71

Re: Eigenbrakel: 27 September

Boemerang, je kan op de kaart ook nog de Ferme de Hougoumont aanduiden, iets onder de diable aan de overkant van de snelweg. Was schuiloord bende na hinderlaag Diable. Is maar een aanwijzing.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Raf, ook de plaats waar de gasflessen werden gestolen en de VW-garage Waterloo staan er niet op. Als er wat routes afgeschreven kunnen worden heb ik weer wat plaats om deze plaatsen erbij te zetten.

Hestur, je bedoelt route D (via Ter Hulpen)  i.p.v. route B. Zoals gezegd lijkt het mij een te lange omweg maar mogelijk was daar wel ergens het vertrekpunt. Denkende aan Bouhouche die daar voorafgaand aan Aalst werd gezien aan de Overijsesteenweg 70. Echter dergelijke waarnemingen cq meldingen zijn er voor de overvallen van Braine en Overijse niet.

Re: Eigenbrakel: 27 September

De getuige die de "oude" in een groene Golf zou gezien hebben, heeft deze Golf opgemerkt op de autosnelweg E411 (richting Namen) - uitrit Jesus-Eik tot aan de inrit van het grootwarenhuis Delhaize te Overijse.

Bron: info Cel Waals Brabant bij robotfoto 23

Dan vervalt al route D, alhoewel ik route D wel geloofwaardig vind omdat deze vlak langs het huis van Mendez passeert waar ze eventueel hadden kunnen schuilen moesten ze tijdens het afluisteren van de politie onderweg in hun auto zouden gehoord hebben dat er wegversperring zouden staan.

74 (edited by Merovinger 21-11-2011 23:19)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Tenzij de daders van Eigenbrakel inderdaad route D hebben gevolgd tot aan een schuilplaats (huis van Mendez?) en dat een tweede ploeg vanuit de regio Jezus-Eik (of zelfs Brussel) zou vertrokken zijn voor de overval van Overijse.

Verdienstelijke poging van je Boemerang om de vluchtweg proberen in kaart te brengen maar hier ga je dus van uit dat dezelfde ploeg beide warenhuizen heeft overvallen. En dat is juist de vraag waar we tot nu toe geen antwoord op hebben. We hebben geen duidelijke beschrijvingen van de daders (aantal daders, kledij, wapens, ...) door getuigen in beide warenhuizen. En zelfs met een beschrijving kunnen de daders in de auto nog altijd een andere jas hebben aangetrokken en andere attributen (hoed, gordel, wapens, ...).

De afstand tussen beide warenhuizen is kort maar wanneer je volle gas doorrijdt kan je binnen het tijdsbestek van 15 minuten wel van Eigenbrakel in Overijse geraken (de vier routes zullen ongeveer even snel geweest zijn), zeker als je de omgeving kent. Het verkeer in 1985 was niet het verkeer van 2011. Nu heb je meer wagens op de baan en allerlei obstakels (ronde punten, snelheidsremmers, ...). In 1985 was dit niet geval. Dus één en dezelfde daders is mogelijk maar niet zeker. Had het tijdsverschil korter geweest dan kon je besluiten dat er twee afzonderlijke ploegen de overvallen hebben gepleegd. Maar de 15 minuten  zijn er en dus blijft de vraag open.

75

Re: Eigenbrakel: 27 September

Beste, best eens er Postal op nalezen. Hij maakt de opmerking dat om twee overvallen te realiseren en te vluchten binnen de 28 minuten er geen politie alarm mag gestart zijn. Nu waren er wel afspraken tussen juridische identiteiten of zones waar Braine in ligt (Nivelles) en Lasne (Waver), maar niet met de zone Overijse.

Hierdoor was een politie alarm binnen de 5 minuten mogelijk in Braine en Lasne, door een omweg te maken en niet de kortste weg te nemen konden ze deze zone vermijden en rustig naar Overijse rijden omdat dit alarm starten aldaar een 30 minuten kon duren (omweg via nationaal).

