91

Re: Overijse: 27 September

Boemerang wrote:

Op de hoek van gebouw E was waarschijnlijk een bank gevestigd. Er staat lichtreclame op het dak: P (...) Bank. (gebouw E staat zelfs nog 2 x op een foto.)

Huis na delhaize, privé huis, maar wel Bank Brussel Lambert.

92

Re: Overijse: 27 September

Boemerang, de ingang naar het bureel was enkele trapjes omhoog, het bureel stond op een verhoging. In het verlengde van het bureel was de "wijnstand". Ik denk (onder voorbehoud, ben niet zeker) dat het trapje zich daartussen bevond.

Over de "selfservice" weet ik niets. Mijn opdracht was: Gebouw Delhaize bewaken. Toch heb ik nog mijn twijfels over het bestaan van gebouw E ten tijde van de feiten, maar soit. Doe zo voort!

93

Re: Overijse: 27 September

Boemerang, ik was spijtig genoeg verhinderd op de dag dat Albert van den Abiel begraven werd. Trisch was aanwezig op de begrafenis. Ik denk dat we een vergadering moeten plannen en haar hierop uitnodigen. Een gesprek van een uur is duidelijker en beter dan ellelang gemail. Wie is hier nog voorstander van?

94 (edited by K& 16-05-2013 13:44)

Re: Overijse: 27 September

De auto van de heer Finné stond toch bij B2? En nog geen spoor van de aanplakborden voor de verkiezingen? En woonden de slachtoffers dan vlakbij het warenhuis?

95 (edited by Boemerang 09-02-2011 19:50)

Re: Overijse: 27 September

Raf, Ik ben het met je eens dat mailen niet altijd opschiet en ik zou graag ooit eens aanwezig zijn op een meeting, toch zijn mijn vragen aan Trisch op een meeting niet op zijn plaats (ze gaan niet over de gebouwen). Ik mail je een dezer dagen wel eens per Tuerie-mail.

K& wrote:

De auto van de heer Finné stond toch bij B2?

Ik zie op foto's bij nader inzien dat B2 ook nog krantenwinkel is. Daarmee wordt het moeilijk om 3 "zaken" aan de voorkant van gebouw B te situeren. Oeps, past niet. sad Kortom, exacte locatie bloemenwinkel en selfservice nog niet bekend. Ik zal mijn tekening weldra maar weer aanpassen dan. Misschien kunnen we het daarna ook eens op Tueries vragen. Over de mogelijke doorgang van A naar B. Ik weet dat niet, ik zeg "misschien".

We weten wel zeker dat de witte Ford op de 3e parkeerplaats staat vanaf de Delhaizemuur. Waar die bloementoko was is mij eigenlijk om het even. Ik wil restaurant Windekind zeker hebben en dit is waarom:

  • Luc Bennekens (laatste slachtoffer) wordt omschreven als vermoord op de parking bij de hoek van restaurant Windekind. (*Serrist)

  • Luc Bennekens wordt omschreven als vermoord in de buurt van de vluchtwagen. (*Bericht van opsporing + bende-commissie).

Ik probeer uit te vogelen waar Luc Bennekens lag en daarmee of de locatie vluchtwagen hetzelfde was bij het begin (omgeving Carwash) als bij het vertrek. Dit leert ons weer over de bezigheden van een van de daders (de chauffeur). Er wordt gesproken over "zeker 2 daders die aankwamen gelopen" dus de 3e liep mogelijk ergens anders of verplaatste de wagen.

K& wrote:

En nog geen spoor van de aanplakborden voor de verkiezingen?

De posterplakkers bevonden zich uiteindelijk toch vlakbij Leon Finnè en Stefaan Noté. De 2 posterborden op de Delhaize muur blijken toch de betreffende borden te zijn (*Serrist). De andere plakkers stonden dus ook erg dichtbij en hebben enorm geluk gehad.

K& wrote:

En woonden de slachtoffers dan vlakbij het warenhuis?

  • Stephane, Memlingdreef, Overijse.

  • Leon, Esbomenrijlaan, Overijse.

  • Rosa, Speylaart, Huldenburg.

  • Jean-Pierre, Chaussee de vieux Poète, Wavre.

  • Luc, Steenweg naar Waver, Overijse.

Stephane woonde in de wijk aan de overkant van de Brusselsesteenweg. Hij woonde redelijk vooraan in de straat, op zo'n  350 à 400 mtr van zijn sterfplaats. Zijn fiets en het tijdstip maken het redelijk denkbaar dat hij daar rondjes croste. In kranten beschrijft en fotografeert men het drama van zijn vader die later aan zou zijn gekomen.

Re: Overijse: 27 September

Even een paar puntjes:

Op de kleine parking waren op dat moment in ieder geval zeker 2 daders. Ene schoot op zowel Finnè als Noté. Pas daarna was het voor de tweede dader veilig om dichterbij de plakkers te komen. Wie de slachtoffers doodde en de gijzelaar nam, daarover heb ik wel een idee gezien de gangbare Modus Operandi maar dit moet ik bevestigd hebben uit het dossier.

