21

Re: Slachtofferonderzoek

Moeilijk hé. Het kan zijn dat er contact was, maar ook niet. Misschien weten de speurders (welke?) er meer van.

22

Re: Slachtofferonderzoek

De kinderen hoeven natuurlijk niet alles te weten. Maar waar komt het gerucht vandaan? Door wie gelanceerd? En waarom?

Re: Slachtofferonderzoek

Palsterman en Finné:

Troch: "Ik ben van mening dat we een doorgevoerd slachtofferonderzoek hebben gedaan. Hier kunt u echter opnieuw met een probleem worden geconfronteerd. Wat Aalst betreft, hebben we een doorgevoerd slachtofferonderzoek gedaan, dus louter beperkt tot de slachtoffers van Aalst. Volgens de ons meegedeelde gegevens - want men kan ook gegevens achterhouden - beschikten wij niet over elementen om te zeggen dat iemand moedwillig werd afgemaakt of dat de daders speciaal waren gekomen om een bepaalde persoon te doden of dat er een andere link was.

In dergelijke zaken is het soms beter een overkoepelend grondig slachtofferonderzoek te voeren. Waarschijnlijk zal dat voor Charleroi gebeurd zijn voor de feiten die daar plaatsvonden. Zij kunnen dus een meer overkoepelend onderzoek voeren voor die feiten. Is dat overkoepelend onderzoek voldoende gevoerd voor de slachtoffers van Aalst?

Misschien wel, misschien niet, maar wij hadden toen zeker geen aanknopingspunten om te zeggen dat er enige relatie zou zijn naar een andere persoon of dat er een element zou zijn om te zeggen dat iemand niet toevallig was afgemaakt, maar dat men er speciaal was voor gekomen."

Een lid van de Commissie wierp Troch hierop tegen dat in elk geval de echtgenote van wijlen Palsterman er wel wat anders over denkt:

"Naar mijn mening werd hij op een vakkundige wijze afgemaakt. Men heeft hem eerst vooraan beschoten en vervolgens in het achterhoofd. Mijns inziens, was hij het eerste slachtoffer. Zijn echtgenote beweert immers dat er een link bestaat met de heer Finné."

Hierop antwoordde Troch dat van een relatie tussen Palsterman en Finné niets is gebleken:

"Dit wordt inderdaad gezegd. Dit element is — als mijn geheugen mij niet in de steek laat — echter voor het eerst ter sprake gekomen in 1995. Op het ogenblik dat wij het onderzoek hebben verricht, waren wij absoluut niet op de hoogte van deze mogelijke link. Toen ik daaromtrent een krantenbericht zag, stelde ik vast dat er gewag werd gemaakt van een relatie met de heer Finné. Ik heb onmiddellijk gevraagd aan mijn team of dat verhaal eigenlijk steek hield. De mogelijkheid bestaat dat zij elkaar kenden. De persoon die het slachtofferonderzoek heeft verricht, de heer Van Rie, hecht daar echter geen geloof aan."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie, bijlage 5, pag 64, verhoor Troch

24

Re: Slachtofferonderzoek

Dank, maar komt de info van zijn (ex) vrouw of van een "krantenartikel"?

25

Re: Slachtofferonderzoek

Een eigenaardige stukje informatie, met als bron 1 van de kinderen van Palsterman, en op basis van inzage in het dossier lijkt me. En met als vindplaats Tueries.

Jan Palsterman zou met wel dertig verschillende nummerplaten hebben gereden. Vraag me dan af of Jan Palsterman niet meedraaide of werd gebruikt in een of ander circuit van verzekeringsfraude, meer bepaald d.m.v. gefingeerde auto-ongevallen. Waarin uiteraard ook schroothandelaars kunnen hebben meegedraaid.

De preciese modus operandi van dgl verzekeringsfraude achterhalen lijkt me belangrijk. Los van het feit of Jan Palsterman daar nu een rol in speelde of niet.

Zoiets? Corrupte rijkswachters maken PV van niet gebeurd ongeval. Met geleende gegevens, op basis van gekopieerde nummerplaten. Wie heeft toegang tot de databank die toelaat een nummerplaat te koppelen aan een eigenaar? Juist, ja, de rijkswacht. En misschien ook bepaalde ambtenaren. Anno 2014 is de dienst die nummerplaten uitreikt, gevestigd in ... Aalst. Was het anno 1985 ook al zo?

