Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Een speurder: "(...) Vermoedelijk heeft hij die fatale avond, vlak voor kerstmis 1982, een paar inbrekers betrapt. De telefoonlijn in de taverne was aangesloten op twee toestellen, het ene beneden in de gelagzaal, het andere boven in zijn kamer. Als je boven probeerde te bellen gaf dat beneden een klik die je in het café kon horen. Dat hebben we uitgetest. Waarschijnlijk hebben die inbrekers die klik gehoord en zijn ze boven gaan kijken. Ze hebben het telefoonsnoer uit de muur gerukt en die arme man daarmee met zijn polsen aan zijn enkels vastgebonden, ruggelings."

Als ik als inbreker een klik hoor omdat iemand de politie belt, zou ik zorgen dat ik zo snel mogelijk weg ben. Deze daders zijn nog even gebleven om de man te martelen, met het risico dat de politie er elk moment kon staan. Althans, dat is wat de speurder insinueert.

Ik ga er niet van uit dat Vanden Eynde hen betrapt heeft, ik denk dat ze wel degelijk naar hem op zoek waren.

Re: Beersel: 23 December

En nog maar eens het bewijs dat deze bende geen probleem heeft met brute marteltechnieken en moord.

233

Re: Beersel: 23 December

  • Dagindeling José Vanden Eynde begin jaren 80: 's morgens de vloer poetsen dan in de namiddag naar Brussel afzakken om te gaan spelen.

  • Dagindeling Philippe De Staerke begin jaren 70: 's middags frieten bakken dan in de namiddag naar Sterrebeek om te gaan spelen.

De twee gegevens uit dezelfde bron (interview zoon Vanden Eynde). De parallel frappeerde me, dus ik post het maar even.

234

Re: Beersel: 23 December

Jef Jurion, omkooppraktijken. Vanden Eynde, verwoed gokker. Is er iemand pissig op Vanden Eynde omdat hij altijd juist gokt op het voetbal? Ook wordt het voetbal sinds jaar en dag geassocieerd met witwassen van zwart geld...

Wat vreemd. Een telefoon die klikt.

235

Re: Beersel: 23 December

Het is interessant om eens te gaan spreken met de persoon aan het loket van het kasteel van Beersel. Deze man leverde begin jaren 80 de platte kaas een het restaurant, dat slechts enkele meters van zijn inkomgebouwtje ligt. Aanrader!

236

Re: Beersel: 23 December

Kan je misschien iets meer informatie geven voordat ik de trein neem om helemaal naar Beersel te reizen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

237

Re: Beersel: 23 December

Florizoone dit en plus que la Femme du fils de Vanden Eynde travaillait pour la Sureté et que Gol venait qqfois chez lui avec sa maitresse.

En het land zich maar blindstaren op Tinck en een peuk.

238

Re: Beersel: 23 December

Trojan wrote:

Florizoone dit en plus que la Femme du fils de Vanden Eynde travaillait pour la Sureté et que Gol venait qqfois chez lui avec sa maitresse...

Wat Florizoone vertelt moet men wel met een korreltje zout nemen. Maar de schoondochter van Vanden Eynde is zeer interessant onder andere voor haar vermoedelijke rol met de staatsveiligheid, maar ook en vooral de ex van de schoondochter was betrokken in een drugzaak waarin de schoonzoon van Vanden Boeynants betrokken was. Die schoonzoon van VDB zat ook in Eurosystem en was betrokken in Eurosystem Libalon.

Tevens kunnen we de vraag stellen of José Vanden Eynde misschien een informant was, hij was streng katholiek, heel Belgisch gezind. In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog rekruteerde de Staatsveiligheid bij voorkeur mensen die onder andere in de Spaanse burgeroorlog hadden gestreden, en mensen uit het Koningsgezind verzet, de witte brigades. Vanden Eynde had in beide gediend. Op zich komt Vanden Eynde in aanmerking voor een rol in die richting zeker met zijn functie als taxichauffeur, en later bij de bank.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

239

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Kan je misschien iets meer informatie geven voordat ik de trein neem om helemaal naar Beersel te reizen?

Wel, ik heb ongeveer een jaar geleden het kasteel van Beersel bezocht, eigenlijk meer om de Auberge goed langs de achterkant te kunnen bekijken. Had een gesprek met de persson aan het loket, dat op enkele meters van het restaurant gelegen is, de toegangsweg loopt er zelfs gewoon langs. Hij vertelde me dat zijn vader en hijzelf destijds de platte kaas aanleverden en zelfs op de morgen van de moord in het restaurant waren. Zij hebben niet iets ongewoons opgemerkt, hebben hun waren geleverd en zijn vertrokken.

Zouden zelfs in bezit van de sleutel van het pand geweest zijn. Hierna is dus de zoon gekomen die het lichaam gevonden heeft. Zij zijn verschillende keren ondervraagd door Rijkswacht, maar hebben niets te maken met de moord.

Ik vroeg hem wat meer info over de vermoorde persoon, maar hij wou duidelijk niet veel kwijt. Meer dan "ze zeggen dat het de bende was" kwam er niet uit. Hij twijfelde duidelijk of het wel zo is. Bij mij kwam de vraag op of een of ander bendelid niet wat "bijkluste" en naast de warenhuisovervallen nog andere opdrachten deed om den brode.

Re: Beersel: 23 December

Raf wrote:

Hij vertelde me dat zijn vader en hijzelf destijds de platte kaas aanleverden en zelfs op de morgen van de moord in het restaurant waren. Zij hebben niet iets ongewoons opgemerkt, hebben hun waren geleverd en zijn vertrokken. Zouden zelfs in bezit van de sleutel van het pand geweest zijn. Hierna is dus de zoon gekomen die het lichaam gevonden heeft.

Hebben ze dan ook geen geforceerde deur gezien noch rommel in de keuken?