Re: Patrick Haemers

Bedankt Ben!

32 (edited by Hestur 15-11-2010 23:16)

Re: Patrick Haemers

  • Haemers is niet door één, maar door meerdere getuigen herkend bij Bende-feiten.

  • De reus (dus Haemers?) zou volgens de beschrijving mogelijks tekenen van drogering vertoond hebben. Is het niet merkwaardig, dat Haemers drugsleverancier in de Delhaize van Aalst was uren voor de feiten? En dat getuigen beweren dat hij nadien de wapens van Aalst heeft vervoerd?

  • In het cafe vlak naast de Delhaize te Aalst werd tijdens de overval een bendelid van de bende Haemers gezien!

  • Een lid van de Bende van Haemers heeft aan de onderzoeksrechters verklaard, dat ze tijdens de feiten van Overijse aanwezig waren (maar niet op de kinderen hebben geschoten).

  • Haemers heeft zelf gezegd dat hij begin 1985 een vet contract kreeg, net als de gebroeders P., S. en de Griek Apostolos Papadopoulos, om voor 1 miljoen + buit overvallen te plegen op warenhuizen.

Voeg daar nog bij dat Haemers bij overvallen zeer gewelddadig en militair te werk ging en bij het opblazen van de postwagen op 4 november 1985, nog geen week voor de overval van Aalst, 2 mensen om het leven bracht. Er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen. David kan zeker gelijk hebben.

33

Re: Patrick Haemers

Is er iemand die een filmpje heeft waarop Haemers te zien is als hij stapt? Ik heb YouTube en co nagekeken, zonder resultaat. Zou graag weten of hij mankt, en ho goed dit te zien is.

34

Re: Patrick Haemers

Hestur wrote:
  • Haemers is niet door één, maar door meerdere getuigen herkend bij Bende-feiten.

  • De reus (dus Haemers?) zou volgens de beschrijving mogelijks tekenen van drogering vertoond hebben. Is het niet merkwaardig, dat Haemers drugsleverancier in de Delhaize van Aalst was uren voor de feiten? En dat getuigen beweren dat hij nadien de wapens van Aalst heeft vervoerd?

  • In het cafe vlak naast de Delhaize te Aalst werd tijdens de overval een bendelid van de bende Haemers gezien!

  • Een lid van de Bende van Haemers heeft aan de onderzoeksrechters verklaard, dat ze tijdens de feiten van Overijse aanwezig waren (maar niet op de kinderen hebben geschoten).

  • Haemers heeft zelf gezegd dat hij begin 1985 een vet contract kreeg, net als de gebroeders P., S. en de Griek Apostolos Papadopoulos, om voor 1 miljoen + buit overvallen te plegen op warenhuizen.

Heb je ook bronnen voor elk van deze beweringen? Ondermeer het feit dat Haemers "drugsleverancier in de Delhaize" zou zijn geweest is absoluut nieuw voor mij en lijkt me ook nogal uit de lucht gegrepen.

35

Re: Patrick Haemers

dim wrote:

Ondermeer het feit dat Haemers "drugsleverancier in de Delhaize" zou zijn geweest is absoluut nieuw voor mij en lijkt me ook nogal uit de lucht gegrepen.

dim, even goed herlezen. Zegt u Philippe De Staerke soms iets?

36

Re: Patrick Haemers

Ah, je bedoelt Haemers' (genitief) drugleverancier (en niet Haemers als drugleverancier). OK, stom van me.

37

Re: Patrick Haemers

dim wrote:

Heb je ook bronnen voor elk van deze beweringen? Ondermeer het feit dat Haemers "drugsleverancier in de Delhaize" zou zijn geweest is absoluut nieuw voor mij en lijkt me ook nogal uit de lucht gegrepen.

Sure:

Hestur wrote:

Haemers is niet door één, maar door meerdere getuigen herkend bij bendefeiten.

Zie deze website.

Hestur wrote:

De reus (dus Haemers?) zou volgens de beschrijving mogelijks tekenen van drogering vertoond hebben.

Zie de beschrijving van David: dader keek met wijd opengesperde ogen. Verder: agressief gedrag, op borden knallen, ...

Hestur wrote:

Is het niet merkwaardig, dat Haemers drugsleverancier in de Delhaize van Aalst was uren voor de feiten? En dat getuigen beweren dat hij nadien de wapens van Aalst heeft vervoerd?