Dan leveren medeplichtige schroothandelaars een passend autowrak aan medeplichtige garagisten. Waarna de expert van de verzekeringsmaatschappij de schade komt vaststellen. Waarna wordt uitbetaald op het opgegeven banknummer. Wat mogelijk de medeplichtigheid van een bankier veronderstelt. Ook dat element kom je een aantal keer tegen, bankrekeningen waaraan homoniemen gekoppeld zijn. Zou dat dan de vermeende relatie Palsterman - Finné geweest zijn? Allebei betrokken in dit circuit van oplichting?

En tiens, schroothandelaars en garagisten. Breng ze maar 1 voor 1 in beeld, er zijn er heel wat, te starten met Angelou en de tot op vandaag succesvolle Sudisten. De Borains ook, tenzij ik me vergis. En garagist Podevijn

Nota bene. De bende van Eigenbrakel wordt door wolf op Tueries in verband gebracht met dit soort fraude, en het is zeer aannemelijk dat de in Nijvel vermoorde rijkswachter Marcel Morue in dit kader uit de weg is geruimd.

Re: Slachtofferonderzoek

Boemerang wrote:

Een lid van de Commissie wierp Troch hierop tegen dat in elk geval de echtgenote van wijlen Palsterman er wel wat anders over denkt:

"Naar mijn mening werd hij op een vakkundige wijze afgemaakt. Men heeft hem eerst vooraan beschoten en vervolgens in het achterhoofd. Mijns inziens, was hij het eerste slachtoffer. Zijn echtgenote beweert immers dat er een link bestaat met de heer Finné."

Hierop antwoordde Troch dat van een relatie tussen Palsterman en Finné niets is gebleken:

"Dit wordt inderdaad gezegd. Dit element is — als mijn geheugen mij niet in de steek laat — echter voor het eerst ter sprake gekomen in 1995. Op het ogenblik dat wij het onderzoek hebben verricht, waren wij absoluut niet op de hoogte van deze mogelijke link. Toen ik daaromtrent een krantenbericht zag, stelde ik vast dat er gewag werd gemaakt van een relatie met de heer Finné. Ik heb onmiddellijk gevraagd aan mijn team of dat verhaal eigenlijk steek hield. De mogelijkheid bestaat dat zij elkaar kenden. De persoon die het slachtofferonderzoek heeft verricht, de heer Van Rie, hecht daar echter geen geloof aan."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie, bijlage 5, pag 64, verhoor Troch

Het antwoord van Troch doet pijn aan de ogen, in 95 was hij niet meer met het onderzoek belast, ten tijde dat hij het wel was wisten zij van niets en hebben dus geen onderzoek gevoerd ernaar, Van Rie kan het niet weten want hij heeft Finne niet onderzocht. Om het dus af te doen als " hecht daar geen geloof aan" is heel lichtzinnig.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

27

Re: Slachtofferonderzoek

Volgens Eddy Vos in het Humo-interview te lezen in Humo-editie van 6 februari 2024 heeft de Bende van Nijvel liquidaties uitgevoerd onder het mom van aanslagen op supermarkten. Eddy Vos zei letterlijk:

Ik denk niet dat het toevallige slachtoffers waren. Ze werden uitgekozen, misschien om wie ze waren, of wat ze gezien hadden.

Re: Slachtofferonderzoek

Hij mag me eens uitleggen hoe ze dergelijk bovenmenselijk toneeltje geregeld gekregen hebben.

Re: Slachtofferonderzoek

Weinig bovenmenselijks aan teneinde bovenstaande quote uit haar context is gerukt. Vos spreekt met betrekking tot de liquidaties over de eerste golf feiten, meer bepaald over de feiten die zich hebben afgespeeld nog voor Nijvel. Onder andere dus de moord op Vanden Eynde, Angelou en mogelijk nog een aantal andere zaken. Feiten die dus sowieso op een één op één liquidatie lijken.

Re: Slachtofferonderzoek

Ik heb het artikel in kwestie niet gelezen want heb geen Humo en ga me er ook geen kopen. Maar wanneer ik Tiens lees hierboven wordt dat onderscheid niet gemaakt.

Vanden Eynde een liquidatie... Als het nu Vanden Eynde junior was geweest, dat zou ik makkelijker kunnen geloven. Maar de vader? En quid de gestolen levensmiddelen en het eetfestijn in het restaurant? Liquidatie is normaliter bam, bam, bam en dan weg.

En de .22 die daar gebruikt werd dook ook op bij Angelou, Temse, Nijvel, Szymuzik.