Re: Eigenbrakel: 27 September

Dat "tasje" is volgens mij een hoofdkussentje dat men onder het hoofd van het slachtoffer gelegd heeft.

Servo per Amikeco

Re: Eigenbrakel: 27 September

"Drie mannen stappen uit een voertuig, geparkeerd op de parking nabij het Italiaans restaurant Da Pietro te Eigenbrakel. Een kind is er aan het spelen. Hij wordt vastgenomen door een van de daders, die hem de loop van zijn vuurwapen in de zij plaatst. Zo begeven ze zich samen naar het grootwarenhuis Delhaize dat zich in de onmiddellijke omgeving bevindt.

Drie klanten bevinden zich ter hoogte van de ingang van de winkel. Een van de daders vraagt hen om hem tot binnen in de winkel te volgen. Een van deze drie personen wordt onmiddellijk neergeschoten, de twee andere personen slagen erin weg te vluchten. De drie daders en hun jonge gegijzelde betreden het grootwarenhuis. Verschillende vuurschoten weerklinken. De aanwezige klanten worden verplicht om op de grond te gaan liggen. Een man die niet snel genoeg gehoorzaamd, wordt koelbloedig doodgeschoten.

Een bediende wordt belast met het leegmaken van de kassa's. Ze dient het geld te bergen in een papieren zak van het grootwarenhuis. Terwijl een van de mededaders op de uitkijk staat, begeeft de derde dader zich tot bij de zaakvoerder, en verplicht hem om de brandkoffer te openen. De zaakvoerder heeft evenwel de mogelijkheid niet om de koffer te openen. De dader stelt zich hierop tevreden met de briefjes van 50 en 100 BEF, die in een plastic zak worden geplaatst. De dader verlaat tenslotte het bureel na diverse malen op de meubels te hebben gevuurd.

Op weg naar zijn mededaders vuurt hij nog een schot af in de richting van een klant die zich had verborgen in een winkelgang. De daders verlaten samen de winkel, vergezeld van het kind, als gegijzelde. Op de parking merken de daders de aanwezigheid op van een camionnette. Ze vuren tot acht keer toe op deze camionnette. De bestuurder, getroffen door een kogel, is op slag dood. De passagier, zijn zoon, wordt eveneens gewond door een kogel. Hij slaagt er toch in de camionnette te verlaten en zich te verplaatsen tot aan de ingang van het grootwarenhuis.

De drie gangsters lopen vervolgens tot aan hun voertuig, nog altijd vergezeld van het gegijzelde kind dat ze daarna vrijlaten. De daders stappen in hun voertuig VW Golf en rijden weg in de richting van Eigenbrakel Centrum.

Buit: Een geldsom voor een bedrag van 776.000 BEF (ongeveer € 19.236).

Beschrijving van de daders:

  • Dader aanwezig in het bureel van de zaakvoerder: 1m80/1m90 - Normale lichaamsbouw - Atletisch gebouwd met brede schouders. Drager van een compleet masker die een oude man voorstelde.

  • Dader die het kind gijzelde: 1m80/1m90 - Normale lichaamsbouw. Hij droeg een zwarte wollen muts waarbij enkel de ogen en mond zichtbaar waren. Hij droeg een groene hoed (stijl safari).

  • Dader die op de uitkijk stond: 1m70/1m80 - Magere lichaamsbouw, of kloeke lichaamsbouw naargelang de versie van de getuigen. In het zwart gekleed. Drager van een carnavalsmasker, die het gezicht van een oudere man voorstelde. Hij droeg ook een donkerkleurige hoed."

Bron: Cel Waals Brabant

Re: Eigenbrakel: 27 September

Het moorden en schieten lijkt zo pragmatisch te verlopen. In een fractie beslissen ze over leven en dood. De spelende jongen mocht blijven leven. Waarom zou je bijna afvragen. Werkte hij goed mee ?

84 (edited by the end 10-03-2012 13:31)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Misschien is er een patroon in te zien, ze schieten vooral mensen neer aan de ingang van de supermarkten. Dit voor het shock effect te creëren maar ook om hun aftocht veilig te stellen. Steeds is er veel aandacht besteed aan het terugtrekken dit is ook het meest kwetsbare moment van de actie. Ze komen toe laten het geweld losbarsten zodat iedereen op de parking bevriest van angst ( een handtekening). Ze laten niemand van de parking vertrekken, en iedereen die in zijn auto zit word zonder mededogen afgeknald, soms wachten ze ook op de parking of op een andere plaats om te zien hoe de situatie is en deze naar hun hand te zetten (verrassingsaanvallen is de beste verdediging).

Ik blijf er maar militaire acties in zien. Binnenin de supermarkten zijn ze ook gewelddadig maar daar is het meer gericht op verdediging, ze schieten hier vooral op bewegende of onverwachte elementen. als je doet wat ze vragen heb je kans dat je blijft leven. Wat me ook opvalt is dat als ze de kluis niet kunnen openen zie Eigenbrakel en Overijse ze daar rustig bij blijven en niet zomaar beginnen knallen op mensen. de daders besteden het meeste aandacht aan de actie of opdracht zelf het geld en het aantal daden of juist wie ze doden is bijzaak ( buiten enkele zeer toevallige verdachte slachtoffers) als de actie maar goed word uitgevoerd. zie ook de verbetering bij het uitvoeren van de actie over de jaren.

