201

Re: Beersel: 23 December

Bedenking: Ik kan mij niet voorstellen dat Marc Vanden Eynde, wanneer hij het lichaam van zijn vader vindt, gaat kijken of alles nog in de aktetas zit. Ik denk dat de speurders tijdens hun onderzoek in de kamer hebben ontdekt dat de tas leeg was.

Merovinger wrote:

In 1982 vertoefde Marc Vanden Eynde nl. in een bepaald milieu dat niet twijfelde om geweld te gebruiken.

Het zou interessant zijn om te weten welk milieu dit was. Was dit het milieu van corrupte koks en restauranteigenaars waartoe ook Van Camp behoorde?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

202 (edited by the end 19-12-2012 16:10)

Re: Beersel: 23 December

Over de conectie tussen Vanden Eynde en Angelou. Uit de 2e Bende-commissie bijlage 2:

"Constantin Angelou en José Vanden Eynde werkte beide van 1978 tot 1980 voor hetzelfde taxibedrijf zijnde Sociètè de Taxis indèpendance te Brussel. Beide waren collega's van de extreem-rechtse Herman Wachtelaer die in nauw contact stond met zowel Latinus, Barbier, de Lombaerde als Libert en met hen in diverse groeperingen opereerde of leiding gaf. Wachtelaer was ook aanwezig bij de begrafenis van Angelou."

Ik spreek me niet uit over wat of wie de waarheid spreekt. Maar de elementen die de 2 mogelijk met elkaar verbinden zijn talrijk. Zeker als we dan rekening houden met het feit dat ze in de dezelfde buurt op cafe gingen. En dat een van de bazen van een taxibedrijf thuis was in de Jonathan.

Ben wrote:

Het zou interessant zijn om te weten welk milieu dit was. Was dit het milieu van corrupte koks en restauranteigenaars waartoe ook Van Camp behoorde?

Ik twijfel niet aan dat hij in een schemerzone vertoefde, de kok is in een horeca zaak immers een soort kapitein die van alles op de hoogte, als je dan zijn parcour bekijkt en zijn reactie dan weet ik genoeg. Ik bedoel niet dat hij actief betrokken is bij iets maar hij zal veel weten of vermoeden. En dan heb je nog zijn vriendin die toch ook wel in duistere kringen vertoefde, soort zoekt soort zeggen ze.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 23 December

Kijken jullie wel uit dat geruchten geen aannames worden.

204

Re: Beersel: 23 December

Merovinger, wat is jouw bron voor de stelling dat Angelou en VDE niet voor hetzelfde taxi-bedrijf werkten?

205

Re: Beersel: 23 December

noorderling wrote:

Kijken jullie wel uit dat geruchten geen aannames worden.

Ja dat is zo. Doch als het gerecht zijn werk had gedaan moesten wij hier op de site niet zo zoeken naar de waarheid. Je zou bijna kunnen zeggen dat het onderzoek vakkundig om zeep geholpen is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 23 December

Hestur wrote:

Wat is jouw bron voor de stelling dat Angelou en VDE niet voor hetzelfde taxi-bedrijf werkten?

Dit stellen Patricia Finné en Michel Leurquin in hun boek. Ik ga ervan uit dat zij dit uit goede bron weten of via de zoon van Vanden Eynde. Idem dito voor het verhaal van de aktetas. De zaken waar geen bevestiging of bewijs van is bespreken ze in voorwaardelijke of vraagstellende zin in hun boek. Echter over bepaalde zaken zeggen ze expliciet dat wat in de media of fora is verschenen foutief is, zoals de aktetas van Vanden Eynde, hetzelfde taxibedrijf, het verplaatsen van de lichamen van Fourez-Dewit, ...

207 (edited by Boemerang 20-12-2012 15:25)

Re: Beersel: 23 December

Merovinger wrote:

De zaken waar geen bevestiging of bewijs van is bespreken ze in voorwaardelijke of vraagstellende zin in hun boek. Echter over bepaalde zaken zeggen ze expliciet dat wat in de media of fora is verschenen foutief is, zoals de aktetas van Vanden Eynde, hetzelfde taxibedrijf, het verplaatsen van de lichamen van Fourez-Dewit, ...

