Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Ook in een zopas verschenen artikel van Paris-Match wordt vermeld dat een speurder van de BOB van Halle de mensen van Delta ingelicht heeft over de getuigenissen van de gebeurtenissen aan de zwaaikom in de nacht van 10 op 11 november 1985. Daarnaast wordt ook vermeld dat Eddy Vos, volgens een scenario dat de journalist niet uit de doeken kan doen, verdacht wordt om in de marge van de vondst van Ronquières een vreemde rol te hebben gepleegd om een informant te beschermen. Heeft Vos al die tijd een collega uit Halle willen beschermen? In plaats van antwoorden te krijgen over het onderzoek komen er alsmaar meer vragen bij.

Of gaat het hier om dezelfde persoon? Was de speurder uit Halle met de 'gouden tip' Eddy Vos? Intussen is gebleken dat de speurders van Halle tijdens de eerste bendemisdaden met nogal wat mensen uit de verdachtenlijst in contact gekomen zijn. Dit zou te rijmen zijn met het feit dat Eddy Vos bedreigingen kreeg van het moment dat het onderzoek zich toespitste op de ware toedracht rond de vondst in Ronquieres. Indien dit klopt lijkt het me wel een moeilijke spreidstand om als medeleider van het onderzoek enerzijds je informant te moeten blijven beschermen en anderzijds toch de onderste steen om te draaien. Moest Vos omwille van deze reden een zijstap nemen uit het onderzoek?

Reeds twee journalisten - en niet de eerste de beste: Frederic Loore en Gilbert Dupont - brengen Eddy Vos in verband met de vondst in Ronquieres. Beide kennen de details echter niet: Dupont plaatse Vos verkeerdelijk en zonder verdere toelichting in de Delta cel en Loore 'kan de preciese omstandigheden niet bekendmaken'. Stemt toch tot nadenken.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

In Beetgenomen schrijft Hilde Geens:

De volgende nacht, de nacht van zondag op maandag dus, gebeurden er nog twee dingen. Een frituuruitbater die aan de zwaaikom van het Kanaal Charleroi-Brussel bij Ronquières sliep in zijn caravan, werd kort na middernacht gewekt door het dichtslaan van portieren. De man, die al een paar keer ongewenst bezoek had gekregen, had zijn karabijn tevoorschijn gehaald en was aan het raam gaan kijken. Hij was carrosseriehersteller geweest, had altijd in garages gewerkt en wis iets van auto's. Hij zag twee oudere mannen in de weer bij een donkere, oude Golf, een vijfdeurs. Vlakbij stond een grotere bleke wagen van het type break, mogelijk een Renault 20 of 30 of een Passat. De mannen prutsten aan de voor- en achterkant van de Golf en de getuige dacht dat ze bezig waren om een nummerplaat te vervangen. Een derde man was de hele tijd in de Golf blijven zitten. Een andere ooggetuige had dezelfde scène gezien en vertelde de politie dat een van de drie inzittenden naar de oever was gelopen en dat er op dat ogenblik iets op het water dobberde, mogelijk een plastic zak. Later werd bij de sluis ter hoogte van Virginal de kolf van een geweer opgevist. Na een kwartier waren beide wagens met gedoofde lichten weggereden.

Het is interessant om bovenstaande tekst eens te vergelijken met wat Gilbert Dupont geschreven heeft op pag. 216 van het boek De Bende: een documentaire over het fameuze PV 2420:

(…) Amper 1.5 km daarvandaan, langs de oever van het kanaal Brussel-Charleroi heeft een getuige - zo wordt diezelfde dag in het proces verbaal vastgelegd - mannen zakken in het water zien gooien. Het is een bizarre getuigenis. Het PV draagt nummer 2420, farde 38 van het onderzoek. De kerels die de zakken dumpten, zo verklaart de getuige, kwamen ter plekke met een Golf GTI en een helderkleurige Mercedes. Verder verklaart de man: "Bij herhaling heb ik twee wagens opgemerkt dicht in de buurt van het ponton van Ronquières. Het ging om een Renault 30 of een Passat van witte kleur, en een Golf GTI, eerst metaalgrijs, daarna groen. Het is deze laatste die men heeft teruggevonden in het bos van La Houssière.

