221

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

dim, ik heb me nogal te straf uitgedrukt, maar dit:

Nardella, garagiste, déjà soupçonné précédemment dans le B.W. Connu dans le milieu comme maquilleur de voitures. Aurait fait partie de l’organisation "Ordine Nuevo". Aurait eu de nombreux contacts avec les brigades rouges. Aurait participé à certaines actions du B.W.

Is een paar dingen door elkaar halen, de Nardella van Ordine Nuevo is een andere Nardella dan de garagist waarvan men vermoed dat hij de wagens klaarmaakte.

De vraag is wie is de bron van dit interessant dossier, en waarom haalt Beijer dit boven water en ook hoe komt Beijer in het bezit van dit document. Het valt me op dat er ook niets over WNP in het document staat, nochtans als men tussen de regels leest kan het niet anders dat ze erbij betrokken zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

222

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Een belangrijk gegeven is ook dat de PV 2420 spreekt over een groene Golf, de Golf die gestolen was bij D'Ieteren en die uitgebrand gevonden is op 11/11/1985 in het bos. Nu is deze Golf verdwenen van de officiële site van de onderzoekers; er is altijd al een grote geheimhouding geweest rond die Golf, doch in die Golf heeft men Kevlar-sporen gevonden in de deuren en die Golf zou misschien gebruikt zijn bij demonstraties van Bultot waar leden van de staatsveiligheid bij aanwezig waren.

Tevens is Jean Bultot ondervraagt geweest door de speurders in verband met die Golf. Het dat de "bizarre" getuige op 11/11/1985 expliciet spreekt over de groene Golf die een duidelijk verwijzing is samen met de papiersnippers naar een bepaalde hoek zeker met de kevlar sporen. En het feit dat men de diefstal bij D'Ieteren probeert weg te moffelen maken die PV des te interessanter.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

223

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

the end wrote:

Het valt me op dat er ook niets over WNP in het document staat, nochtans als men tussen de regels leest kan het niet anders dat ze erbij betrokken zijn.

Het verwijst duidelijk naar Calmette en Menassa, dus WNP is inderdaad niet veraf

the end wrote:

dim, ik heb me nogal te straf uitgedrukt, maar dit:

Nardella, garagiste, déjà soupçonné précédemment dans le B.W. Connu dans le milieu comme maquilleur de voitures. Aurait fait partie de l’organisation "Ordine Nuevo". Aurait eu de nombreux contacts avec les brigades rouges. Aurait participé à certaines actions du B.W.

Is een paar dingen door elkaar halen, de Nardella van Ordine Nuevo is een andere Nardella dan de garagist waarvan men vermoed dat hij de wagens klaarmaakte.

Nardella verschilt van zijn homoniem generaal Francesco Nardella uit de Italiaanse Gladio-dossiers, dat is waar, maar dat kan gewoon een eenvoudig slordigheidje zijn (Damsaint was dan ook maar een informant), bovendien is het niet eens uitgesloten dat deze "Belgische" Nardella sympathie had voor Italiaans extreem-rechts, dus wie weet is het zelf een correcte bewering? Maar "van de pot gerukt" is het zeker niet. Ik vind dit PV bijzonder goed steekhouden. Het mag dan nog van Beijer zijn.

224

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dim, ja. Ik heb me ongelukkig te scherp uitgedrukt, na het posten kon ik het niet meer aanpassen. De informant van Henri Damsaint is zeker zeer interessant en is duidelijk van sommige dingen op de hoogte. De Zweedse link alsook de huurlingen en de verbanden tussen de verschillende bendes zijn zeer belangrijk. Er zijn materiële bewijzen die dit ondersteunen. Maar het spoor de Borains heeft tot vele jaren vertraging geleid en is voor een stuk misschien gecreëerd door ...? De datum van de PV is in deze niet onbelangrijk: 10/05/1988. Zeker als Beijer het aanhaalt zie » Manipulaties: Bouhouche wil praten,

Bouhouche zat samen met Cocu in de gevangenis van Nijvel en voelde zich bedreigd, Beijer zat toen trouwens ook vast, zowel Bouhouche maar vooral Beijer was een beschermde getuige. Ook dit:

Beijer gedurende twee jaar als een waardevol informant beschouwden en hem inzage gaven in het dossier waarin hij zelf verdacht was. Om hun informant te beschermen, hebben de speurders zelfs op zijn verzoek verschillende gerechtelijke stukken buiten de normale procedure gehouden. Ze maakten enkel vertrouwelijke verslagen voor het parket. Pas na enig aandringen gaf de Nijvelse procureur Deprêtre op 22 september 1994 tijdens het proces Mendez toe te hebben geweten dat speurders in hun pv's soms een loopje namen met de waarheid, maar dat dit enkel ter bescherming was van hun informanten. En toen informanten Bouhouche en Beijer plots verdachten bleken te zijn, werden deze stukken door de advocaat van Beijer ingeroepen om de onderzoeksdaden op basis van procedurefouten te laten nietig verklaren.

