51

Re: Adriano Vittorio

En zo haal jij in één pennentrek en met logica feiten onderuit die nochtans kloppen (al zei Bultot daar zelf over dat het niet klopte want dat de correspondent niet Vittorio was maar een speurder). Ik heb daar in drie woorden geprobeerd iets uit te leggen dat veel gecompliceerder in elkaar zat. Ik zal je de volledige tekst geven:

"Toen Jean Bultot in Paraguay was, had hij een netwerk ontwikkeld om post uit te wisselen met Adriano Vittorio , wiens buurman Simon Genevois actief was in de extreemrechtse beweging. Philippe Populier, woonachtig in Alsemberg, werd door advocaat Henri Laquay naar Feret, de voorzitter van de FN, gestuurd en legde hem dit uit: "mijn vader is Jacques Populier, hij heeft twee transportbedrijven genaamd France Transit en Transit International gevestigd op 59700 Marcq nl Baroeuil. Mijn vrouw Alexandra Leiva heeft hoge familieleden bij het Paraguayaanse postbedrijf. De post van Bultot zal veilig aankomen ter bestemming bij Vittorio." We zullen in een toekomstig nummer terugkomen op de contacten tussen Bultot en Féret [via zijn toenmalige advocaat Michel Delacroix] over Agusta en verontrustende financiële regelingen…"

» YouTube

Indien je het filmke hierboven gezien hebt, vraag je dan eens af hoe al die stukken bij Bultot in Paraguay zijn geraakt.

Het ging trouwens ook niet om een simpele brief maar over belangrijke dossierstukken die uitgewisseld werden. Dit alles is te lezen in het hoofdstuk Bultot denk ik. En vergeet ook niet dat bepaalde stukken waarover de gewone kranten niet wensten of durfden of mochten schrijven in die tijden vaak doorgegeven werden aan die "andere pers". Heel wat stukken werden zelfs doorgegeven naar de Nederlandse pers. Bijvoorbeeld dit » willyvandamme.wordpress.com

In ieder geval, ik stond er niet bij, dus de kans bestaat dat Bultot de waarheid sprak en dat een speurder de naam van Vittorio gebruikte. Volgens Coveliers was Bultot bereid om over dit alles uitleg te komen geven in een commissie op voorwaarde dat hij een vrijgeleide kreeg en terug kon vertrekken na zijn getuigenis. Daar werd niet op ingegaan.

Deze feiten, met materiële bewijzen, tonen in ieder geval aan dat er dikke lekken zaten bij de speurders of bij de magistraten. Reden te meer om het dossier vrij te geven.

52

Gelukkig krijg ik vandaag hulp uit onverwachte hoek via Thierry Debels in P-Magazine die via PV 22 februari 1988 van Jean-Luc Noel de band tussen Bultot en Vittorio bevestigt » p-magazine.com

Dit PV is de ondervraging van Anne Quittner, madame Bouhouche.

Natuurlijk wist De Vroom (Cri Cri) waarover hij sprak, hij was namelijk een goede bekende van Dominique Mersch, madame Bultot op dat ogenblik. Wat dit laatste betreft wil ik jullie deze post van Ben niet onthouden » Forum

(Tja, was bovenstaande missie dan een juridische of een diplomatieke missie?)

Leuke story toch, de geheime ontmoeting tussen CRI CRI en Dominique? Eerder een story die je zou verwachten uit de "krochten van P-Magazine (dixit Tiens) of in de Père Ubu, maar neen, het was dus een story uit de commissie.

Ook Jean-Claude Marlair zou ons heel wat Bultot en Co story's kunnen vertellen hebben mocht hij nu nog onder ons zijn. Ook hij had wat je "goede contacten " zou kunnen noemen met Bultot, die helaas ook niet meer op deze wereld rond loopt.

Was Vittorio één van de founding fathers van de Bende van Nijvel?  Of was hij louter iemand in de periferie?

Wat maakt dat sommigen uit de bende sferen vroegtijdig gewelddadig om het leven komen terwijl anderen een natuurlijke dood konden/kunnen sterven? Zegt dit iets over de hiërarchie binnen de Bende of legt dit duidelijk bloot wie de kernleden waren en wie de (éénmalige) hulpjes? Vittorio zal op een bepaald moment ook Becker noemen, zonder dit met zijn leven te bekopen. Was er een bepaald respect voor de indrukwekkend ogende Vittorio?

Bizar feit is dat Cocu spreekt over de 'echten' in Nijvel als professionele moordenaars. Vittorio legt gelijkaardige verklaringen af. Ergens anders verklaart Cocu dan weer dat Vittorio het genadeschot heeft gegeven aan Rijkswachter Morue, hetgeen zou insinueren dat Vittorio een lid was van de 'echte' Bende van Nijvel.

Later zal Cocu nooit meer willen/durven spreken over Bende collega's. Tevergeefs heeft men hem zelfs de Delhaize-premie beloofd. Je zou verwachten dat iemand die inbreekt voor onbenulligheden overstag zou gaan voor dergelijk bedrag. Tenzij één of meerdere personen met wie hij 'Bende' klusjes opknapte in de daaropvolgende weken dood zijn terug gevonden.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de borains erbij waren in de eerste golf, tenminste Cocu, Estiévenart, Vittorio. Maar niet enkel zij. Degenen die 'buiten' bleven hebben gedaan wat ze moesten doen om de anderen uit de wind te zetten.

Dat ze snel stierven, niets bijzonders. Gevaarlijke levensstijl en een paar die dronken als vissen.

Het gaat niet om jong sterven maar sterven binnen de maand na Nijvel. Dat is het geval voor twee mensen die werden genoemd voor de overval van de Colruyt. Zie jij anders een logische verklaring waarom een beroepscrimineel als Cocu te angstig is om te praten, zelfs niet in ruil voor een som waarmee hij een nieuw leven en identiteit kan krijgen?

Met figuren als een Becker die nog vrij rondlopen (tot december 1983 maar zijn clan was er ook nog) en de wetenschap dat er een aantal op zijn minst 'bizarre' connecties zijn met sommige politiemensen, zou jij gepraat hebben als je nog een familie te verliezen had?

Xenophon wrote:

Met figuren als een Becker die nog vrij rondlopen (tot december 1983 maar zijn clan was er ook nog) en de wetenschap dat er een aantal op zijn minst 'bizarre' connecties zijn met sommige politiemensen, zou jij gepraat hebben als je nog een familie te verliezen had?

Sinds ik ergens op het forum las dat je er niet zou voor hebben teruggedeinsd met rokende banden en geladen pistool bij een voornaam Bende verdachte op de stoep te gaan staan, besef ik dat ook ik aan mijn dapperheid moet werken.

Alle gekheid op een stok, ik probeer hier ook maar sporadisch - in wat de nadagen van forum en onderzoek lijken- nog enige schets te maken van die donkere nachten in de winter van 1982 en 1983. De daders (uitvoerders) van deze periode  benoemen behoort alles bij elkaar tot het minst mysterieuze luik van het dossier, althans naar mijn mening omdat er door sommigen werd gebabbeld en via alle wegen bij hetzelfde kransje namen wordt uitgekomen.

Terug in '83 had ik in Cocu zijn plaats ook gezwegen. Zoals je zegt denk ook ik dat zijn familie, meer bepaald zijn dochter, de reden was tot stilzwijgen. Ik las ooit dat deze hem erg dierbaar was. Cocu is voor mij ook slechts een aan lager wal geraakte randfiguur en in absoluut geen geval een kernlid van de Bende, laat staan een koudbloedige killer.

Het punt dat ik maak is dat Cocu misschien aan de lijve heeft ondervonden hoe gevaarlijk spreken was. Vanzelfsprekend hint ik dan naar de verklaringen van Van Binst in verband met betrokkenheid van Van Camp bij Nijvel, of met de plotse dood van Louvaert. Zowel Van Camp en Louvaert zijn genoemd als betrokkenen bij Nijvel. Over Louvaert weten we dat hij loslippig was.

Vittorio heeft ook gesproken, en zelfs Becker genoemd. We moeten daarover niet flauw doen, als 70% van wat op dit forum en in de literatuur staat juist is, is er een aanzienlijke kans dat we niet veel verder moeten kijken voor de persoon die in het Vos jargon tot Killer werd gedoopt. Toch is Vittorio, in tegenstelling tot Louvaert, blijven leven. Vandaar de initiële vraag of Adriano een kernlid was of eerder figurant, maar eentje die dan toch het nodige respect had in het wereldje.