171

Re: Nr. 19: Reus

Een van de klanten herkende ook een man uit Oudergem die les volgde bij Calmette. De agenten die bij het vuurgevecht in Hoeilaart betrokken waren meenden op hun beurt Bouhouche en Mendez te herkennen.

172

Re: Nr. 19: Reus

https://iili.io/t6kNZx.jpg

Re: Nr. 19: Reus

Een van de achtervolger sprak van het gevoel dat de daders rijkswachters zou kunnen zijn. Hij heeft dus niemand formeel herkend.

174

Re: Nr. 19: Reus

dhrlanden wrote:

Robotfoto van de schutter:

https://i.imgur.com/lfKpkIF.jpg

https://iili.io/t6kNZx.jpg

Niet zo handig om patronen te moeten zoeken en rapen nadat je iemand vermoord hebt. Gelukkig hadden ze daar ook een betere oplossing voor dan een plastic zak rond de H&K te draaien om de patronen op te vangen.

Nooit denken dat je de slimste bent of blijft.

175

Re: Nr. 19: Reus

Robotfoto Bende-reus gelinkt aan aanslag op rijkswachter

De robotfoto die van de reus van de Bende van Nijvel werd verspreid, gelijkt op de tekening van de persoon die in 1981 een auto stal waarmee een aanslag werd gepleegd op een rijkswachtofficier. Maar het is voorbarig te stellen dat het om dezelfde persoon zou gaan.

In oktober 1998 verspreidde het gerecht van Charleroi een affiche met vijf robotfoto’s van mogelijke leden van de Bende van Nijvel, verantwoordelijk voor ten minste 28 doden in de jaren ’80. De daders werden nooit gevonden. Op 5 januari van dit jaar onthulde Gazet van Antwerpen dat een afbeelding op die affiche (foto 19) een opvallend sterke gelijkenis vertoonde met een robotfoto die werd gemaakt na de overval in de Delhaize te Aalst op 9 november 1985.

Op 13 januari jl. verspreidde het gerecht het bericht dat foto 19 “waarschijnlijk de reus van de Bende van Nijvel weergeeft”. Een getuige meldde zich bij de speurders. Hij maakte hen erop attent dat de reus op foto 19 sterk gelijkt op de persoon die afgebeeld staat op een robotfoto uit 1981! Die werd gemaakt na een mislukte aanslag op rijkswachtkolonel Herman Vernaillen in oktober 1981.

In de nacht van 26 op 27 oktober 1981 werd Vernaillen voor de deur van zijn villa in Hekelgem onder vuur genomen. De rijkswachtofficier moest met zware verwondingen in het ziekenhuis worden opgenomen. De voormalige rijkswachter Madani Bouhouche, meermaals genoemd in de Bende-saga, werd van de aanslag verdacht.

Onvoldoende

Bij de aanslag op Vernaillen maakten de daders gebruik van een Mazda 626, die voordien in Brussel was gestolen. Op basis van de enige getuige van die autodiefstal werd toen een robotfoto gemaakt. De tekening van de Mazda-dief uit 1981 vertoont gelijkenis met foto 19 van de vermoedelijke Bende-reus die onlangs is verspreid.

“Ook wij kunnen alleen maar die gelijkenis vaststellen”, aldus advocaat-generaal Claude Michaux, die het Bende-onderzoek begeleidt. “De getuige van de autodiefstal in 1981 is opnieuw ondervraagd. Die gelijkenis van de robotfoto’s vormt geen ultiem bewijs. We zoeken verder.”

Anderzijds hebben sommigen in de robotfoto van 1981 een man herkend die destijds werd genoemd bij een gewapende overval in Antwerpen. Het ging om de Brusselse rijkswachter E. Toen de robotfoto in 1981 was gemaakt, had E. ze trouwens tijdens zijn dienst weggemoffeld uit een opsporingsdossier van de rijkswacht. E. Werd nadien uit het korps gezet. (*)

Na de verspreiding, begin 1999, van de robotfoto van de reus merkten de speurders de gelijkenis op met een crimineel die vorig jaar is opgepakt. Maar onderzoek heeft aangetoond dat die misdadiger niets met de Bende-overvallen te maken heeft gehad.