In 1989 had Beijer zelfs aan onderzoeksrechter Lacroix voorgesteld om een officieuze geheime expertise op een wapen te laten uitvoeren, wat die geweigerd heeft. Een andere verdachte in de zaak Mendez was ex-BOB'er Christian Amory. Onderzoeksrechter Wezel verklaarde aan de Bendecommissie bis dat Amory betrokken was bij de eerste huiszoekingen rond de Bende, daar waar sprake was van het wapen van de Borains. Dit wapen, deze Ruger, lag aan de basis van de lancering van de piste van de Borains. Amory kreeg in 1987 de opdracht om Bouhouche in de gevangenis van Nijvel te gaan verhoren, zonder dat hier ooit een rapport over werd opgesteld.

Volgens mij is het geen toeval dat Beijer de PV van Henri Damsaint aanhaalt daar hij er waarschijnlijk mee geconfronteerd is geweest bij zijn ondervragingen of misschien is hij zelf de bron. Is het toeval dat Amory mee aan de basis ligt van het vinden van het wapen die de Borains in verdenking stellen en daarmee andere sporen op de achtergrond komen te liggen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

225

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De wapens die het NICC heeft getest, waren niet de wapens van de Bende van Nijvel » Malversation dans l'enquête des Tueries du Brabant

Hier komt de vraag weer: manipulatie? Ja, maar door wie?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het bericht komt van Gilbert Dupont in LDH. Wie kan eigenlijk nog volgen? Eerst schrijft hij dat de speurders aan de NICC niet hebben verteld dat de vondst in Ronquières hermetisch was verpakt in zakken. Nu schrijft hij dat de speurders helemaal geen spullen uit Ronquières hebben laten onderzoeken, maar dingen die elders werden gevonden (bois de la Houssière en forêt de Soignes).

Wat een soap...

227

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik kan mij moeilijk uitspreken over de correctheid van deze nieuwe gegevens maar het lijkt er soms op dat Gilbert Dupont - en de informanten van Dupont - er alles aan doen om het NICC-onderzoek te torpederen. Zie bijvoorbeeld ook naar het laatste artikel van Douglas De Coninck in De Morgen, daar werd het NICC ervan beschuldigd om euro's te hebben gebruikt in plaats van Belgische Franken.

Zijn de nieuwe speurders zo achterlijk dat ze zo'n flaters begaan of spelen er (duistere) krachten die het NICC-onderzoek liever zien verdwijnen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

228

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Bende van Knoeiers vs. Bende van Nijvel. Of dat is toch de indruk die Dupont lijkt te wekken. Ik raak er niet meer aan uit.

229

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik weet niet goed of ik het goed begrijp. De nieuwe speurders zouden materiële elementen waarvan ze dachten dat ze uit het kanaal kwamen laten onderzoeken hebben, terwijl die elementen gewoon uit het bos van Houssière kwamen. De meeste forumleden hier kennen de inhoud van de zakken uit het kanaal ongeveer. Velen onder ons weten wat in Houssière werd gevonden. Ik kan nauwelijks geloven dat de nieuwe speurders die basiskennis niet hebben.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wie legt het mij uit?

  1. Gilbert Dupont meldt dat de oenen van de bendespeurders aan de NICC vergeten te vertellen zijn dat de vondst in Ronquières hermetisch was verpakt. Hahaha. Natuurlijk dat men bij de NICC concludeert dat die spullen hooguit twee maanden in het water hebben gelegen. We mogen aannemen dat Gilbert Dupont een goede/betrouwbare bron had om zoiets te schrijven. Hij zet de speurders te kakken en dus moet je als journalist wel heel zeker zijn van je bron alvorens je dat doet.

  2. Dupont schrijft nu dat de NICC helemaal geen spullen uit Ronquières heeft onderzocht. Dat is uiteraard extreem erg, want het zou de absolute onbekwaamheid van de speurders aantonen. Maar er is natuurlijk meer. Eigenlijk erkent Dupont dat wat hij in 1. schreef lulkoek was. Met andere woorden heeft hij zich in 1. foutief laten informeren. Zijn bron in 1. was dus onbetrouwbaar.

Wat nu met de nieuwe versie? Ook zo'n betrouwbare bron als in 1.? Wat is er aan de hand?