71

Re: Opgravingen Elouges

Columbo wrote:

Als één van hen zwaar gewond werd in Aalst en in het Bois de La Houssière uit zijn lijden verlost werd door zijn kornuiten, dan zaten ze daar met dat lichaam. Ze hadden waarschijnlijk geen spade bij! En dus zijn ze wellicht naar Elouges verdergereden. Daar konden ze de dode rustig begraven, dat terrein is ook erg geschikt. Ze wisten immers dat ze gezien werden in La Houssière door die 2 koppels.


Nee nee, vergeet niet dat er 4 uur tussen zat hé, tussen de raid in Aalst en het bos van Houssière. Misschien eerst de gewonde gaan begraven zou kunnen, dat zou het tijd verschil kunnen weergeven, maar daarom is het geen slachtoffer uit de genoemde feiten van de Bende van Nijvel.

Maarten1985 wrote:

Daar zat ik ook aan te denken, misschien is Beijer toch gaan praten zoals hij al meermaals in de pers heeft aangekondigd.


Ja gasten, we zitten met veel vragen hé, maar we komen dichter precies. Als er een bejaarde op sterven iets heeft gezegd zitten we op spoor hoor. Dus dat Beijer gaan praten is zou dan niet waar zijn of maken ze ons dat wijs, Beijer zou nooit praten zonder echt beschermd te zijn.

72 (edited by Biggus Dickus 27-01-2009 15:23)

Re: Opgravingen Elouges

Aangezien de spijtoptant bejaard is en niet bekend is bij het publiek, kan het hier nooit om Beijer draaien. We moeten er ook rekening mee houden dat de oude knar de speurders wel eens iets op de mouw zou hebben kunnen gespeld, en het lijk dus niets te maken heeft met de Bende.

Re: Opgravingen Elouges

Ik denk dat ze vrij zeker zijn dat het gevonden skelet van na '79 is, anders zouden ze nu niet zo hard verder werken. Het is te hopen dat ze goed nagaan of Blanchart destijds vrienden had die rond het Bois de La Houssière woonden en net ten Noorden en ten Zuiden van het Zoniënbos. Of hij die streken kende of er geregeld kwam om welke reden dan ook?

Re: Opgravingen Elouges

Biggus Dickus wrote:

Aangezien de spijtoptant bejaard is en niet bekend is bij het publiek, kan het hier nooit om Beijer draaien. We moeten er ook rekening mee houden dat de oude knar de speurders wel eens iets op de mouw zou hebben kunnen gespeld, en het lijk dus niets te maken heeft met de Bende.

In dit dossier valt zo goed als niets uit te sluiten maar toch. Waarom zou iemand op zijn sterfbed besluiten iemand een loer te draaien? Hij zal er al stervende hoogstwaarschijnlijk geen plezier aan beleven. Ik denk ook dat de speurders de beweringen van de man voor zover dat kon gecheckt hebben voor ze gingen graven. Graafwerken kosten veel geld, hè, en de Cel Waals-Brabant kan zich onderhand niet veel missers meer permitteren.

De stervende gangster is ook geen spijtoptant. Hij was er schijnbaar zelf niet bij betrokken. Klaarblijkelijk voelt hij zich nu, omdat hij toch weet dat het leven erop zit, veilig genoeg om zijn mond open te doen. Dat is eigenlijk precies waar de speurders op hoopten. Maar natuurlijk, een garantie dat het echt iets met de Bende van doen heeft is er natuurlijk (nog) niet.

Re: Opgravingen Elouges

Het kan bijna niet anders of de stervende heeft méér info gegeven dan enkel waar ze moesten graven. Die moet weten om wie het ging, ten minste één ervan kennen. Anders kon hij de rest ook niet weten.

Ze zijn wellicht gaan controleren of hij de waarheid vertelde door te zoeken waar hij zei dat ze moesten zoeken. En ze vonden een skelet. Eigenlijk iets waar ze al lang naar op zoek waren. Als die kerel iemand beschuldigd heeft, wat wellicht zo is, moeten ze dat nog steeds kunnen bewijzen. Ik vrees dat dat niet makkelijk zal zijn en bij het minste wat ze verkeerd doen hebben ze een procedurefout aan hun broek.

