot aantal autosleutels.

Heeft iemand een idee over welke nummerplaten het gaat? Welke nummerplaten stonden op zijn lidkaart en welke nummerplaten zijn er gevonden? Vind je het niet een beetje raar dat de nummerplaten op zijn lidkaart staan van juist die auto's die gestolen zijn? Wat wilt dat nu zeggen? Gaan ze eventjes de nummerplaten opschrijven van welke auto ze gaan stelen of gaan ze de nummerplaten opschrijven van de auto's die gestolen zijn (maar waarom dan?). Hebben jullie hierover iets gelezen in de bendecommissies of zo?