Lange tijd ging het gerecht ervan uit dat de inmiddels ontslagen rijkswachter Christian Amory de reus van de Bende van Nijvel zou geweest zij. Maar de man op foto 19 lijkt hoegenaamd niet op Amory. Zowel een DNA-onderzoek als een test met de leugendetector hebben de verdachtmaking van Amory naar het rijk der fabeltjes verwezen. Met een robotfoto alleen bewijs je niets!

Bron: Gazet van Antwerpen | 10 april 1999

(*) De "E." in dit verhaal is hoogstwaarschijnlijk Guy Ergo.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

176

Re: Nr. 19: Reus

Robotfoto nr. 19 is een tekening van de reus in Overijse. Deze werd gemaakt door Theo K., een getuige van de overval, onder hypnose te brengen. Op basis van de beschikbare informatie kom ik tot volgend overzicht:

Officiële communicatie

Op de site van de Cel Waals Brabant wordt de dader als volgt omschreven:

Dader 1: 40 jaar oud - 1m90 (mogelijk nog groter) – Draagt een masker die een oude gerimpelde persoon voorstelde.

Bij een andere tekening van nr. 19 hebben de speurders volgende informatie geschreven:

  • Lengte: Groter dan 1.90m

  • 
Lichaamsbouw: Erg slanke lichaamsbouw en heel dunne benen

  • Donkere ogen, donker haar en donkere snor

  • Langwerpig gelaat

In een interview met La Dernière Heure van 13 augustus 2022 geeft Eddy Vos een exacte lengte:

(...) “Et pourquoi retrouve-t-on en 1985 un trio comme en 1983, avec un individu très grand (selon Eddy Vos, le “géant” devait mesurer 2m05) et deux “plus petits”, d’1m85.”

In hoeverre die specifieke lengte correct is, kan ik niet beoordelen.

Getuige Theo K.

In de loop der jaren is getuige Theo K. een aantal keer aan bod gekomen in de pers. Hieronder een omschrijving van de reus uit twee verschillende interviews:

Theo K. was op 27 september 1985 met zijn vrienden Marc, Luc en Rudy verkiezingsaffiches aan het plakken, aan de parking van de Delhaize in Overijse toen de Bende van Nijvel er toesloeg. Terwijl Luc Bennekens als levend schild werd meegenomen in de winkel, vluchtten Theo, Rudy en Marc weg achter de carwash die aan de parking grenst. "Ik ben van daaruit naar de overkant gelopen, naar slagerij Dits om de hulpdiensten te verwittigen. Toen ik terugkwam, heb ik die lange goed gezien, die ze nu de Reus noemen."(…)

Het vervolg van zijn verhaal uit een ander interview:

“Ik ben tussen de wagens gegaan en ineens stond ik voor hem, op enkele meters. Ik heb die bekeken en goed bekeken. En toen zei ik 'ola'. En dan ben ik weggelopen. Hij had een zwarte jas aan en aan de andere kant had hij een wapen in zijn hand. Hij was groot, heel groot. Dat was me opgevallen toen ik ervoor stond. En dan zijn hoofd. Ze hebben mij gevraagd, droeg hij een masker? Ik zeg neen, hij droeg geen masker. Hij had een smal gezicht.“

Bron » YouTube

Kleur ogen

In de officiële beschrijving van de man staat dat hij donkere ogen heeft. Eén van de getuigen van de overval in Overijse - de kassierster Kristel C. - spreekt echter van blauwe ogen:

(…) “Het was een grote hand en hij had opvallend helderblauwe ogen. Die kon ik zien onder het masker, een aansluitend masker van een man waarmee je kon kijken en bewegen met je mond. Daarboven droeg hij een zwarte muts.”

Zijn vermomming

Op de site van de speurders staat dat de man een masker droeg die een oude gerimpelde persoon voorstelde. Niet alle getuigen spreken echter over een masker:

Getuige Mark Ghekiere:

"Hij was gekleed met een lange zwarte mantel, vooraan dichtgeknoopt met zilveren knopen. Hij droeg een zwarte hoed, waaronder een muts die slechts tot de neus reikte en de mond vrijliet."