De afstand tussen de dader en Stephane en Leon is minder dan 10 of 7 mtr. De dader schoot op hun beide zonder van locatie te veranderen, enkel van richting. Hij stond zo'n beetje precies tussen Stephane en Leon in. Deze 2 schoten zijn dan ook zeer kort na elkaar gevallen en vervolgens het genadeschot op Leon (de 3 hulzen zijn zichtbaar op diverse foto's). Ik denk zelf dat Leon nog echt naast zijn auto stond en niet al bij de deur van de krantenwinkel was. Dan was hij namelijk wel weggedoken achter zijn wagen.

Zijn houding ziet eruit alsof hij zich net omdraaide toen hij werd geraakt. Ik heb nog zitten kijken of ik ergens de contactsleutels zag maar die zie ik nergens liggen. Verder even opmerken dat Leon duidelijk een genadeschot kreeg, als enige die avond! De daders zijn door de normale Delhaize ingang aan de voorkant binnengegaan, zij zijn hierbij de hevig bloedende Stephane gepasseerd die pas gestorven is toen de daders zo'n beetje vertrokken waren. De daders hebben direct vooraan in de winkel hun volgende slachtoffers gemaakt.

Waar de derde dader (OUDE?) was op het moment van de moord op Leon en Stephane was is nog onbekend, later zou hij de Delhaize-ingang bewaken waarbij hij buiten zou zijn blijven staan, dus in de omgeving van de stervende Stephane. Volgens mij was het ook OUDE die vervolgens op de Peugeot van Jean-Paul M. schoot.

Wat betreft Finnè en Noté heb ik wel een theorietje dat toch Finnè als 1e werd beschoten, maar dit blijft voorlopig theorie. In ieder geval zit Finnè echt in een hoek (idem Noté en de plakkers) terwijl de ingang naar de winkel niet daar is. Waarom zijn de daders niet direct naar de ingang gelopen en namen ze daar de 1e beste in gijzeling. (Luc was een volwassen vent met een baard, dus waarom niet een andere volwassenne nemen dichterbij de ingang ?).

  • Of ze kwamen in die hoek om Noté te gijzelen en dat mislukte.

  • Of ze kwamen in die hoek voor Finné.

  • Of beide.

We zouden misschien ook eens voor- en tegenargumenten voor een bewuste liquidatie van Finné naast elkaar moeten zetten.

97 (edited by K& 16-05-2013 13:45)

Re: Overijse: 27 September

Akkoord, daarom is de plaats waar hun vluchtauto stond op de parking van belang en wat de buschauffeur kon zien: zijn de daders gezien bij het binnenrijden, waar zijn ze gestopt en zijn ze onmiddellijk uitgestapt. Zijn ze afgeweken van hun normaal traject naar de ingang van de winkel. Wie reed het eerst op de parking Finne of de daders? Het is ook raar dat Finné 's avonds een krant koopt. Een krant haalt men 's avonds niet af maar 's morgens. Of had hij een afspraak met Torrez?

Aangezien in Eigenbrakel er drie daders waren en de oude in de Opel Commodore (= 4) dan is er plots in Overijse een minder. Zo er communicatie was moet er een gaatje in het dak in het Golf GTI-wrak in Houssiere zijn geweest? Idee? Was er  in Overijse een tweede groep was waarom waren ze dan in Eigenbrakel zo gehaast dat ze hun zak met geld "bijna vergaten". Was het voertuig, dat tijdens de overval in Eigenbrakel aan de ramen passeerde, een teken dat ze moesten vaart maken?

98 (edited by Boemerang 13-02-2011 20:42)

Re: Overijse: 27 September

K& wrote:

Akkoord, daarom is de plaats waar hun vluchtauto stond op de parking van belang en wat de buschauffeur kon zien: zijn de daders gezien bij het binnenrijden, waar zijn ze gestopt en zijn ze onmiddellijk uitgestapt. Zijn ze afgeweken van hun normaal traject naar de ingang van de winkel.

De buschauffeur heeft volgens mij niets wezenlijks gezien (*Serrist) en reed daarom waarschijnlijk richting Overijse. Het gebeurde achter hem en in zijn dode hoek, Als hij naar Jezus-Eik reed zou hij door de vooruit en zijn zijraampje alles hebben gezien. (Let op, mijn tekening staat op de kop in vergelijk met Google-maps.)

De daders zijn bij het binnenrijden gezien door de getuige die vanaf de afrit Jezus-Eik achter hen aanreed (Robotfoto Oude). Waar die andere getuige (een niet officiële, in la Libre Belgique) die auto met de vrouw en de man met masker precies heeft zien staan is mij onduidelijk. Of ze overeenstemmen of tegenspreken kan ik er dus niet uit opmaken.

