11

Re: Ontbrekende bewijsstukken

We zoeken ook nog de wagen waarmee de diefstal van een jachtgeweer in Dinant werd gepleegd.

Onmogelijk om terug te vinden: de voedingswaren die gestolen werden in Maubeuge. Het gaat om thee, champagne, wijn, ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Zaken die gestolen werden na de moord op taxichauffeur Angelou:

  • Een brieventas;

  • Identiteitspapieren;

  • Een rijbewijs categorie B, nummer C45832;

  • De lichtreclame op het dak (ook wel Spoetnik genoemd).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ben wrote:

Onmogelijk om terug te vinden: de voedingswaren die gestolen werden in Maubeuge. Het gaat om thee, champagne, wijn, ...

Ik heb me altijd afgevraagd of die verpakkingen uit 1982-1983 die ze in Dour gevonden hebben (tussen de merovingers wink) hier aan te linken vallen.

14

Re: Ontbrekende bewijsstukken

In het restaurant in Beersel hebben de daders champagne gedronken. De glazen die de moordenaars hebben gebruikt, zijn verdwenen. Waarschijnlijk door het fantastisch werk van onze speurders.

Nog enkele zaken die verdwenen zijn na de moord in Beersel en eigendom waren van José Vanden Eynde :

  • Medailles

  • Voetbalrelikwieën

  • Souvenirs

  • Het diploma van de lagere school van zijn zoon Marc

  • Boeken

  • Familifoto’s

Deze zaken zijn waarschijnlijk niet meegenomen door de Bende zelf maar uitgedeeld/meegenomen door politieagenten.

Misschien een tip voor de onderzoekers: Jullie hopen dat er ooit op een zolder/kelder nog ontbrekende bewijsstukken worden gevonden - zoals bv. de borden die in Beersel gestolen zijn - maar hoe kunnen de mensen weten dat ze een ontbrekend bewijsstuk hebben gevonden als ze nog niet eens weten wat er allemaal nog gezocht wordt? Misschien een lijstje maken? (hint, hint)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Uit de Peugeot die gestolen werd begin 1983:

  • De stereo-installatie, autoradio van het merk Blaupunkt - model Frankfurt

  • Het dashboard-uurwerk

  • De aansteker

Uit de Golf Rabbit die gestolen werd in Plancenoit in 1983:

  • Een autoradio van het merk Blaupunkt, type Londen.

  • Een paar luidsprekers van het type 'BRT 6842'

  • De achterbank van de Golf

Een gummi-knuppel, gebruikt door één van de gangsters tijdens de overval op het Delhaize-warenhuis van Ukkel (1983).

Halle (1983): Eén van de daders draagt een zwarte bivakmuts, afgeboord in een lichtere kleur, waarschijnlijk geel.

Nijvel:

  • Een UZI-machinepistool. Gestolen uit de wagen van de politie.

Saab Turbo:

  • De stereo-installatie

  • Twee gechromeerde ronde Cibié-mistlichten

  • Een dubbeltonige claxon voorzien van een batterij van zes volt

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ben wrote:

Misschien een tip voor de onderzoekers: Jullie hopen dat er ooit op een zolder/kelder nog ontbrekende bewijsstukken worden gevonden - zoals bv. de borden die in Beersel gestolen zijn - maar hoe kunnen de mensen weten dat ze een ontbrekend bewijsstuk hebben gevonden als ze nog niet eens weten wat er allemaal nog gezocht wordt? Misschien een lijstje maken? (hint, hint)

Ik zou dit verzoek willen ondersteunen. Ik heb het mezelf ook al eens afgevraagd waaraan ik een bord uit Beersel kan herkennen. Zolang mensen niet weten hoe al die spullen eruit zien zullen ze ook nooit een verband zien en de speurders contacteren.

Toch geloof ik net als de speuders dat daar juist een kans zit om deze zaak nog ooit op te klaren. Sommige bewijsstukken zoals die borden schijnen vrij bijzonder te zijn en in combinatie met een aantal misschien wat minder bijzondere spullen kunnen ze inderdaad naar de daders leiden. Het meeste van wat de Bende van Nijvel heeft gestolen, vergaat niet en als het niet op een stort beland is, dan ligt het ergens bij iemand in huis.

Is het geen idee om dit voorstel tot publicatie van een lijst bewijsstukken eens groot onder de aandacht van de speurders te brengen? Stuur een brief. Val ze er desnoods mee lastig. Start een internetpetitie. Ik teken. De tijd dringt.

