81

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Had Eddy Vos al een vermoeden van deze manipulaties en ging hij daarom in 2010 nog eens zoeken in het kanaal » Zoekactie Ronquières

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

82 (edited by CleverTrevor 27-02-2013 11:33)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het is mij uit de publicaties in de kranten niet duidelijk of álle bewijsstukken pas najaar 86 zijn gedumpt, of slechts een aantal.

Even redeneren. Er waren twee zakken. Een aantal is dus altijd een zak. Als sommige bewijsstukken eerder zouden zijn gedumpt en sommige later, dan zou dus één zak najaar 86 in het kanaal zijn gegooid en één eerder (toch in 85?). Maar beide zakken koppelden beide misdaadgolven aan elkaar, meen ik me te herinneren. De link tussen beide misdaadseries blijft hiermee bestaan.

Beide zakken waren waarschijnlijk bewust zo samengesteld. Maar dat weten we al meer dan een kwart eeuw. Dus wat mevrouw Michel zegt ("De bewijsstukken zouden door elkaar zijn gehaald, om een artificiële link te creëren met eerdere moorden") is eigenlijk geen nieuws.

Het enige nieuws is dat de oude tijdlijn niet meer klopt. Het eerdergenoemde scenario van Merovinger vind ik dit licht zo bizar nog niet.

Ben wrote:

Had Eddy Vos al een vermoeden van deze manipulaties en ging hij daarom in 2010 nog eens zoeken in het kanaal » Zoekactie Ronquières

Ik heb me dat altijd al afgevraagd waarom Vos daar opnieuw liet duiken. Zulke zoekacties zijn enorm kostbaar. De cel Waals Brabant heeft een budget en die speurtocht in het kanaal moet daar een grote hap uit hebben genomen. Dat doe je niet "omdat je nooit kunt weten of er nog iets ligt", maar omdat je een échte reden om te zoeken.

83

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Nog een detail, er is altijd sprake geweest van twee zakken maar forum-lid Boemerang had een beeld gevonden met drie zakken » Bewijsstukken

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merkwaardig. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de zak aan de rechterkant (die kleiner lijkt) in één van de grotere zakken zat en losse onderdelen van het een of ander bevatte.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Zie ook Het Nieuwsblad » "Manipulaties in dossier Bende van Nijvel"

Merovinger wrote:

We zijn met dit forum zeer goed bezig jongens. De knuppel is in het hoenderhok gesmeten! Laten we vooral verder blijven nadenken, zoeken en brainstormen over hoe de knoop in dit dossier verder kan ontward worden. Dit forum begint eindelijk zijn vruchten af te werpen!

Yes, daarvoor doen we het.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

86

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Als het om plastic zakken gaat die dichtgebonden waren, is het logisch dat het materiaal nog niet een jaar door water aangetast was. Er zijn de getuigen die op een bepaald tijdstip hoorden dat er vanalles in het water gegooid werd. Beide zakken bevatten onderdelen van dezelfde wapens, waardoor één zak al voldoende is om een link tot stand te brengen. De wapenmenger heeft de beschikking gehad over de wapens, wat bijna uitsluit dat het de onderzoekers zelf waren die ze erin gesmeten zouden hebben.

"Het weekblad Moustique pakte uit met het rapport van het NICC en verbond daar de conclusie aan dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel gemanipuleerd werd. Volgens de procureur des Konings is dat voorbarig." Nee, deze boodschap bevat geen nieuws en het is zeker niet bewezen dat 82/83 en 85 niets met elkaar te maken zouden hebben.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Als men de laatste evoluties i.v.m. de vondst van de zakken bekijkt heb ik toch een vermoeden dat er een tipgever/informant was. Waarschijnlijk zijn de 2 zakken op verschillende tijdstippen in het kanaal gegooid met de bedoeling dat ze gevonden moesten worden. De tipgever moet dus dicht bij de daders gestaan hebben en een hoge bescherming genieten.

Als men de datums bekijkt van de verklaringen en de vondst van de zakken plus de lopende rechtszaken en onderzoekdaden rond die periodes kan het veel verklaren. Dit is de periode dat bepaalde speurders inzage wilden krijgen in andere dossiers zoals WNP (dit dossier is op een sisser uitgelopen verjaard) en andere (Mendez, ...). Dus de manipulatie kan er ook voor zorgen dat niet er niet meer naar andere dossier gekeken werd die er juist wel verband mee hebben en het Bende van Nijvel-dossier eigenlijk veel groter maakt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

88

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Ook op RTBF is het vandaag een nieuwsitem » YouTube

Merci voor de tip, de site komt ook redelijk goed in beeld. Waarvoor mijn dank aan RTBF.

Charly wrote:

Als het om plastic zakken gaat die dichtgebonden waren, is het logisch dat het materiaal nog niet een jaar door water aangetast was.

Het NICC heeft de omstandigheden nagebootst. Het is net op basis van die proeven dat zij ontdekt hebben dat de wapens geen jaar in zakken in het water hebben gelegen. Ondanks het feit dat het bewijsmateriaal in zakken zat, lag het wel in zeer vochtige omgeving.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

K& wrote:

En ook waarschijnlijk is dus nu dat pas na de vakantie, ergens in september 86, de wapens aldaar gedumpt werden maar dan door iemand die wist dat er daar reeds melding van was gemaakt bv. in de pers in november '85.

Ik denk ook nog aan het volgende: "De onderzoekers zullen de daders en de organisatoren van de misdaden nooit vinden, want ze zouden op hoger niveau hun tanden breken." Dit werd letterlijk verklaard door Madani Bouhouche op 9 september 1986 aan een lid van de gerechtelijke politie van Charleroi.

En aan de uitspraak van Beijer: "On a mélangé les armes." Ook niet vergeten dat de sleutelbos uit de wagen van Mendez gestolen werd.

90 (edited by the end 27-02-2013 17:09)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Mero ook dit nog. Het is toch wel straf dat juist Dendermonde de zakken vind waardoor hun onderzoek vast loopt. ook Bultot kwam in het vizier.

the end wrote:

Dit is ook de periode van de doorlichting van het SIE, ook in functie van het onderzoek naar Aalst, je mag niet vergeten dat Willy Acke een organisatie op het spoor was. Acke was er absoluut van overtuigd dat Bouchouhe lid was van een organisatie. De diefstal bij het SIE en de moord op Mendez mochten absoluut niet bij het onderzoek komen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.