421

Re: Robert Beijer

En heu... Wat was net stokje dat Beijer ons aanbood?

Re: Robert Beijer

patrick111 wrote:

Beijer, in april 2023:

Beijer gelooft niet dat het er de Bende van Nijvel om te doen was de staat te destabiliseren. (...)  'Ik denk dat de daders een groep gewetenloze marginalen waren. Een clan waar niemand over praat. Zigeuners of zo.'

Aan theorietjes geen gebrek bij Beijer. Elke zoveel jaar komt hij met een nieuw verhaal op de proppen. Voor elk wat wils. Hij speelt graag met de mensen hun voeten, zoveel is duidelijk.

Outcasts die de bewakingspatrouille naar Aalst kunnen sturen? Wat zal de volgende uitleg van Robert Beijer zijn?

423

Re: Robert Beijer

Dit is een goeie:

"De speurders hebben de voorbije jaren alles uit de kast gehaald om me aan de Bende te linken’, zegt Robert Beijer. ‘De nieuwe speurdersploeg heeft de voorbije jaren zelfs een undercoveroperatie op mij gedaan. Ze hebben daarvoor speciaal een productiehuis opgericht en een ploeg van filmmakers op me afgestuurd. Het was in de periode net voor corona. Ze zijn me verschillende keren komen bezoeken in mijn huis in Pattaya (Thailand). Het was zo professioneel gedaan dat ik er met open ogen ben ingelopen. Ze wilden mijn boek (De laatste leugen, 2010, red.) verfilmen, zeiden ze. En ik ging akkoord omdat het plausibel leek.’"

Allez Ben, geef het nu maar toe dat ze ook gedurende een tijd jouw winkel overgenomen hebben ...

Re: Robert Beijer

Een goed journalist zou beter zijn huiswerk moeten maken, en hem confronteren met zijn tegenstrijdige uitspraken.

425

Re: Robert Beijer

Zou hij Guy Bouten in gedachten hebben gehad bij zijn vermomming op de foto bij het artikel? smile

Re: Robert Beijer

pyrénéen wrote:

Begrijpt u net als ik dat Robert Beijer lijkt te zeggen dat hij bestanden van de B.S.R aan de WNP heeft geleverd door via Bouhouche?

Nee, het betekent niets. Bob speelt weer slim. Hij laat doorschemeren dat hij misschien iets weet buiten zijn medeweten dat betrekking heeft op de WNP. We willen hem niet in het onderzoek. Hij staat aan de andere kant van het hek.

fenix wrote:

En heu... Wat was net stokje dat Beijer ons aanbood?

Bob zei dat hij voor de Russen werkte. Daarmee kunnen we het een beetje opschudden.

club_le-happy-few wrote:

Een goed journalist zou beter zijn huiswerk moeten maken, en hem confronteren met zijn tegenstrijdige uitspraken

Hij zal dus zwijgen. Als de tantes hun kleine wraak hadden genomen, kan Bob in stilte genieten van de vruchten van zijn slechte leven.

Re: Robert Beijer

Ik denk dat het amen en uit is met het onderzoek.

428

Re: Robert Beijer

Beijer heeft het in het interview bovendien over zijn “nauwe” band met voormalige rijkswachter Madani Bouhouche, die in 2005 overleed. Ook hij werd meermaals in verband gebracht met de Bende van Nijvel. Vanaf 1981 pleegden de twee talloze misdrijven. In 1994 werden ze uiteindelijk veroordeeld voor enkele gewelddadige overvallen waarbij twee mensen om het leven kwamen. Bouhouche kreeg 20 jaar cel, Beijer 14 jaar.

“Hij had twee of drie levens”, zegt Beijer nu over Bouhouche. “Mensen zeggen dat ik hem goed kende, maar dat is niet waar.” Hoewel de oud-rijkswachter met klem blijft ontkennen dat hij zelf iets met de Bende van Nijvel te maken had, zou hij zich wel hebben afgevraagd of Bouhouche er lid van was, vertelt hij. smile

429

Re: Robert Beijer

Hij heeft het in zijn interview over de foto's die hij in 1985 genomen heeft en die steeds weer opnieuw als bewijs van zijn betrokkenheid opgerakeld worden. Er zijn natuurlijk nog andere zaken die hem verdacht maken. Zijn informant Bruno Vandeuren heeft tegenover verschillende mensen zijn medeplichtigheid aan de overval op Dekaise bekend. Zijn nauwe banden met WNP en Michel Libert die meermaals als de reus is aangeduid is er ook een. Vergeet ook niet dat hij en Bouhouche ondanks de smeekbeden van de moeder van Francis Zwarts steeds geweigerd hebben om te vertellen waar zijn lichaam begraven lag. Daar moet je wel harteloos voor zijn.

Ook het feit dat hij het onderzoek naar de bende jarenlang gemanipuleerd heeft. Het is dankzij hem dat de speurders cruciale tijd verspild hebben naar het zoeken naar een informant die naar de wapenvondst in Ronquières geleid heeft. En dan vergeet ik nog wel een aantal zaken. Maar soit, er kan inderdaad niets bewezen worden en het kunnen natuurlijk toevalligheden zijn. Het feit dat hij sinds zijn terugkeer in België nog niet is ondervraagd betekent dat er niets is om hem ten laste te leggen.

430

Re: Robert Beijer

Laat ons zeggen dat er weer een deur is gesloten. Alle mogelijke verdachten zijn aan de tand gevoeld en het heeft niets opgeleverd. Een groot deel van de betrokkenen is reeds overleden en de kans op een bekentenis is vrijwel nihil.

Het enige wat nog iets kan opleveren is het dna onderzoek. De rest is zinloos.