In deze wagens zaten meestal enkel bestuurders. In zeldzame gevallen zat er een passagier op de achterbank van de Golf. Het zijn deze personen die de wapens in het water wierpen die werden teruggevonden, en tevens de kogelvrije vest, de baby-koffer en het geld van de Delhaize in Aalst. Ze wierpen ook de nummerplaten van de Golf in het water, maar ik weet niet of zij werden teruggevonden. In feite kwamen de mannen steeds tijdens het weekend, 's nachts. Misschien verkenden zij de omgeving? Nachtelijke marsen werden eveneens georganiseerd voor de overvallen in Overijse, Eigenbrakel en Aalst. Ze waren met een half dozijn, de personen die eraan deelnamen. Onder hen bevonden zich een jonge vrouw en een jongentje. Op een dag hoorde ik de knaap zeggen dat hij een blaar op zijn voet had. Allen droegen militaire kledingstukken. Het gezelschap leek niet gewapend."

Dus volgens Geens heeft de frituuruitbater een donkere oude vijfdeurs Golf gezien. Volgens het PV 2420 zag de frituuruitbater echter de groene Golf die uitgebrand werd teruggevonden in het bos van Houssière. Die uitgebrande Golf was echter een driedeurs en splinternieuw. hmm

Geens zegt ook dat de frituuruitbater een carrosseriehersteller is geweest en iets van auto's kende. De man moet dus zeker het verschil gezien hebben tussen een nieuwe en een oude Golf en tussen een drie- en een vijfdeurs. Bovendien is hij dan de zoveelste getuige die iets over auto's weet. Er is al de mysterieuze getuige en ontdekker van de achterbank in Beersel. Daarnaast is er de getuige die de zwarte Golf van Van Camp zonder achterbank gezien heeft aan de automobielinspectie in Lobbes en nu blijkt de frituuruitbater in Ronquières ook al een autokenner te zijn.

De tweede getuige zag 'iets' op het water dobberen. Volgens de ooggetuige was het mogelijk een plastic zak. Die getuige was daar dus blijkbaar niet zeker van.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dan moet je ook nog snel kijken, want een plastic zak met iets zwaars erin, zal niet al te lang 'dobberen', tenzij ze er een luchtballon van gemaakt hadden.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik begrijp nog altijd niet waarom de daders naar de zwaaikom in Ronquières zijn gereden om daar aan nummerplaten te beginnen prutsen en wat spullen in het water te gooien. Ik laat het al dan niet dumpen van de zakken met wapens en de kassa van Aalst zelfs buiten beschouwing. Waarom hebben ze bijvoorbeeld die nummerplaten niet in hun schuilplaats vervangen? Die plaats aan de zwaaikom lijkt mij helemaal niet logisch en wel omwille van de volgende redenen:

  • Ten eerste stond daar de caravan van Frank O (OK de daders wisten misschien niet dat Frank O. daar aan het slapen was);

  • Maar ten tweede waren er sowieso bewoonde huizen op de linkeroever van het kanaal;

  • Ten derde was heel de zwaaikom 's nachts verlicht alsook het kanaal tussen het hellend vlak van Ronquières tot aan de brug van Fauquez;

  • Ten vierde werd er in de zwaaikom veel gevist. Als er iets niet of onvoldoende zou gezonken zijn dan was het risico op ontdekking van die spullen merkelijk groter dan op een ander gedeelte van het kanaal;

  • Ten vijfde hebben ze nog een bijkomend risico genomen door het kanaal over te steken (er van uitgaande dat ze van het bos van Houssière kwamen). Er zijn maar een beperkt aantal bruggen in de omgeving. Er konden op die bruggen evengoed patrouilles gestaan hebben waardoor ze zichzelf in de val zouden hebben gereden. Tenzij ze de politie kon afluisteren.

