Re: Lionel Ruth

Ben wrote:

Vos spitte de voorbije jaren de denkpiste uit dat de Bende de politieke destabilisering van ons land nastreefde. Ruth ploos uit of de Bende uit winstbejag op een bloeddorstige manier klanten van warenhuizen doodschoot.

"De onderzoekers vermoeden dat Ruth al heel lang een scheve schaats rijdt, met alle gevolgen van dien voor het Bende-onderzoek. De levenswandel van de commissaris wordt eveneens onder de loep genomen. Ruth zou een rijkelijk leven leiden. Hij zou ook veel te dicht staan bij het gangstermilieu dat hij geacht wordt te onderzoeken. Zijn echtgenote recent ontslagen in het ziekenhuis Charleroi waar ze werkte. Ze zou betrokken zijn bij een fraude met ziektebriefjes die het Riziv tienduizenden euro kostte. Er wordt nu onderzocht of ook Ruth van die fraude profiteerde en of hij er zijn levenswandel mee financierde. "

Dit lijkt me toch te suggereren dat Ruth niet "geflikt" is, maar degene is die de boel om zeep hielp. Best degoutant. Als de boel dan toch verknald moet zijn, is het eigenlijk geweldig nieuws dat we nu eindelijk weten wie er mee voor verantwoordelijk is. Uit het bovenstaande ("Hij zou veel te dicht staan bij het gangstermilieu") krijg ik minstens de indruk dat Ruth niet puur lomp handelde, maar wel een verborgen agenda heeft. Dit is meteen een kans om de Bende nog effectief op het spoor te komen - misschien wel de allerlaatste.

22 (edited by Raf 05-02-2010 12:26)

Re: Lionel Ruth

Indien Ruth een rijkelijk leven leid moest dit toch al veel langer een belletje doen rinkelen. Groot huis en auto, veel geld, ... Zoiets kan je als speurder niet verdienen. Het probleem in dit land is dat men alles maar op zijn beloop laat en te weinig kritisch is. Dat zie je met zovele dingen.

23

Re: Lionel Ruth

Interessant:

Je reviens sur les doutes de Eve à propos de Bultot, et je me permets de préciser sa pensée. Les plus anciens de ce forum se souviendront que nous avions été les premiers à "re"publier la vidéo de Jean Bultot pataugeant dans son fond de confiture au Jonathan.

Il en avait résulté une vague médiatique que nous n'aurions jamais imaginée, le document étant un extrait d'une émission de la RTBF, présentée par Françoise Vandemoortele. Dès le lendemain, des journaux tels que La DH, La Libre et ensuite Actu 24 et le Soir ont diffusé cette information - en renvoyant généralement au forum. Cette vidéo a été consultée -je n'exagère pas- au travers de toute l'Europe durant le temps qu'elle resta en ligne.

Dans les 48 heures le membre (et modérateur) du forum qui avait placé la vidéo en ligne reçut la visite à domicile de Mr Lionel Ruth et d'un autre enquêteur, souhaitant savoir d'où venait cette vidéo et pourquoi elle était diffusée "juste maintenant". Nous n'avons jamais pu savoir ce que signifiait ce "juste maintenant", repris également dans la presse. Nous nous interrogeons, à la lumière des derniers évènements reliant Mr Lionel Ruth et une arme de Bultot, à propos de ce qui pourrait avoir motivé sa célérité à rendre visite (sans rendez-vous) au membre du forum.

Et donc comme Eve, je fantasme peut-être, mais je me demande: pourquoi?

24

Re: Lionel Ruth

Blijkbaar had Ruth de laatste tijd nog wel andere bezigheden:

Ruth vulde de afgelopen maanden nogal wat diensturen met het aankruisen van passages in het boek Tueries du Brabant, de Franstalige bewerking van de turf waarin ex-VRT-journalist Guy Bouten het hele spoor ontrafelt naar geheime gewapende genootschappen, de CIA, Franstalig extreem rechts. Ruth was van mening dat de magistratuur een procedure moest opstarten om het gevaarlijke boek uit de rekken te halen. Want een interne boycot van het onderzoek? Wie durfde zoiets te beweren?

Bron » De Morgen

En nog uit hetzelfde artikel:

Als Lionel Ruth begin 1984 als anonieme opperwachtmeester bij de rijkswacht van Dinant toetreedt tot de zogeheten 'taskforce Waals-Brabant' wordt hij onmiddellijk gedwongen om een kamp te kiezen tussen zijn oudere collega's Gérard Bihay en Frans Balfroid van de BOB van Waver en de Nijvelse procureur Jean Deprêtre.

Nu ga ik ook even fantaseren. Dinant? Is dat niet dat kleine Waalse stadje langs de Maas waar de Bende haar (officieel) eerste feit pleegde? De diefstal van een geweer in de plaatselijke jachtwinkel. Het zal natuurlijk wel gewoon toeval zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25 (edited by K& 09-02-2010 21:00)

Re: Lionel Ruth

Pourqoui? C'est simple:

  • Er waren cassettes A-Z en ze zoeken nog steeds waar de 25 andere cassettes heen zijn!

