Re: Beersel: 23 December

Eén van de Farcy's woonde op een caravanterrein in Beersel, was dit begin jaren 80 ook nog zo?

Re: Beersel: 23 December

club_le-happy-few wrote:

Eén van de Farcy's woonde op een caravanterrein in Beersel, was dit begin jaren 80 ook nog zo?

Dewelke precies?

Re: Beersel: 23 December

Situatie rond 1970 (bron is denk ik recentste boek Hilde Geens, maar kan ook boek van Bouten zijn):

  • Vader Germinal, vrachtwagenchauffeur

  • Broer Edmond, monteur te Harelbeke, opgepakt wapendiefstal rijkswachtkazerne Auxerre (voor ETA)

  • Albert aka Bruno, antiekhandelaar, ingeschreven bij Edmond

  • Broer Jacques, officieel Halluin, officieus kampeerterrein Beersel stwg naar Ukkel

  • Broer Patrick, caféhouder te Kortrijk 'Reebok', woont bij oma met vriendin

  • Michel, bar Ruddervoorde samen met Albert, tot arrestatie van Albert bij Chinezen in NL - heroïnehandel (ontsnapping rond nieuwjaar 1980)

Albert aka Bruno zat vooral in circuit bars Moeskroen (homobars & bordelen)

314

Re: Beersel: 23 December

zeno wrote:
zenga wrote:

In 1982 vond de winterzonnewende plaats op 22 december. Als er inderdaad een hoop extreem-rechtse pipo's in Haacht (bij de Wachtelaer?) waren, dan is het idee van zo'n rituele moord n.a.v. de zonnewende nog niet zo'n gekke piste.

Deze hypothese acht ik niet echt realistisch want wat ik over Vanden Eynde las, was dat hij zelf het extreem rechtse gedachtegoed vergoelijkte.

Als er een geschil was tussen Vanden Eynde en de moordenaar(s) speelt "hetzelfde gedachtegoed" niet noodzakelijk een rol. Een bekend voorbeeld: de Nazi's hebben andere Nazi's (prominenten zelfs) ook vermoord (bijvoorbeeld tijdens "de nacht van de lange messen" in 1934).

Non semper ea sunt quae videntur

315

Re: Beersel: 23 December

Het punt dat zenga wou maken was dat het ging om een ‘rituele moord’. Dat is eigenlijk een vorm van ‘offer’ dat uitgevoerd wordt. De ‘Nacht van de lange messen’ is naar mijn mening eigenlijk geen goed voorbeeld want daar ging het uitsluitend om meer ‘macht’ te verwerven. Wat Vanden Eynde betreft; als het om een geschil ging tussen rechtse extremisten blijft het een pervers uitgevoerde liquidatie toch?

316

Re: Beersel: 23 December

Juist wat betreft "meer macht verwerven". Ik kan niet onmiddellijk op een voorbeeldje komen van rituele-moorden welke een beter voorbeeld is.

Wat het gedachtegoed van Vanden Eynde betreft, enkele voorbeeldjes:

  • de daders waren hiervan misschien niet op de hoogte?

  • Vanden Eynde was van een ander (minder extreem) niveau als de daders?

  • de daders wisten misschien enkel maar dat er een huisbewaarder daar boven woonde die een oudere man was, maar verder niets. Gemakkelijk slachtoffer dan.

  • Vanden Eynde was misschien een afvallige in die extremistenwereld?

  • de daders hadden een slachtoffer nodig, en met Vanden Eynde hadden ze misschien nog een rekening te vereffenen, dus 2 vliegen in 1 klap.

Wellicht was het geen rituele moord en geen van bovenstaande voorbeelden waarom het toch zou kunnen. Toch kan die piste niet uitgesloten worden met als reden dat hij mogelijks een extreemrechts gedachtegoed zou hebben gehad. Er zijn wellicht betere redenen om die piste niet te volgen (al weet ik er geen, net zoals ik ook geen weet waarbij een rituele moord aannemelijker zou lijken).

zeno wrote:

blijft het een pervers uitgevoerde liquidatie toch?

Dat is een feit ja.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Beersel: 23 December

Wat ik altijd uit de achtergrondinformatie heb opgemaakt is dat Vanden Eynde binnen de wereld van het extremisme een zeer mild figuur was, een voetbalsupporter, een gokverslaafde, randfiguur maar dan eerder dom, lief onhandig destructief dan eng en berekenend was. Hooguit een loopjongen, een zeer kleine vis. Meest direct belastende wat bij hem gevonden is, waren gokschulden. Dit kan hem fataal zijn geworden. Maar degene die hem dan uit de weg wilde ruimen heeft dan wel de allergoedkoopste huurmoordenaars annex incassobureau op hem afgestuurd. Want het betaalde zo weinig dat ze de borden en spullen meenamen? En ze namen z'n portefeuille mee. Normale huurmoordenaars doen dat niet, die voeren uit en zijn weg. Daarom klinkt mij nog steeds het meest logische, de afgelegen plek, de roofoverval op Angelou, de nachtwaker van de kasteelherberg had gewoon pech dat er een psychopaat in deze groep criminelen zat. Tot nu toe nog het meest verklaarbare uitgangspunt.