Postal situeert ook een mogelijks valse politie/rijkswachtcombi (relais) aan de brug in Groenendaal? Waarvan de inzittenden keken in de richting van Waterloo. Ergens anders spreekt er nog iemand over een mogelijke weg doorheen het pas opengestelde park/bos van Solvay, maar dit kan in tegenspraak zijn met de getuigenis van de Europees ambtenaar die zogenaamd achter de golf zou hebben gereden en teken kreeg om afstand te houden (dusreden ze traag: ze waren te vroeg?).

Na Overijse werd er wel een zekere onduidelijkheid gevonden in de afgekondigde alarmen om bepaalde wegen af te sluiten (valse radio?). Na Aalst duurde het naar het schijnt twee uur om nationaal alarm te starten. De walen zijn goed, wij doen alles beter! Er is ook nog een opmerking over de tekening van weg een ander lid. Ik zal Boem wel deze info doorsturen.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Merovinger wrote:

Verdienstelijke poging van je Boemerang om de vluchtweg proberen in kaart te brengen maar hier ga je dus van uit dat dezelfde ploeg beide warenhuizen heeft overvallen. En dat is juist de vraag waar we tot nu toe geen antwoord op hebben. We hebben geen duidelijke beschrijvingen van de daders (aantal daders, kledij, wapens, ...) door getuigen in beide warenhuizen. En zelfs met een beschrijving kunnen de daders in de auto nog altijd een andere jas hebben aangetrokken en andere attributen (hoed, gordel, wapens, ...).

Beste Merovinger. Je vergeet de belangrijkste link, een van de zeldzame "harde bewijzen", namelijk de ballistische verbanden. Natuurlijk is ook het ballistisch onderzoek niet vrij van manipulaties en fouten gebleven, voorbeelden te over, toch is dit wat officieel alle bendefeiten met elkaar verbind. De ballistische bewijzen rondom de beruchte riotguns 1 & 2 zullen niet zomaar te vervalsen zijn. Er waren in de loop der tijd meerdere verschillende experts, niet alleen Dery hield zich ermee bezig, na Dery is het volgens mij zelfs geheel opnieuw onderzocht.

In het geval van Eigenbrakel en Overijse lijkt het mij sterk dat een groep uitvoerders halverwege de route deze wapens overdraagt aan een tweede groep uitvoerders. Ik acht het daarom toch wel aannemelijk dat hetzelfde uitvoerdersteam beide overvallen pleegde. Daarnaast veronderstel ik dat robotfoto-19 door enkele getuigen van zowel Eigenbrakel als Overijse is "goed gekeurd".

Dan laat ik observatie-, begeleidings- en ondersteuningsteams buiten beschouwing, dit kunnen per locatie anderen geweest zijn. Er was volgens mij de nodige organisatie nodig om deze dubbele misdaad goed te laten verlopen en de daders in rook te laten opgaan. Tien personen in het veld of meer.

K& wrote:

Ergens anders spreekt er nog iemand over een mogelijke weg doorheen het pas opengestelde park/bos van Solvay. Postal situeert ook een mogelijks valse politie/rijkswachtcombi (relais) aan de brug in Groenendaal? Waarvan de inzittenden keken in de richting van Waterloo.

De route via Domain de Argenteuil en Solvay lijkt mij een trage route, paadjes langs meertjes, ... Bovendien eindigt die route zo'n beetje in de "middle of nowhere". Met het nieuwe Streetvieuw gaan er deuren open. Ik moet de komende tijd eens het nodige van dichtbij bekijken vanachter mijn comfortabele bureautje, cola, chips en een peukie bij de hand. Het verhaal over die valse politiewagen is een nieuwtje voor mij, ik moet het eens opzoeken. Het is wel een puntje voor de route via de R0, anders stonden zij daar niet.

K& wrote:

Er is ook nog een opmerking over de tekening van weg een ander lid. Ik zal Boem wel deze info doorsturen.