Ze hebben (officieel) hun voertuig geparkeerd in de buurt van de Carwash (dwz waarschijnlijk de parkeerplaatsen ervoor). Als je vandaar een lijn naar de voordeur trekt kun je stellen dat de daders zijn afgeweken van hun traject. Echter niet met een enorme omweg!

K& wrote:

Wie reed het eerst op de parking Finne of de daders?

Ik denk de daders, anders zou Finnè hen gepasseerd zijn terwijl ze over de parking liepen. De daders stonden i.i.g. niet te wachten bij de krantenwinkel. Als ik schat dat de daders beginnen lopen als ze Finnè zien passeren, zou het wel eens goed kunnen uitkomen dat ze aankomen als Finnè net uit is gestapt. Dit is dus ook waarom het interessant is om over de parking te wandelen en het na te doen.

K& wrote:

Een krant haalt men 's avonds niet af maar 's morgens.

Financial Times en/of Wallstreet Journal liggen 's ochtends nog niet in de winkel. Finnè kan als "bankman" deze kranten gevolgd te hebben. Dan zijn er ook nog avondkranten en week of weekend-bladen.

K& wrote:

Of had hij een afspraak met Torrez?

Dat is weer zo'n verdachte toevalligheid, doch Torrez had hoe ik het begrijp, minstens een van zijn kinderen bij zich. Torrez is trouwens ook serieus door het oog van de naald gekropen, als hij idd aan kassa 3 stond. De slachtoffers in de winkel bevonden zich een kassa naast hem.

K& wrote:

Aangezien in Eigenbrakel er drie daders waren en de oude in de Opel Commodore (= 4) dan is er plots in Overijse een minder.

Dat er geen 4e dader is gezien (in de ons bekende getuigenissen) wil niet per se zeggen dat er geen 4e dader was. Er zijn zo vaak meldingen van andere personen dan "de drie" dat het in de lijn der verwachting is dat er hier ook ergens medeplichtigen waren. Vergeet ook niet dat pad naar de Topaaslaan (reserve-vluchtweg).

K& wrote:

Zo er communicatie was moet er een gaatje in het dak in het Golf GTI-wrak in Houssière zijn geweest? Idee?

Moeilijk te zien. Bedenk ook dat je een antenne (zeker destijds) met zo'n magneet had (kabeltje door het raam). Een andere optie is een commandowagen (bv. de Commodore) met een zender met bereik, van daaruit geef je met walkietalkie verder door. Overigens zijn er voor zo ver ik weet geen meldingen dat daders een walkietalkie (oid) bij zich hadden maar we kunnen wel bedenken dat ze minstens een scanner in de auto hadden.

K& wrote:

Was er in Overijse een tweede groep was waarom waren ze dan in Eigenbrakel zo gehaast dat ze hun zak met geld "bijna vergaten".

Omdat het nooit om het geld te doen was:

  • Braine: 3 doden, 1 zwaargewonde nog voordat men voor het geld ging.

  • Overijse: 4 doden nog voordat men voor het geld ging.

  • Aalst: 6 à 7 doden en waarschijnlijk 4 gewonden, voordat men voor het geld ging.

In Overijse krijgt men een van de twee kluizen niet open. Er wordt vermeld dat de daders in Overijse de biljetten van 1000 en 5000 Fr.niet meenamen (*commissie en politiebericht). Bij diverse feiten nemen de daders waardeloze spullen mee (niet incasseerbare cheques ed) of wat etenswaar etc.

Of er in Overijse een ander team bezig was als in Braine is nog niet te duiden. Hiervoor moeten we de tijdslijn nog eens na lopen. De weduwe Busiaux noemt trouwens hele andere tijden (*Haquin, Le Soir) dan de officiële tijdslijn. Ik weet niet of de tekening van Reus nr.19 uit Overijse of uit Braine stamt. (Killer stamt uit Braine, oude uit Overijse.)

K& wrote:

Was het voertuig, dat tijdens de overval in Eigenbrakel aan de ramen passeerde, een teken dat ze moesten vaart maken?

Zou kunnen maar lijkt me eerder gewoon een klant. Als signaal is het te afhankelijk van of de Reus toevallig zicht op dat raam zou hebben. Daarbij werkten ze hun routine af waarbij ze, zoals gebruikelijk, veel langer erover deden dan normaal bij overvallen gebruikelijk is. Tot zo'n 10 minuten aan toe (Overijse en Aalst). Mensen vermoorden kost tijd (een extra reden waarom echte overvallers geen parkings gaan uitmoorden).

99

Re: Overijse: 27 September

Een nooit ondervraagde getuige van de overval in Overijse spreekt over vier daders. Meer informatie volgt!

Ook beschrijft deze getuige het lijk van Finné als 'asgrauw' en 'alsof hij al een tijdje dood was'. Ook de auto die naast Finné geparkeerd staat op foto's speelt nogal een bizarre rol in het verhaal. Althans volgens de plakkers die getuige waren van de overval.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

100

Re: Overijse: 27 September

Ben benieuwd.