Ja maar het moest op een inbraak lijken, okee maar waarom dan ook nog binnen eten en drinken? Dat klopt gewoon niet. Spullen meenemen was dan genoeg geweest. Dit is te spontaan en te geïmproviseerd verlopen om gepland te zijn. Mijns inziens. Zeker ook als je weet dat er eerder was ingebroken, de man had doorgeslapen. 1 fout figuur, doorgeslagen, of doorgesnoven, psychopathisch heeft hier mogelijk de geschiedenis van België mede bepaald. Is hij de killer geworden? Of alleen de killer uit de begin periode die later door nog extremere lieden is gekopieerd?

318

Re: Beersel: 23 December

Zou het niet kunnen dat ze beginnen eten en drinken zijn terwijl ze het slachtoffer folterden? Gewoon om te laten merken dat ze alle tijd hadden?

319

Re: Beersel: 23 December

Het punt dat ik wilde maken was gewoon doorgaan op de denkpiste van Ben. Blijkbaar is er een affiche gevonden dat er een hoop Neonazi's in Haacht waren bijeengekomen (affiche die ik nooit gezien heb). Haacht is terrein van Wachtelaer, geen idee of die neonazi's ook bij hem verbleven. Maar als dat allemaal zou kloppen, dan is het aspect dat de zonnewende dat jaar op 22 december viel een niet onbelangrijk gegeven. En het zou 1 van de feiten kunnen zijn die in de bende haar schoenen is geschoven om de boel gecompliceerder te maken, terwijl het misschien helemaal niks vandoen heeft met de Bende van Nijvel.

320

Re: Beersel: 23 December

Goedenavond, volg al enkele jaren dit forum met erg veel interesse en bewondering. Ben hier ooit eens terecht gekomen door mijn interesse in Gladio in Nederland. Ik Google nogal eens wat af hierover en las vol verbazing de volgende post:

Begin december 1982 kreeg de toenmalige bevelhebber Desi Bouterse van zijn vroegere mentor kolonel Hans Valk te horen dat er rond kerst 1982 een coup gepleegd zou worden in Suriname. Kolonel Valk stuurde Bouterse documenten toe op welke wijze die geplande staatsgreep zou plaatsvinden en welke Surinamers uit de oppositie daar bij betrokkenen waren.

De gevolgen zijn bekend. Bouterse of zijn gevolg liet de vermeende tegenstanders ophalen en op onze vriend, de mol Derby na heeft geen van de vermeende coupplegers het overleeft. Of eigenlijk toch wel, andere betrokkenen zoals  Ab  Juddel, Cyril Karg, Edgar Wijngaarde  e.a., waren te Pittsburg in Amerika bij Chin a Sen en hebben het overleefd. Alleen waren zij te laf om toe te geven waar ze mee bezig waren.

Rest nog te vertellen hoe  kolonel Valk wist van de te plegen coup. Een Belg die hand en span diensten verrichtte voor de Belgische deelnemers aan de coup wist de hand te leggen op documenten die aantoonden dat er een staatsgreep aan zat te komen. Ook wist hij de namen te achterhalen van de Surinaamse betrokkenen uit vergaderverslagen. Hij heeft deze informatie verkocht aan Valk die op dat moment als inlichtingen officier bij de NATO in Evere bij Brussel werkzaam was.

De Belg die de informatie aan kolonel Valk verkocht, was José Vanden Eynde. Hij is op 23 december 1982 in een restaurant te Beersel vermoord na eerst gemarteld te zijn. Zijn handlanger, de Brusselse taxichauffeur Constantin Angelou werd op 12 januari 1983  in Bergen ook in België, met hetzelfde wapen geliquideerd. Kolonel Hans Valk is enige tijd geleden overleden, de president kan nu opening van zaken geven. Hij kan zijn vriend en mentor niet meer in moeilijkheden brengen. Of denk je dat dit een andere Anansi tori is. Ik zou zeggen zoek het uit en ontdek de waarheid.

Bron » forum.waterkant.net

Nu heb ik op dit forum wel meer gelezen over Suriname en de bende maar dit lijkt mij toch wel heel sterk.