Als de schuilplaats bijvoorbeeld gelegen was in de oude glasfabriek van Fauquez dan hadden ze veel makkelijker en zonder op te vallen hun spullen kunnen dumpen op de linkeroever van het kanaal langs de Rue du Halage afwaarts de brug van Fauquez. Daar staan nl. geen woningen (niet alle bedrijven op de rechteroever waren toen aanwezig), is de omgeving 's nachts helemaal verlaten en is het kanaal niet verlicht. Bijvoorbeeld deze locatie » Google Maps

Dus ofwel zijn de daders oerdom, ofwel wilden de daders net dat ze gezien werden, ofwel kwamen die daders daar niet enkel om spullen in het water te gooien en aan de nummerplaten te frutselen maar zijn ze ook nog om een andere reden naar de zwaaikom gereden. Zouden ze daar eventueel ook niet voor die Frank O. gekomen zijn? Er was nl. volgens zijn eigen verklaring bij hem al meerdere keren ingebroken.

Werd er bij die inbraken iets gestolen? Wat had hij daar in zijn frituur of caravan? Waardevolle spullen? Geld? Wapens? Waren de opgemerkte daders op die bewuste nacht ook van plan om in te breken bij Frank O.? Is die Frank O. om één of andere reden een betrokken partij? Of wilden de daders Frank O. (al dan niet als vals spoor) bij de zaak betrekken of hem een signaal geven door spullen voor zijn deur te dumpen?

265

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De stukken nummerplaat die in de zwaaikom gevonden werden: Is dit de nummerplaat die in Aalst gebruikt werd en is dat de plaat die ter plaatse van de Golf gehaald werd?

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Voor zover ik weet werden er geen nummerplaten teruggevonden in Ronquières. De in stukken gesneden nummerplaat werd in 1982 in het Zoniënwoud gevonden.

267

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Rare vogels. Een belastende nummerplaat afschroeven en die dan bijhouden met het risico dat ze bij een politiecontrole gevonden kon worden. Dit terwijl je ze een meter verder in een kanaal kan gooien, of ze in die zakken steken en droppen met de rest. Ze wouden toch linken leggen? Als die frituuruitbater daar niet toevallig in zijn caravan sliep, dan hadden die zakken daar nu misschien nog gelegen.

In het Bois "linken" ze met spullen van Bultot, maar als dat vuur totaal uitbrandde dan viel er daar gewoonweg ook niets te linken. Ook dat spookhuis werd in brand gestoken, terwijl men altijd maar linken wil leggen en sporen achterlaten. Ik heb het niet voor complottheorie. Als het de bedoeling is om alles aan elkaar te linken, dan zou ik die gebruikte Golf volladen met alles wat er te linken valt en die publiek achterlaten (of bij dat spookhuis parkeren... nog een link).

268

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

legia wrote:

Als die frituuruitbater daar niet toevallig in zijn caravan sliep, dan hadden die zakken daar nu misschien nog gelegen.

Er was in Ronquières nog een tweede getuige.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

legia: inderdaad!

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

legia wrote:

Rare vogels. Een belastende nummerplaat afschroeven en die dan bijhouden met het risico dat ze bij een politiecontrole gevonden kon worden. Dit terwijl je ze een meter verder in een kanaal kan gooien, of ze in die zakken steken en droppen met de rest.

Of ze hebben er helemaal geen nummerplaat afgevezen en in het water gegooid. Misschien hebben ze er geen nummerplaat afgevezen maar enkel een andere plaat bijkomend opgevezen. Misschien hebben ze zelfs niets gedaan aan die nummerplaat maar enkel iets aan de bumpers of de lichten. Hilde Geens schrijft nl.:

De mannen prutsten aan de voor- en achterkant van de Golf en de getuige dacht dat ze bezig waren om een nummerplaat te vervangen.

De getuige weet het dus niet zeker. Het is niet duidelijk of de tweede getuige het prutsen aan de voor- en achterkant van de auto ook gezien heeft.