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Die borden, ik heb het opgezocht en beschreven in het topic Beersel, de borden zijn van een kitsch merk. Dus zien er duur uit, maar zijn goedkoop.

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Hopelijk herkennen de werknemers van de kringloopwinkels onze gezochte borden!

19 (edited by Boemerang 04-02-2011 21:46)

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ben wrote:

- Een UZI-machinepistool. Gestolen uit de wagen van de politie.

Beste Ben, een kleine correctie. De UZI gestolen van rijkswachter Morue werd teruggevonden in de Saab (bron: Colruyt PDF). Aanvulling, de stereo-installatie bestond uit 1 versterker, 2 luidsprekers, 1 Jenssen (VS) equilizer, 1 Blaupunkt autoradio. Totale waarde ongeveer Bef. 100.000 (Bron: Colruyt PDF).

Ben wrote:

7.65, Dit wapen werd gebruikt om de moorden te plegen in Anderlues en Ohain. En slecht één van de twee werd in Ronquières teruggevonden.

Aanvulling en correctie. Gevonden:

  • 1 pistool FN-Browning 1922 cal.7.65 (deels gedemonteerd maar compleet).

  • Onderdelen van een tweede FN-Browning 1922 cal.7.65. (o.a. de "kulas".)

Bron: 1e Bende-commissie

Vermist is dus:

  • Een 7.65 (o.a. gebruikt in Maubeuge);

  • Resterende onderdelen van een FN-Browning 1922 cal 7.65.

Men heeft schijnbaar bij meerdere verdachten wel eens carnavalsmaskers gevonden (o.a. bij Philippe De Staerke). Degene die gebruikt zijn bij Eigenbrakel/Overijse vertegenwoordigden:

  • Jacques Chirac (gedragen door de Killer).

  • Oude man, waarschijnlijk Francois Mitterand (gedragen door de Oude).

  • In Ohain droeg een dader het masker van een oude man met scheve tanden.

Voor zover mij bekend is, zijn deze maskers nog vermist.

Vermist is verder ook nog:

  • 1 Bijl, model tomahawk. Gebruikt bij de Delhaize overval te Beersel.

  • 1 Groene sjaal die een der daders voor zijn aangezicht zou hebben gedragen bij zeker 2 feiten (volgens mij de Reus zijn sjaal).

20 (edited by Boemerang 15-02-2011 23:32)

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Vermist: het dossier Angelou

"Het gehele dossier Angelou bleek te zijn verdwenen (gestolen of verloren), waarschijnlijk tijdens een verhuizing. Door middel van kopies heeft men het dossier zoveel mogelijk gereconstrueerd..."

Bron » Michel, tueriesdubrabant

Ik vraag me af of dit inclusief het hardware bewijsmateriaal (kogels, vingerafdrukken, sigarettenpeuken) is "verhuisd met onbekende bestemming". Ach ja, als ik onderstaande lees dan zijn er dus meer dossiers foetsie:

Verdwenen bewijsstukken en dossiers - Slordigheid of kwaad opzet?

"De commissie stond versteld van de ongelooflijke slordigheid waarmee bewijsstukken behandeld werden: een wagen waarop nog expertises dienden te worden uitgevoerd bleek te zijn vernield, kogels werden niet meegenomen en bleken later verdwenen, andere projectielen werden zodanig behandeld dat zij niet meer als bewijsstuk konden dienen. Ook bleken bepaalde dossiers zeer slordig behandeld. Het aantal verdwenen PV`s is onrustwekkend en zelfs hele dossiers zijn verdwenen."

"Het aantal van dergelijke incidenten is zo belangrijk dat angstvallig de vraag moet gesteld worden of er niet van kwade opzet sprake kan zijn. In dit verband moeten ook de 23 niet uitgevoerde kantschriften van de Nijvelse onderzoeksrechter vermeld worden. Er werd zeer nonchalant omgesprongen met het bewijsmateriaal, er zijn ernstige tekortkomingen bij de vaststelling van criminele feiten, ook daar blijkt dat de politiemensen een meer doorgedreven opleiding nodig hebben (onder adequate methoden voor archivering en bewaring van bewijsmateriaal)."

Bron: 1e Bende-commissie (blz. 358)

Ik heb een zin onderstreept die even "strak" gelezen mag worden. Er zijn dus omtrent de behandeling van het bewijsmateriaal, criminele feiten vastgesteld en die zijn ernstig on-onderzocht gebleven. Deze vaststelling en het advies van de commissie heeft niet veel geholpen. (Onder andere ?!) Lionel Ruth kon nog jarenlang zijn gang gaan met bewijsmateriaal.