  • Of ze vervelen zich ginder dood en willen de cassettes nog eens bekijken die tijdens de vele verhuizen verdwenen zijn.

Tiens toen het koppel Fourez-Dewit terugkwamen van Parijs waren ze daar een paar nachten gebleven? Zo ja, waar zijn hun tandenborstels gevonden en hun pyjama? Ha, in hun valies waar ook een video cassette in zat, stellen velen, maar wat vonden ze in de koffer van de Mercedes koffie en olie! Liggen de cassettes nog bij de afval die de boer gevonden heeft achter de ferme de gouhoumont. Twee keer heeft ie gebeld en personne kwam ze rechercheren dus weg met die rommel in de grond geploegd met de mais?

26

Re: Lionel Ruth

Het is niet langer een kwestie van te spreken van een obstructie van het onderzoek, het gaat verder dan dat.

Mijns inziens hadden de profielen van een aantal leden van de CWB misschien ook best op de affiche met robotfoto's gestaan. Ik heb dit in het verleden hier al geschreven. En wat de verwijdering van Ruth Lionel betreft, kennelijk begint men stilaan toch wat te panikeren en was de link tussen dit element en de Bende van Nijvel zo sterk, dat het een gevaar begon te worden voor de corrupte cel zelf. Men mag overdrijven, maar er zijn toch altijd grenzen, kwestie van toch op z'n minst voor de argeloze tv-kijker een beetje geloofwaardig te blijven. Bvb. wanneer Coveliers eens mag komen lullen in ter zake. Ik weet niet wie het gezien heeft, maar als dat alles is wat die gast kan komen vertellen n.a.v. de jongste evennementen, dan twijfel ik toch sterk aan zen werkzaamheden destijds.

27

Re: Lionel Ruth

In 1995 begint het tweede leven van het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Deltaspeurder Roger Romelart besluit voortaan elke dag naar Jumet te sporen om zijn collega's daar te gaan helpen met zijn achtergrondkennis van het spoor-De Staerke. Roger Romelart: "Mijn vrouw had gezegd: 'Roger, doe het. Probeer er nog iets van te maken.' Ik ben dan voor twee maanden gedetacheerd naar Jumet, en het is de grootste ontgoocheling van mijn leven geworden. Bij Delta werkten we altijd goed samen met de BOB."

En dan leert hij Lionel Ruth kennen: "Maar toen ik binnenkwam op mijn allereerste vergadering in Jumet, hoorde ik BOB'er Lionel Ruth achter mij sissen: 'Oppassen, want het oog van Moskou is gearriveerd.' Omdat ik niet van de rijkswacht ben! Mensenlief, dacht ik, in wat voor een nest kom ik hier terecht."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lionel Ruth

Ik ken niet zoveel van dit onderzoek als vele van de mensen die op dit forum aanwezig zijn maar heb het laatste half jaar veel over de Bende van Nijvel gelezen en gezien. Toen men onlangs met de laatste nieuwe robotfoto kwam viel me de gelijkenis op tussen deze man en meneer Ruth die in februari van het onderzoek gehaald werd.

Zijn er nog mensen die een gelijkenis zien of zie ik spoken?

29

Re: Lionel Ruth

F. Schiffer wrote:

Toen men onlangs met de laatste nieuwe robotfoto kwam viel me de gelijkenis op tussen deze man en meneer Ruth die in februari van het onderzoek gehaald werd.

In het laatste artikel in de GvA over de Bende van Nijvel stond de nieuwe robotfoto onder de foto van Lionel Ruth, maar ik zie eerlijk gezegd niet veel gelijkenissen. Ik weet ook niet hoe meneer Ruth er in de jaren '80 uit zag.

Volgens Eddy Vos ging samenwerken met Lionel Ruth ook niet altijd even gemakkelijk.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lionel Ruth

Wie zou destijds de fingerprints die ze op de Saab vonden kwijtgespeeld zijn? Wie heeft die fingerprints het laatst in zijn handen gehad? Ruth toevallig? Ik kan het niet begrijpen dat ze zoiets kwijtspeelden. De fingerprints van 's lands meest gevreesde bende. Die laat je niet zomaar ergens op café liggen. Ofzo. Je zou kunnen veronderstellen dat iemand die een dergelijke fout maakte gewoon buitengesmeten werd. Zijn wél correct werkende collega's moeten daar ook erg boos om geweest zijn? Ze zetten mekaar uit de wind, maar sommigen moeten toch hun gedacht hebben over de stommelings die die prints kwijtraakte.

Er raakten zoveel dingen zoek. Een aantal flikken -  wellicht steeds dezelfden - hadden daarmee te maken. Dat moet de anderen dan toch opgevallen zijn? Misschien ligt de waarheid of de sleutel daar naartoe eerder in hun eigen burelen dan 7 meter diep in een bos?