Inderdaad, Philippe De Staerke. Getuigenis omtrent de koffer vanwege Apostolos Papadopoulos en zijn toenmalige vriendin. Trouwens, pas in 1997 werd aangetoond (door Humo) dat Patrick Haemers en De Staerke elkaar kenden. Haemers had dat voordien ontkend. Ik heb me altijd afgevraagd of Freddy Troch dat wist.

Hestur wrote:

In het cafe vlak naast de Delhaize te Aalst werd tijdens de overval een bendelid van de bende Haemers gezien!

Zie op deze website. Het bendelid zou nadien verdwenen zijn met een auto, die vlakbij de Delhaize stond. Waarom die man daar vlakbij ongemaskerd op café kwam tijdens de overval? Volgens mij voorzag de Bende dat ze mogelijk door de politie zou worden ingesloten. Daarom voorzagen ze aan verschillende kanten een vluchtauto. Een nabij Erembodegem, voor als ze langs de achterkant door het osbroekpark moesten vluchten, en een langs de parklaan, zodat ze langs de voorkant van de Delhaize konden vluchten. Dit lijkt mij de enige zinnige verklaring voor de auto die zowel in de Parklaan als in Erembodegem door betrouwbare getuigen gespot werden. Uiteindelijk zouden ze gewoon vluchten met de auto waarmee ze gekomen waren. Daarop verdween Haemers' compagnon gewoon met de BMW.

Hestur wrote:

Een lid van de Bende van Haemers heeft aan de onderzoeksrechters verklaard, dat ze tijdens de feiten van Overijse aanwezig waren (maar niet op de kinderen hebben geschoten).

Basjrami heeft dit na zijn arrestatie in 1989 t.o.v. onderzoeksrechter Collin verklaart.

Hestur wrote:

Haemers heeft zelf gezegd dat hij begin 1985 een vet contract kreeg, net als de gebroeders P., S. en de Griek Apostolos Papadopoulos, om voor 1 miljoen + buit overvallen te plegen op warenhuizen.

Patrick Haemers, in een brief aan Van Rossem. Zie Bouten p. 9.

Re: Patrick Haemers

Dat zijn inderdaad toch sterke aanwijzingen richting Patrick Haemers en zijn helpers. Wellicht de reden waarom hij niet meer leeft, stel je voor dat ie eens uit de school ging klappen. De volgende vraag is dan natuurlijk weer: van wie heeft hij dan de opdracht gekregen om bij die Delhaize(s) aan het moorden te slaan? En ik kan me nog steeds geen goed beeld vormen wat nu het uiteindelijke doel was van het hele gebeuren.

Op internet ben ik een tijdje aan het zoeken geweest of ik ergens een beetje vergelijkbare feiten kan vinden, dus overvallen op een winkel of warenhuis waarbij de buit niet zo heel belangrijk is maar waar zoveel mogelijk geweld moet worden gebruikt. En merkwaardig genoeg kan ik daar nergens iets van vinden, zelfs niet in Amerika. Natuurlijk zijn er in de loop der tijd zat winkels overvallen, met soms ook behoorlijk wat doden en gewonden, maar altijd was het duidelijk dat het om de buit ging, en waren de doden met name winkelpersoneel of beveiligingsmensen, of hoogstens klanten die teveel hadden gezien. Maar dat extreme geweld tegen gewone klanten van een winkel vind je praktisch nergens terug, zeker niet in een herhalende vorm zoals bij de bende.

Dat geeft wel aan dat dit ook wereldwijd gezien een unieke vorm van geweld is geweest, want bv. het afpersen van winkelketens gebeurde in het buitenland toch meestal op een heel andere manier, in ieder geval niet door zomaar lukraak klanten te gaan doodschieten. Brengt dit ons iets verder? Nee, maar ik wilde er toch even melding van maken, het was me gewoon opgevallen dat er verder in de wereld weinig feiten te vinden zijn die vergelijkbaar zijn met die van de Bende van Nijvel.

39

Re: Patrick Haemers

Hestur wrote:

Haemers heeft zelf gezegd dat hij begin 1985 een vet contract kreeg.

1.000.000 was toen ook niet zoveel! Dit is geen vet contract daar ze veel meer ophaalden met hun gewone overvallen. Waarom zouden ze het kisje met 300.000 weggegooid hebben in Ronquieres? En Tyack in Brazilië stelde dat ze er gemakkelijk 500.000 onbewust doordraaiden per maand. Dus voor een peuleschil op mensen schieten geloof ik niet.

40

Re: Patrick Haemers

Ik volg K&. Voor 1 miljoen bef doe je het niet.