Bij verschillende acties vergeten ze het geld, of die man die een hele tijd met zijn armen in de lucht staat op een paar meter van de reus. Een bange getuige is een verlamde getuige. zij weten dit, ze zoeken contact kijken naar de reactie als je niet vertijfd van angst dan knallen ze. Wat die jongen betreft die was met zijn ouders daar op de parking de auto aan het inladen iemand moet een verkeerde beweging gemaakt hebben of te traag gereageerd hebben. Die andere jongen die ze laten leven hebben was het noorden kwijt van angst, dit is volgens mij een bewust daad. We mogen niet vergeten dat de daders ook kwetsbaar zijn en angst hebben om gepakt of geraakt te worden zie de kogelvrije vesten het waren geen supermannen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

85 (edited by K& 10-03-2012 14:20)

Re: Eigenbrakel: 27 September

De beschrijving van Braine l'alleud van de CBW en van Humo lopen wat gelijk maar schijnen mij volslagen idioot! Denk je nu echt dat de daders gemaskerd langs de camionette gelopen zijn waar Djurovski en zijn zoon in zaten zonder hen gezien te hebben en daarna aan de ingang en binnen een paar mensen doodschoten zonder dat Djurovski en zijn zoon zich zouden zorgen gemaakt hebben over hun dochter/zus en moeder die reeds binnen in de winkel waren!

De Djurovskis kunnen alleen beschoten geweest zijn bij het binnengaan tenzij Djurovski, zijn vrouw en dochter hadden afgezet en zelf nog een commissieken gedaan hebben en dan terug naar de winkel gereden waren waar de daders net voor hen aangekomen waren.

Maar ook hier stelt zich het probleem (zie interview van de dokter). Deze dokter heeft de Djurovski voorbijgestoken op weg naar de winkel: normaal Djurovski 's camionette had geen zetels achteraan en zijn dochter en echtgenote stonden waarschijnlijk recht of zaten op een meubel (brocanteur). Dus deze dokter was net binnengegaan bij de flessenafdeling toen de daders binnenkwamen. Als de dochter en echtgenote van Djurovski dan ook al binnen waren dan moet de dokter wat tijd verloren hebben op de parking bij het uitladen van zijn flessen of bakken bier.

Dus de volgorde:

  1. De echtgenote en dochter Djurovski gaan gewoon binnen een een fles te kopen.

  2. Dokter komt binnen en laadt zijn flessen uit aan een toonbank.

  3. Daders komen binnen.

  4. (...)

  5. Daders vertrekken en schieten de jas en flessen van de dokter aan scherven gaan naar buiten en laten de jongen vrij en schieten dan de Djuroski's vader en zoon die net wat rondgereden waren op de parking, niets gehoord of gezien hebben. Nee, niet mogelijk.

86

Re: Eigenbrakel: 27 September

Bovendien waren de daders aangekomen met twee voertuigen. Eén vertrok, de ander bleef leeg wachten op hun terugkeer.

Re: Eigenbrakel: 27 September

De theorie van 3 daders volg ik niet om de reden dat een aanval uitvoeren met drie niet verstandig is, acties worden meestal uitgevoerd in groepen van 4 man een cel, zo word er ook getraind. Als er iets verkeerd looopt heb je een 4de man en een tweede wagen nodig voor je aftocht. Ik kan me niet voorstellen dat die groep dit niet voorzien had. Als je wagens prepareert, kogelvrijevesten steelt en dat je dan geen extra veiligheid voorziet voor je aftocht, dat vind ik ondenkbaar.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Interview met Bozidar junior

"Elke ochtend als ik wakker word, is het eerste waar ik aan denk: de overval. De schoten op de parking waarvan we dachten dat het vuurwerk was. Mijn vader die roept dat ik moet gaan liggen. Het gezicht van de dader die zijn wapen op ons richt. De ruiten van onze bestelwagen die uit elkaar spatten. De enorme pijn in mijn zij; ik kan niet meer ademen. Elke ochtend denk ik eraan. Zelfs nu, zevenentwintig jaar later. Ik krijg het niet uit mijn hoofd."

Bozidar Djuroski was vijftien toen hij zijn vader zag sterven tijdens de overval van de Bende van Nijvel op de Delhaize in Eigenbrakel, op 27 september 1985. Hijzelf raakte zwaargewond. Met Humo keert hij voor het eerst terug naar de plek waar zijn leven veranderde in een hel.

Lees het hele interview op de website » Eigenbrakel

Ik heb veel respect voor de schrijfster en lees deze huidige reeks over de slachtoffers met veel interesse, maar nu klopt in de kop van het artikel bijvoorbeeld de leeftijd van Bozidar alvast niet, daarom probeer ik om de technische vragen die ik heb, aan de desbetreffende personen zelf te stellen. Ik wil geen fouten. Bozidar melde zich aan op het Tueries-forum, daags na het verschijnen van dit (Vlaamse) artikel.

Ik heb getracht om in contact te komen met hem maar hij heeft zich sinds zijn aanmelding niet meer ingelogd. Daar heb ik alle begrip voor want ze hebben het niet makkelijk (zie ook de interviews van Annemie Bulté met andere overlevenden) maar toch is het bijzonder jammer dat het op (of via)  de de fora niet lukt om met één of meer van deze mensen in direct contact te treden.

89

Re: Eigenbrakel: 27 September

Misschien proberen via Facebook? Hij heeft er een profiel.

90

Re: Eigenbrakel: 27 September

Boemerang wrote:

Ik heb veel respect voor de schrijfster en lees deze huidige reeks over de slachtoffers met veel interesse, maar nu klopt in de kop van het artikel bijvoorbeeld de leeftijd van Bozidar alvast niet, daarom probeer ik om de technische vragen die ik heb, aan de desbetreffende personen zelf te stellen.

Ah, ik lees inderdaad dat er op de website een andere leeftijd staat, namelijk 17. Nu vraag ik mij af welke bron correct is. Ik vermoed Humo, maar we zullen eens op onderzoek trekken. Of heb jij nog een andere bron, Boemerang?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube