41

Re: Bekentenissen

Juul wrote:

Oei, het krioelt op die hoek van dat soort kasten. 'k Durf gerust zeggen dat dat geen hoogspanningscabine is maar eerder een laagspanningsverdeelkast of iets van teledistributie. Hoogspanningscabines zijn kleine huisjes waar zeker en vast op de ingangsdeur een gele (zwart omlijste driehoek met daarin een zwarte bliksemschicht) bevestigd is. Er staat daar dan een transformator in die bij overbelasting nogal eens de nijging heeft om te ontploffen.

Wat niet wegneemt dat Cocu dat misschien wel bedoelde.

Helemaal akkoord met u Juul, maar zo een hoogspanningscabine vind je toch nergens in centrum van steden. Of wel? En vermits dit  laagspanningsverdeelkast daar juist staat rechtover de nummer 9 Rue de Stalle vermoed ik dat Cocu van dat kastje wou spreken. wink

42

Re: Bekentenissen

godver wrote:

Helemaal akkoord met u Juul,maar zo een hoogspanningscabine vind je toch nergens in centrum van steden.Of wel?

Er bevinden zich  honderden hoogspanningscabines in steden  maar de meeste zijn uit het zicht verdwenen omdat ze al jaren in privé gebouwen (appartementsbuildings enz.) geïnstalleerd worden.

godver wrote:

En vermits dit  laagspanningsverdeelkast daar juist staat rechtover de nummer 9 rue de stalle vermoed ik dat Cocu van dat kastje wou spreken. wink

Dat kastje is volgens mij wel geen 30 jaar oud. hmm

43

Re: Bekentenissen

Michel Cocu noemt in zijn verhoren veel namen maar soms zegt hij ook geen namen. Dit heeft meestal twee redenen: hij heeft schrik of hij kent de naam niet. Hieronder nog een voorbeeld uit het verhoor van 23 november 1983:

Toujours au cours du même interrogation, Cocu a déclarré qu'il avait appris par un des auteurs (qu'il ne voulait pas citer) que Vittorio avait participé au hold up commis à l'armurerie Dekaise à Wavre.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bekentenissen

Ik vind het onbegrijpelijk dat sommigen nog altijd waarde hechten aan de "bekentenissen" van Cocu. Het is immers vast komen te staan dat deze d.m.v. ontoelaatbare methoden zijn afgedwongen. Ook is al lang gebleken dat het pistool van Cocu (en daar was de verdenking op gebaseerd) niets te maken heeft met de Bende. 

In een later verhoor geeft Cocu toe dat hij zijn informatie ook maar gewoon uit de dossiers haalt, dus zo'n beetje net als u en ik.

Vasthouden aan de verdenking van Cocu (die logischerwijs officieel allang geen verdachte meer is) is volgens mij complete tijdverspilling.

Re: Bekentenissen

Vorig jaar heeft procureur De Valkeneer nog geprobeerd om Cocu te overhalen te vertellen wat hij weet over de bende. Cocu is vrijgesproken omdat het ballistische rapport over de Rüger al dan niet bewust achtergehouden was. Er zijn echter andere elementen die hem verdacht maken in de ogen van vele speurders. tussen zijn (weliswaar afgedwongen) bekentenissen zaten ook heel wat elementen die op daderkennis wezen. Zijn betrokkenheid bij de inbraak in de Colruyt in Nijvel was volgens de speurders zelfs niet eens een punt van discussie.

Re: Bekentenissen

Django68 wrote:

Er zijn echter andere elementen die hem verdacht maken in de ogen van vele speurders. tussen zijn (weliswaar afgedwongen) bekentenissen zaten ook heel wat elementen die op daderkennis wezen. Zijn betrokkenheid bij de inbraak in de Colruyt in Nijvel was volgens de speurders zelfs niet eens een punt van discussie.

Wat betreft die daderkennis heeft Cocu aangegeven dat die hem feitelijk in de mond is gelegd. Ik vind dat op zich plausibel. Als zijn verhoorders niet te beroerd waren hem te folteren, dan zullen ze vast ook bereid zijn geweest hem enkele suggesties aan de hand te doen. Al met al deugt er niets van dat verhoor, wat mij betreft.

En dat er geen twijfel zou bestaan over zijn betrokkenheid bij die inbraak? Tja, hoe moet je dat op waarde schatten wanneer hij evenwel nooit voor die feiten is veroordeeld, en er dus blijkbaar geen bewijs voor is.