Daarom dat ze niet veel zeggen tegen de pers. Allicht willen ze ook vermijden dat bepaalde betrokkenen weten hoe ver ze precies staan met hun onderzoek. Ik denk dat dat verder is dan we vermoeden. Het werd tijd.

76

Re: Opgravingen Elouges

CleverTrevor wrote:

waarom zou iemand op zijn sterfbed besluiten iemand een loer te draaien? Hij zal er al stervende hoogstwaarschijnlijk geen plezier aan beleven.

Pas op, die man kan 10 miljoen bfr. verdienen. Ofwel gaat hij ze aan de onschuldige slachtoffers schenken ofwel voor zijn kinderen/vrouw/familieleden. Of Beijer want die zal zeker beschermd willen blijven en de speurders maken ons iets wijs. Want ik weet niet of er nu nog een op stervende oude gangster gaat beginnen praten, heeft niets met de Bende van Nijvel te maken maar hij weet wel waar er een lijk licht. Ik vind het raar maar misschien is het gewoon zo. Maar we zullen toch wat tijd moeten hebben voor het bekend is of het inderdaad iets ermee te maken heeft, of hij moet (de man op het sterfbed) al veel meer gezegd hebben, ofwel wel hebben ze een deal gemaakt.

Re: Opgravingen Elouges

Dat dacht ik ook al. Zou die stervende gangster nu met die premie gaan lopen? En wat kan hij er nog mee doen? Misschien heeft ie een nare ziekte gekregen en heeft hij geen geld om zijn dokters of begrafenis te kunnen betalen en heeft hij daarom nu zijn verhaal gedaan. smile

Re: Opgravingen Elouges

Dat het om een tip moest gaan was iets wat van in het begin reeds duidelijk was, ze gaan toch niet zomaar een terrein afzoeken, en dat er ons zout in de ogen word gestrooid is zeker niet ondenkbaar. In het begin meldde men ons dat het ging om een binnengekomen tip i.v.m. wapens, volgens Vos werd de zoektocht toen beperkt tot wapens (ondanks vermoedens dat dat niet zo was). Nu meld men dat er een oude ganster op zijn sterfbed een tip heeft gegeven in de zin van: ga daar eens kijken. Niet dat het onmogelijk is natuurlijk, maar zo makkelijk verteren doe ik het persoonlijk niet. 

Alles bij elkaar blijf ik voorlopig met het gevoel zitten dat dit alles niet veel zal verduidelijken in de zaak. Hopelijk vergis ik me natuurlijk, en mag er alsnog een doorbraak volgen. Maar persoonlijk heb ik niet echt het gevoel dat hier een doorbraak in de zaak uit zal volgen.

79 (edited by dim 27-01-2009 19:09)

Re: Opgravingen Elouges

Ik deel je gevoel Reckie's Son. Maar had Bouten het in zijn boek ook niet over een 70-jarige crimineel uit Wallonië die het brein zou zijn achter de Bende van Nijvel? Was dat niet tijdens het gesprek met Deprêtre of vergis ik mij? Nu ja, Deprêtre ... er zijn twee zaken in dit hele dossier die ik echt niet vertrouw:

  • het insisteren van Deprêtre wat betreft de piste van "prédateurs" (en het geloof die hieraan wordt gehecht door Jumet).

  • het sluw sturen door de Bonvoisin, Bultot, Beijer, ... van het onderzoek richting Staatsveiligheid die volgens hen voor de KGB zou hebben gewerkt (klassiek verhaal: schuif de schuld in de schoenen van de rooien).

Twee opzettelijke dwaalpistes volgens mij.

Re: Opgravingen Elouges

Columbo wrote:

Dat dacht ik ook al. Zou die stervende gangster nu met die premie gaan lopen? En wat kan hij er nog mee doen? Misschien heeft ie een nare ziekte gekregen en heeft hij geen geld om zijn dokters of begrafenis te kunnen betalen en heeft hij daarom nu zijn verhaal gedaan. smile

Dat betaalt het OCMW al en de Bonvoisin is het zeker niet, want die man is geen gangster geweest in de ware betekenis.