Merovinger, ik zou dit boek niet zonder meer als de bende-bijbel neerzetten.

  • Fourez is wel degelijk versleept naar het hek en dan naar de muur. Dit komt rechtstreeks uit het onderzoeksverslag! (Het Colruyt Nivelles-document dat schijnbaar verder niemand leest.)

  • Het ligt misschien gevoelig maar om waarschijnlijk persoonlijke redenen laat Mevrouw Finné de theorie van onderzoeksrechter Lacroix (Finné = slachtoffer nr-4 ) volledig buiten beschouwing en wordt slechts (summier) ingegaan op de theorie dat Finné slachtoffer nr-2 was. Daarbij vergeet zij te melden dat er géén getuigen zijn die hebben gezien dat Leon Finné werd vermoord en er maar liefst 4 eerstelijns-getuigen zijn die nadrukkelijk verklaren Finné (en zijn wagen) daar niet te hebben gezien terwijl die moord in hun directe omgeving plaats had moeten vinden. Los van wie er gelijk heeft was het toch wel netjes geweest om in het boek even aan te stippen dat het hier handelt om theorieën en niet om vaststaande waarheden.

Omdat niet is na te gaan in hoeverre dergelijke onjuistheden/onvolledigheden/theorieën ook in andere hoofdstukken van het boek zijn binnengeslopen, kan men het beter beschouwen als een perceptie van de waarheid i.p.v. de absolute waarheid.

208

Re: Beersel: 23 December

Ook inzake het taxi-bedrijf spreekt het rapport van de onderzoekscommissie in elk geval het boek van Finné tegen. Als buitenstaander is het moeilijk te zeggen wie er gelijk heeft.

Ik ben het echter met Boemerang eens dat men niet zomaar alles mag geloven wat in Finnés boek staat. Mevrouw Finné is als echtgenote van een slachtoffer in zekere zin betrokken partij. Het kan althans niet uitgesloten worden, dat zij mogelijk liever niet ziet gebeuren dat de dood van haar man direct of indirect gelieerd wordt aan bepaalde zaken waarin deze betrokken was. Om die reden kan het in het belang van mevrouw Finné zijn om te ontkennen dat ook andere getuigen banden met elkaar hadden. Hoe minder verbanden er tussen de verschillende slachtoffers waren, hoe toevalliger en onschuldiger de moorden immers worden. Wat van meneer Finné ook een toevallig slachtoffer maakt.

Hiermee stel ik niet dat mevrouw Finné liegt, enkel dat men niet kan uitsluiten dat zij niet de waarheid schrijft. Ergens begrijp ik overigens ook een bekommernis om ten allen tijde de reputatie van een overleden echtgeno(o)t(e) zo zuiver mogelijk te houden.

209

Re: Beersel: 23 December

Hestur, Patricia Finné is de dochter, niet de echtgenote. hmm

Re: Beersel: 23 December

Boemerang, neen ik neem dit boek niet als de Bijbel maar als de dochter van een slachtoffer dit expliciet schrijft en dan nog eens benadrukt dat de geruchten die de ronde doen foutief zijn, ga ik er wel van uit dat zij dit uit zeer goede bron of vanuit het dossier weet. Wat betreft het verslepen van de lichamen van Fourez-Dewit heb ik mij hierboven slecht uitgedrukt want ik bedoelde eigenlijk het verbergen van de lichamen achter de winkelkarren. Zie mijn bijdrage op dit topic, dat een  vertaling is van wat in het boek van Finné staat en wat dus overeenkomt met de beschrijving van de onderzoeksnota (en die ik ook wel degelijk al gelezen heb).

Hestur, ik denk dat mevrouw Finné maar één ding wenst en dat is dat de waarheid naar boven komt en dat zij eindelijk weet wie haar vader vermoord heeft en waarom. Wat deze waarheid ook mag zijn of wat haar vader ook maar zou mogen uitgestoken hebben. Haar boek is dan ook heel neutraal opgesteld. Ze schuift géén enkel voorkeurshypothese naar voren (in tegenstelling tot Bouten).