211

Re: Overijse: 27 September

Leo, ik zie waar de krantenwinkel is maar snap nog niet wat en hoe het veranderd is op die parking/pleintje, als de sneeuw weg is zal ik eens gaan kijken. Over de observatie van de Bende van Nijvel voor dat ze de aanslag deden er zijn veel aanwijzingen dat de Bende van Nijvel hun aanslagen goed voorbereiden en de warenhuizen op voorhand gingen bekijken, als jij er 14 dagen weg was kan het zijn zonder dat je het wist dat je hun pad gekruist hebt, het is maar gissen.

Wat Overijse betreft het parcours dat de daders te voet afleggen op de parking plus de plaatsing van hun wagen ik stel me daar toch vragen bij. Waarom: zijn ze misschien iemand gevolgd? Naar ik zie, ik kan het niet zo goed inschatten maar ze wandelen langs de haag uit het zicht, vanaf het begin van het plein tot in de hoek van de kleine parking juist waar Finné zijn auto plaatst bij zijn vast kranten winkel ( misschien vaste plaats gewoonte)? Minimum 70m schat ik die afstand en de afstand langs de haag is misschien nog langer maar ik zak eens gaan kijken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

212

Re: Overijse: 27 September

In het boek van David, Niet schieten, is de volgorde van de gebeurtenissen iets anders: eerst de gijzeling van de man op de ladder dan het doodschieten van Finné en daarna het jongetje van de fiets schieten. Dit is zeker ook een mogelijkheid.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

213

Re: Overijse: 27 September

Wat me stoort aan de dood van Dhr. Finné is het feit dat hij als enige werd neergeschoten buiten de warenhuis perimeter. Hij werd neergeschoten (geneutraliseerd noemt men dat) waarna een schutter zich tot bij het lichaam begaf, het omkeerde om zeker te zijn dat het zijn 'target' was en het daarna de volle laag gaf. Dit wijst er bij mij op dat de moordenaar zijn slachtoffer niet kende maar wel op de hoogte was van het vervoermiddel dat Dhr. Finné gebruikte (merk, kleur, nummerplaat en gewoontehandelingen (krant kopen)).

De moordenaar nam een risico door zich naar het slachtoffer te begeven, risico dat werd verminderd door het tumult rond de warenhuismoorden. Iedereen was op de loop voor dekking. Door het omkeren van Dhr. Finné's lichaam bewees de moordenaar dat het om een afrekening ging. Een afrekening die hij volbracht met de latere schoten. Dit opent volgens mij het perspectief dat de moordenaars op voorhand werden gebriefd, misschien met een doordeweekse foto van Dhr. Finné. Maar, en met alle respect voor de nabestaanden, waren de warenhuisslachtoffers 'collateral damage' en Dhr. Finné het hoofddoel.

Dit is uiteraard mijn eigen gedachtengang.

214

Re: Overijse: 27 September

Leo, ik ben het met je eens. Volgende week zal ik eens ter plaatse gaan kijken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

215

Re: Overijse: 27 September

The End, ik heb laatst nog eens het terrein van het warenhuis beken op Google Earth. Niets is er meer zoals het toen was. Of je er iets gaat van opsteken betwijfel ik. Als je een datum en een uur kan plakken op je bezoek ter plaatse kan ik mogelijk eens langskomen om één en ander te verduidelijken.

216

Re: Overijse: 27 September

Leo, we kunnen zeker afspreken, ik weet nog niet wanneer het zal passen volgende week, doch ik laat je wel iets weten. Trouwens aan de hand van één van je vorige post vermoed ik dat we in dezelfde gemeente wonen, dus afspreken zal niet moeilijk zijn. Groet, The end.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overijse: 27 September

Mag ik vragen wat het motief zou zijn achter een eventuele liquidatie van Finné verhuld achter een maskerade van nog veel grover geweld? Ik zie geen logica noch houvast in de Finné pistes. Aantonen dat er twijfels en onduidelijkheden over hoe hij precies om het leven kwam en op welk moment, is interessant, maar geenszins een bewijs of zelfs maar sterk vermoeden naar een complot dat kan verklaren waarom al die poppekast om Finné moest worden gebouwd.