Het was een detail dat ik om reden van "niet duidelijkheid weer te geven" van die kaart had gelaten. Wat er volgens mij bedoelt wordt met zijn opmerking is dit; men moet het viaduct oversteken om op de Brusselse steenweg te komen. Zo ongeveer toch?

https://lh6.googleusercontent.com/--ZieBWBadGI/Ts5yiSg-MSI/AAAAAAAACCI/foCBdZVfE4s/s1118/Overijse%252520route%252520close%252520up.jpg

De ambtenaar die in een BMW reed ergerde zich aan de Golf. Omdat de Golf langzaam reed of kleefde de getuige hem op de bumper (BMW rijders hé big_smile) omdat de Golf hem op een andere wijze dwarszat, bij het in of uitvoegen. De Golf zou zowat de rechterbaan aan kunnen hebben houden, de afrit Jezus-Eik is al snel.

77

Re: Eigenbrakel: 27 September

+ 10!

Re: Eigenbrakel: 27 September

Het crimescene-onderzoek (onder directe leiding van de aanwezige Depretre) komt niet fraai over, bij gebrek aan "bewijskaartjes" probeert men met een blik kattenvoer, een deksel en een foldertje te voorkomen dat Deprêtre de hulzen in het rond schopt.

Een Legia-huls in de supermarkt van Eigenbrakel (heel misschien dat deze foto van toch Overijse is). Op het kaartje staat "Douille chasse 2".

https://lh6.googleusercontent.com/-g9rRtbxgQM8/T0uP3_nDVbI/AAAAAAAACWU/xzj42QFRTCw/s471/Eigenbrakel%252037.JPG

Een 9mm-kogel, eveneens binnen in de supermarkt. Dit is B5 (B is kogel, D is huls). Dit zou een kogel -FN-9mm PARA geproduceerd in 1959- moeten zijn:

https://lh5.googleusercontent.com/-uUd9i_gUmyg/T0uP6FWpz3I/AAAAAAAACW0/ZIkc8SKU5Rg/s567/Eigenbrakel%252041.JPG


Een agent heeft een handvol 9mm-hulzen/kogels verzameld binnen in de supermarkt:

https://lh5.googleusercontent.com/-ICm4T-agP74/T0uP3qqv5GI/AAAAAAAACWQ/JTLQsOZ3AMk/s734/Eigenbrakel%252039.JPG

No comment:

https://lh3.googleusercontent.com/-Vbx8K0nglSY/T0uP5btOSFI/AAAAAAAACWk/sxYc6nDyDIg/s854/Eigenbrakel%252038.JPG

79

Re: Eigenbrakel: 27 September

Boemerang, op de laatste bloederige foto staan 2 kleine cirkeltjes, in het midden iets naar rechts. Hebben deze een betekenis? Eventueel aanduidingen van kogelinslagen? Die de persoon gedood hebben?

Re: Eigenbrakel: 27 September

Ik vroeg me dat ook al af Raf. Die cirkeltjes (voor de duidelijkheid, ze zijn niet door mij er op gezet) zitten idd in de baan van het schot, het slachtoffer lag met zijn benen richting de fotograaf, die ergens stond waar ook de Reus ongeveer zal hebben gestaan toen hij vuurde. Het lijkt er dan ook op (samen met de getuigenis van dokter Jacques) dat de Reus tijdens zijn gang langs de kassa's (waarbij hij het slachtoffer dan eerst voorbij moet zijn gelopen) zich omdraaide en schoot.

De cirkels zijn een beetje vreemd, de onderste is namelijk kleiner dan de bovenste. Persfotografen zetten geen cirkeltjes op foto's dus ik vraag me af wat de oerbron van de foto is. Een andere zwart-wit foto van dezelfde plaats toont geen cirkels. Moet ik aan toe voegen dat als 1 (van 9) hagelballen zo'n doosje kauwgum raakt, dat dan eigenlijk de schade duidelijk zichtbaar zou moeten zijn, zo'n bal slaat een gat van 5-6 cm in een lichaam. Bij beide cirkels is geen verdere schade aan rek (en inhoud) zichtbaar op de foto's.

Ik heb wel eens het verhaal gelezen dat het slachtoffer een meisje probeerde te beschermen of voor haar opkwam toen zij afgesnauwd werd o.i.d., achter de bloedvlek lijkt een rood-wit gestreept tasje te liggen (?).

Boemerang wrote:

Dit zou een kogel -FN-9mm PARA geproduceerd in 1959- moeten zijn.

Dat zou dan ook moeten gelden voor de huls op de parking (foto op pag.7)