Re: Diegem: Café De Pomp

dim wrote:

Dus als we op het Vandeuren-spoor afgaan zouden de drie voornaamste daders bij Dekaise Vandeuren, Willy Van Cutsem en Baugniet geweest zijn? (Exit Bouhouche en Mendez?) Maar waren deze voldoende getrained, in staat om zo koelbloedig te blijven en daarbij ook nog eens een kruisvuur te openen? In welke mate voldoen ze aan de dadersbeschrijving? (bv. ook "tapette marocaine")

Of dat begenoemde de effectieve daders zijn daar heb ik mijn twijfels over, maar dat ze er meer van weten is zeker. Wat Beijer en Bouhouche betreft, Beijer speelt zeker een rol, en misschien zelfs een grotere dan Bouhouche. De rol van Beijer in het voorval met Vandeuren is opvallende alsook de Aziatische tint dat die zaak krijgt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

52

Re: Diegem: Café De Pomp

Potentiële daders, maar enkel en alleen voor Dekaise lijkt me, en daarin waarschijnlijk bijgestaan door anderen. Bouhouche & Beijer lijken inderdaad nog steeds niet veraf. Vandeuren zou dan de 1m80 man met bivakmuts en dure mocassins kunnen zijn.

Re: Diegem: Café De Pomp

the end wrote:
Merovinger wrote:

The end, kan je wat toelichten waarom er een link zou zijn tussen café De Pomp en de feiten in Ronquières de avond na de overval in Aalst?

Ik zal het pogen uit te leggen, er zijn verschillende elementen die in een andere context bekeken moeten worden.

Sorry, the end, maar ik begrijp nog altijd niet wat je wil zeggen. Wat is die link tussen De Pomp en de feiten op de avond van Aalst? En over welke feiten op 9 november 1985 heb je het juist?

54

Re: Diegem: Café De Pomp

Over café De Pomp:

Uit het beruchte extreemrechtse café aan de Leuvensesteenweg in Zaventem was destijds de nooit geïdentificeerde Vlaamse motorbende vertrokken die het linkse weekblad Pour in brand stak. De rijkswacht van Vilvoorde kende de kroeg maar al te goed. Ze stond bekend als drugs- en hoerentent en vooral in het weekend zorgde het cliënteel voor overlast. Auto's werden bekrast, handtassen afgerukt. Er was sprake van wapenhandel, maar bij diverse invallen werden daar geen bewijzen van gevonden.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

55

Re: Diegem: Café De Pomp

Nooit geïdentificeerd, maar we kunnen toch met behoorlijke zekerheid Philippe "Flupke" Van Engeland en Luc "Rocky" Vankeerberghen tot de motards rekenen. Denk ook aan hoe Van Engeland onder druk werd gezet door de Staatsveiligheid om over de zaak te zwijgen.

56

Re: Diegem: Café De Pomp

Stel dat de verklaringen over De Pomp kloppen, dan kunnen we deze plaats samen met Van Cutsem, Vandeuren en Baugniet linken aan de overval in Waver en zelfs aan de moord op Francis Zwarts. Het probleem is dat Bouhouche veroordeeld werd voor zijn aandeel in de roofmoord op Zwarts. Een tweede probleem is dat er ook sterke verbanden zijn tussen Bouhouche en Beijer en Dekaise.

Dus kunnen we het duo Bouhouche-Beijer aan De Pomp linken? En hoe?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

57

Re: Diegem: Café De Pomp

Goed Ben. Ik voel dat het web zich aan het sluiten is rond deze vroege periode. Zie ook Beijer en zijn niet nader geïdentificeerde Vietnamese vriend die een mogelijke link vormt met Vandeuren. Ook Temse lijkt in dezelfde Bende-cluster te passen (gezien het signalement van Daniel Van Cutsem - nog steeds op zoek naar bevestiging dat de twee Van Cutsems familie waren). En dan kom je ook al snel bij Lekeu uit (kogelvrije vesten). Ook Mendez en Buslik zullen wel niet veraf zijn.

Beschouw nu even dit geheel Beijer-Bouhouche-Buslik-Lekeu-Mendez en men bemerkt bij allen een link met ofwel de Mossad ofwel de joodse gemeenschap (via familie). Wetende dat de Staatsveiligheid, Smets, Gol allen handen op één buik waren met de Mossad. En dat de zaken Dekaise en Temse draaiden rond wapen/drugs-handel en Libanezen. Zie ook wat Bultot en Dossogne hierover beweren (en ik hecht persoonlijk geloof aan hun beweringen, zeker die van Bultot die ik niet langer als verdachte zie).

Ter herinnering (ik herhaal het vaak, omdat dit element volgens mij onderschat wordt): ex-Mossad-agent Ostrovsky die zegt dat de Bende een instrument van de Mossad was... Tenslotte, zouden de motards van De Pomp niet in contact gestaan hebben met de eerder genoemde extreem-rechtse rijkswachters (die mogelijk eerder werkten voor de geheime diensten dan dat ze effectief extreem-rechts waren)?

Re: Diegem: Café De Pomp

Dit is absoluut een interessante piste, ook nog volgens het boek van H. Geens was van Baugniet van plan om samen met Willy van Cutsem een dancing over te nemen ergens. Baugniet was dus meer dan een gewone klant. Vandeuren zie ik meer als iemand die betrokken is bij het transport van een deel van de buit, de prototypes zullen er al van tussenuit geweest zijn. En niet bij het uitvoeren van de overval, de daders waren duidelijk ouder.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

59

Re: Diegem: Café De Pomp

Als hij al een dader was, wat ik zeker niet wil uitsluiten (zie ook wat hij aan Bultot beweerde) dan vermoedelijk de man met bivakmuts (1m80) en lijkend op robotfoto 16 van de zaak Dekaise (hoewel we natuurlijk weer niet weten waar deze robotfoto exact op slaat: wanneer precies gezien en in welke context?).

Re: Diegem: Café De Pomp

Ben wrote:

Stel dat de verklaringen over De Pomp kloppen, dan kunnen we deze plaats samen met Van Cutsem, Vandeuren en Baugniet linken aan de overval in Waver en zelfs aan de moord op Francis Zwarts. Het probleem is dat Bouhouche veroordeeld werd voor zijn aandeel in de roofmoord op Zwarts. Een tweede probleem is dat er ook sterke verbanden zijn tussen Bouhouche en Beijer en Dekaise.

Dus kunnen we het duo Bouhouche-Beijer aan De Pomp linken? En hoe?

Zoals dim zegt, de Viëtnamse vriend van Beijer zou ook de vriend geweest zijn die samen met Vandeuren werd betrapt aan de parking Beau Site. Zo begrijp ik het toch uit het boek Beetgenomen. In dat geval is het ook bijna zeker dat die Viëtnamese vriend met Van Cutsem kan verbonden worden, gelet op de afkomst van diens echtgenote. Zie ook haar overlijdensbericht hier ergens geplaatst door dim. Daaruit volgend: Van Cutsem en Beijer zouden elkaar goed kennen. Dit brengt Van Cutsem in verband met de zaak Zwarts. En als we de hoofstukken in Beetgenomen over Bouhouche en Beijer mogen geloven ook met de Bende. Maar zoals het steeds gaat: via Baugniet/Baudry ook sterke link met Julien De Staerke.