61

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Hestur wrote:

Stak de sleutel op het stopcontact, of hoe kreeg men deze aan de praat? Als alle sleutels ergens aan een haakje of zo hingen, zoals bij vele garages het geval is, hingen de andere sleutels dan nog allemaal goed? (Misschien moesten ze die allemaal uitproberen?)

Volgens het artikel van Gilbert Dupont van 10 mei 2017 stak de sleutel in het contact:

Et, donc, l’Austin sert le lendemain 11 mai 1982 à voler dans le showroom d’un concessionnaire à Lembeek, la VW Santana qu’il utiliseront en septembre à Maubeuge puis Wavre. Cette fois, la clé est dans le contact. Les tueurs, ces grands professionnels des grandes théories, incapables de voler une voiture sur un parking, avaient besoin pour voler une voiture que la clé se trouve dans le contact.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Op zich een vreemd verhaal, bij elke showroom zijn de sleutels niet in de auto aanwezig. De reden hoef ik niet uit te leggen. Nu in dit geval wel, hoe wisten de daders dit? Puur toeval of insiders werk vooraf?

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Bij de diefstal van de Golf GTI in Erps-Kwerps ging de bende op dezelfde wijze te werk. De daders omzeilden alle beveiligingsmaatregelen en bij alle wagens zaten de sleutels op het contact. ook bij deze diefstal is er gesuggereerd dat het een inside job zou kunnen zijn.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

eenhoorn wrote:

Op zich een vreemd verhaal, bij elke showroom zijn de sleutels niet in de auto aanwezig. De reden hoef ik niet uit te leggen. Nu in dit geval wel, hoe wisten de daders dit? Puur toeval of insiders werk vooraf?

Misschien is dit een verklaring:

Scaramouche wrote:

De Bende van Nijvel stal een blauwe VW Santana in de nacht van 11 mei 1982 uit het uitstalraam van de Garage Sint-Veroon, Garage Brichau te 1502 Lembeek. Zij waren in Lembeek aangekomen met een Austin Allegro, gestolen in Elsene. Ik was jarenlang buurman van deze garage.

Eén van de uitbaters van deze garage vertelde me dat Bultot voordien een Audi Coupé had gekocht in hun garage. Auto gekocht, afgehaald, en daarna nooit meer gezien. Daarna overval in hun garage. Raar nietwaar? Ik heb dit feit van de aankoop van een Audi Coupé door Bultot in Garage Brichau te Lembeek destijds gemeld aan commissaris Eddy Vos. Waarom koopt een Brusselaar een Audi in Lembeek? Om de garage te verkennen?

Ook de Saab was nieuw.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Toch blijf ik het een vreemd verhaal vinden. Eddy Vos zal hoogstwaarschijnlijk als dit verhaal klopt de aankoopbonnen gecheckt hebben. Dan vind ik het wel een heel dure mannier om een garage te verkennen. Komt nog eens bij dat met de aankoop je gelijk op de radar staat van de onderzoekers.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Blijft de vraag: waren ze te amateuristisch om een wagen te stelen of wilden ze gewoon het beste wat er op de markt te krijgen was en deden ze daarvoor zoveel moeite? De manier waarop ze telkens aan de politie wisten te ontkomen en hun wagens ombouwden lijkt me allesbehalve amateuristisch.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Ik denk dat we op de zelfde lijn zitten Django68. Goed voorbereiden acties, snelle auto's geprepareerd. Als Bultot werkelijk een Audi cabrio gekocht heeft aan geld geen gebrek. Denk ook dat het hele Bende-verhaal niet om het geld te doen was.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Volgens de profilers was een van de daders een garagist.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Ik vermoed ook dat ze bewust de Santana gekozen hebben en dat die wagen ook nog andere specifieke doelen gediend heeft tussen mei en september '82.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Ik lees niets nieuws ...