Re: Christian Smets

https://gw.geneanet.org/axiabuor?lang=e … eph+liboir

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van … ingen_1978

Ik vind deze FranZ Tilmans.

Op de FB-pagina van Les Tueries du Brabant/Bende van Nijvel schreef er iemand gisteren over deze persoon, ik citeer :

"Il deviendra le Président du CA de DEL".

Ik versta dat als : il deviendra le Président du Conseil d'Administration de Delhaize".

Kan iemand dit nachecken aub ?

192

Re: Christian Smets

scaramouche; de naam Tilmans was blijkbaar een jarenlang publiek geheim.Blij dat je hem ook ontdekt had. Toen ik de naam gisteren op het Franstalige forum zag verschijnen heb ik hem dan ook maar genoemd. Onder voorbehoud nog altijd

Re: Christian Smets

Als ik het bericht van die persoon op de FB-groep "Les Tueries du Brabant/Bende van Nijvel" goed begrijp, was het die persoon (baron Franz Tilmans - voorzitter raad van beheer van Delhaize) die aan Christian Smets op een dag heeft gezegd dat het een racket was vanuit de USA tegen de Delhaize.
Lees jij het ook zo fenix ?

Re: Christian Smets

Scaramouche wrote:

Als ik het bericht van die persoon op de FB-groep "Les Tueries du Brabant/Bende van Nijvel" goed begrijp, was het die persoon (baron Franz Tilmans - voorzitter raad van beheer van Delhaize) die aan Christian Smets op een dag heeft gezegd dat het een racket was vanuit de USA tegen de Delhaize.
Lees jij het ook zo fenix ?

Gesteld dat er sprake was van een racket (een organisatie van afpersers), die vanuit de Verenigde Staten de Delhaize om zakelijke redenen afperste, onder bedreiging van dodelijke aanslagen, dan zie ik niet in dat vanuit de Delhaize-organisatie daar - zeker vanaf 27-09-1985 - geen politiewerk van zou zijn gemaakt.

De schuld van (de rechtspersoon naar Belgisch recht) Delhaize, zit hem (volgens mij) in het feit dat een of meer van haar vertegenwoordigers de politie niet (op tijd) hebben laten weten dat hun (privé)probleem (in België) ook het probleem van het door hen vertegenwoordigde bedrijf Delhaize was geworden.

Re: Christian Smets

Scaramouche wrote:

Als ik het bericht van die persoon op de FB-groep "Les Tueries du Brabant/Bende van Nijvel" goed begrijp, was het die persoon (baron Franz Tilmans - voorzitter raad van beheer van Delhaize) die aan Christian Smets op een dag heeft gezegd dat het een racket was vanuit de USA tegen de Delhaize.
Lees jij het ook zo fenix ?

Ik begrijp hetzelfde.
Het is heigenlijk de Asterix-baan.
Wat ik niet begrijp is waarom het  onderzoek niet  zou slagen als deze aanwijzing de juiste is.

Re: Christian Smets

Als er daadwerkelijk is betaald eind '85, dan moeten we toch spreken van een serieuze som geld? Bouhouche, Bonkoffsky en Pilarski zijn er alvast niet rijker van geworden. Wat met de bestemming van dat geld? Overzee? Financiering grote (bouw)projecten?

Lijkt er ook elk jaar meer op dat we '82-'83 en '85 van elkaar moeten ontkoppelen om meerdere redenen.

  • '82 - '83: losstaande afrekeningen in zwarte circuits, de eerste stappen van georganiseerde misdaad in België.

  • 17-09-1983: Pers doopt de misdaden tot de Bende van Nijvel. Het kind een naam geven om het beter te begrijpen zonder dat het een onderliggende verklaring biedt.

  • '85: georganiseerde misdaad blaast de mythe van de Bende van Nijvel nieuw leven in met afrekeningen als gevolg van affaires Aarschotstraat en andere louche zaken waar Delhaize top was in verwikkeld (samen met de gekende politici)

Dan is er nog de rol van staatsveiligheid. Actief of passief medeplichtig? Of via chantage ergens tussenin?

Re: Christian Smets

Toch nog even terugkomen op dat "testamen" van Christian Smets. Hij is ABSOLUUT ZEKER van twee zaken:

  1. "Cette affaire n’aboutira jamais: il y a des orders de l’EMG de la gendarmerie: pas de gendarmes ou d’ex-gendarmes or il y en a". Vrij vertaald: Deze zaak zal nooit opgelost geraken: er zijn bevelen van de Generale Staf van de Rijkswacht: geen rijkswachters of ex-rijkswachters, maar er zijn er.

  2. De tweede golf overvallen van 1985 was een racket tegen de Delhaize.

Re: Christian Smets

Zonder twijfel  actief (op de hoogte). Ik had spijtig genoeg geen familielid die mij waarschuwde om er geen boodschappen te doen. Ik had zeker die goede raad niet in de wind geslagen. Brussel was in die jaren zo ver weg voor mij.

Re: Christian Smets

Inderdaad. Een familielid van iemand die bij de Staatsveiligheid werkte werd verwittigd om op 9 november 1985 NIET naar de Delhaize van Aalst te gaan. Kan het nog duidelijker? De Staatsveiligheid was op de hoogte. Ik word er onwel van... Wat voor een vuiligheid is hier allemaal gebeurd in dit apenland?

200

Re: Christian Smets

Ik wist. via Marlair. die mij uitnodigde voor zijn boekvoorstelling, dat 85 "iets anders was". Dat ten eerste.

Ik heb Marlair van op afstand samen gebracht met de kolonel die getuigde dat men hem gevraagd had mee te doen aan hetgeen men later de bende zou noemen.

Marlair had contacten met Bougerol. Bougerol heeft over de eerste golf gezegd " ik was gedekt"  Marlair kende ook Dislair.

Tot nu toe was die racketering een oude piste. Tot op het moment dat Christian 35 jaar later komt vertellen dat dit geen mogelijke piste is maar een zekerheid. Reactie van iedereen die had moeten reageren: zero zero zero. Ikzelf blijf bij " een mogelijk piste" Ik heb Smets nooit vertrouwd.  Na 36 jaar en met de dood in de ogen had hij blijkbaar nog altijd niet de ballen te spreken tegen diegenen waartegen hij moest spreken.

Integendeel vond hij het nodig de slachtoffers nog eens goed tegen de schenen te schoppen

Iemand stelde hier de vraag " waar is dat geld van de Delhaize dan naartoe" Ik weet niet of het geld of goud was of desnoods uranium maar vermoed naar Gladio operaties

Voor mij staat wel vast dat zowel Bende als CCC dezelfde opdrachtgeopdrachtgevers hadden. Een paar posts geleden heb ik geschreven What happens in Aalst ....CS voegt hier in zijn testament aan toe
: What happens bij de rijkswacht......hij vergat natuurlijk zijn eigen staatsveiligheid te noemen. Ze hadden hem verdomme moeten oppakken. Niet dat ze dat niet geprobeerd hebben he. Neen Scaramouche, ik heb begrepen dat ze het tegen zijn moeder gezegd hadden. Dat wil dus zeggen dat de staatsveiligheid zelf ziende blind was.


.