Getuige Kristel Caron:

"Die [zijn ogen] kon ik zien onder het masker, een aansluitend masker van een man waarmee je kon kijken en bewegen met je mond. Daarboven droeg hij een zwarte muts."

Getuige Theo K.:

“Ze hebben mij gevraagd, droeg hij een masker? Ik zeg neen, hij droeg geen masker."

Besluit

  • De reus in Overijse is groter dan 1m95 (waarschijnlijk zelfs groter dan 2m)

  • Hij heeft heel dunne benen en een erg smalle lichaamsbouw.

  • Hij is koelbloedig en in staat om mensen te vermoorden.

  • Hij heeft helderblauwe ogen.

Hypothese

Gezien de bloeddorstigheid van de feiten zijn er - volgens mij - twee mogelijkheden: de man was onder invloed van drugs of hij had reeds ervaring met moorden en dan denk ik aan een crimineel of iemand die als huurling heeft gewerkt, in bv. Congo. (Of een combinatie van deze elementen.)

Gezien het zeer specifiek profiel van deze man, vermoed ik dat er nog geen tien - en waarschijnlijk nog minder - mensen in België zijn die aan deze omschrijving kunnen voldoen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

177

Re: Nr. 19: Reus

Persoonlijk hecht ik het meeste geloof aan de getuigenis van de kassierster, dus man met blauwe ogen.

178

Re: Nr. 19: Reus

Gezien het zoals Ben zegt "zeer specifieke profiel" zou het inderdaad wel eens kunnen dat de naam van de reus bij het gerecht gekend is zoals in de Panorama-uitzending in 1995 werd vermeld.

179

Re: Nr. 19: Reus

Door alles samen te zetten, zijn er een paar zaken die opvallen en dan vooral i.v.m. de vermomming van deze dader.

  • Getuige Mark spreekt over een zwarte hoed. Theo K. en Kristel C. niet.

  • Getuige Kristel C. spreekt over een masker - net zoals de onderzoekers - maar de twee getuigen buiten - Mark en Theo - spreken niet over een masker. Dat de dader op een bepaald moment geen masker draagt, bewijst ook deze robotfoto, die gemaakt is op basis van de getuigenis van Theo K.

  • De kassierster - Kristel - spreekt over een latex-masker.

  • Dan is er nog de bril die de dader draagt. Ik heb momenteel nog geen enkele getuigenis gevonden waarin de bril ter sprake komt.

Waar komen al deze verschillen vandaan?

  • Is deze man een vierde dader die geen masker droeg zoals zijn drie kompanen? In het CBO-document van 3 oktober 1985 is er sprake van de mogelijkheid dat er een vierde dader was (bestuurder).

  • Of had de man enkel een masker aan in het warenhuis en heeft hij dit buiten terug uitgedaan.

  • Wanneer zijn masker uit was, heeft hij ook zijn bril terug opgezet.

Waarom doet hij al deze moeite? De kassierster spreekt over een soort latex-masker, zoiets trek je niet zo makkelijk / snel uit.

Wisselde deze dader opzettelijk van vermomming? Maar dan moest hij daar bewust aan denken tijdens de actie. Bril op- en afzetten, muts optrekken en naar beneden duwen, hoed op en hoed af ... om zoveel mogelijk verwarring in de getuigenissen te creëren? Maar zouden er dan geen getuigen zijn die dit gezien hebben?

Een andere mogelijkheid van iemand op het tueries-forum: de hoed op de tekening is geen hoed maar een masker dat naar boven is geduwd, maar dan zou het om een hard en half masker gaan, dus niet wat de kassierster zegt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

180

Re: Nr. 19: Reus

Django68 wrote:

Gezien het  zoals Ben zegt "zeer specifieke profiel" zou het inderdaad wel eens kunnen dat de naam van de reus bij het gerecht gekend is zoals in de Panorama-uitzending in 1995 werd vermeld.

Deze reportagemakers waren nog eens niet in staat om alle feiten op een rijtje te zetten en bovendien zeggen ze zonder voorbehoud dat de bende Mendez vermoordde. Dat heb je nu als je tussen zo een hoop boeken leeft.