218

Re: Overijse: 27 September

noorderling wrote:

Mag ik vragen wat het motief zou zijn achter een eventuele liquidatie van Finné verhuld achter een maskerade van nog veel grover geweld? Ik zie geen logica noch houvast in de Finné pistes. Aantonen dat er twijfels en onduidelijkheden over hoe hij precies om het leven kwam en op welk moment, is interessant, maar geenszins een bewijs of zelfs maar sterk vermoeden naar een complot dat kan verklaren waarom al die poppekast om Finné moest worden gebouw.

  • Betrokken bij duistere zaakjes in een duistere bank;

  • Kan blijkbaar zijn mond niet houden;

  • Wist iets over een staatsgreep ergens in de jaren '80;

  • ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

219 (edited by K& 16-05-2013 13:31)

Re: Overijse: 27 September

Een Delhaize-werknemer heeft de heer Finné zien teruglopen naar zijn auto. Tevens liep hij rond als een cowboy met twee revolvers zelfs als hij in Overijse zijne gazet ging ophalen. De mensen zijn aldaar dus niet content en zien hem als de oorzaak van hun miserie temeer dat hij graag nieuwtjes vertelde in de winkel. Was dit allemaal waar? En zijn wapens schijnen nergens teruggevonden te zijn.

Gelukkig zijn daar de vragen van hun advocaten Magnée en Graindorge en die  laten wel zien dat ze hun huiswerk hebben gedaan.

Re: Overijse: 27 September

andycap wrote:

Volledig mee akkoord. Er is al genoeg theorie complotten.

Schreef jij niet tegelijkertijd iets over een ex-BOB en staatsveiligheidsagent uit jouw dorp die een verdachte zou wezen en volgens jou zelfs lid zou zijn van dit forum? Goed bezig....

Finné was een man met een centrale rol in de wereld van corruptie, trafiek en witwasserij en vandaar ook dat hij (niet de minste) informant was, hetgeen op zichzelf al genoeg motief vormt voor derden om hem uit de weg te willen ruimen. Is het logisch om iemand te liquideren tijdens een overval? Nee! Is er iets anders wél logisch aan wat de Bende van Nijvel deed? Nee! Geloof ik dat dit een bewuste liquidatie was? Weet ik niet...

Ik zie sterke aanwijzingen (positie van hulzen) dat hij als nr-.2 werd gedood maar de getuigen van de plakploeg en de positie van de Ford van Finné zetten toch aan het denken. Ook dat hij als 2e of 4e werd gedood heeft niet persé veel te maken met of hij bewust werd doodgeschoten. Het is allemaal niet zwart of wit, zoals veel mensen die anderen betichten van complotdenkerij menen te denken. Er worden terecht vragen gesteld over Finné en omdat de omstandigheden rond zijn dood eveneens niet helder zijn, worden ook daar terecht vragen bij gesteld. Degenen die daar niet tegen kunnen gaan maar in de Donald Duck lezen.

K& wrote:

Een Delhaize -werknemer heeft de heer Finné zien teruglopen naar zijn auto. Gelukkig zijn daar de vragen van hun advocaten Magnée en Graindorge en die laten wel zien dat ze hun huiswerk hebben gedaan.

Heb ik iets gemist? Maar wat ik mij meer afvraag: heeft onderzoeksrechter Lacroix dit dan eveneens gemist? Beste K&, kun je mij een directe link toesturen want ik kan het desbetreffende "huiswerk van Magnée en Graindorge" nergens vinden.

K& wrote:

Een Delhaize-werknemer heeft de heer Finné zien teruglopen naar zijn auto. Tevens liep hij rond als een cowboy met twee revolvers zelfs als hij in Overijse zijne gazet ging ophalen. De mensen zijn aldaar dus niet content en zien hem als de oorzaak van hun miserie temeer dat hij graag nieuwtjes vertelde in de winkel. Was dit allemaal waar? En zijn wapens schijnen nergens teruggevonden te zijn.

Nadien werd onder meer verder gerechercheerd onderhet personeel van de Delhaize te Overijse. Dit onderzoek leverde een wat beter beeld van Finné op. Met name dat hij hier wel vaker kwam winkelen en dan soms een of meer wapens bij zich droeg (479). Verder wekte hij bij het personeel wel eens de indruk dat hij iets te maken had met politie- of veiligheidsdiensten. (*479) Met betrekking tot het wapenbezit van Finné werd nog in 1995 een synthese proces-verbaal opgesteld naar aanleiding van inlichtingen opgevraagd bij diverse diensten, waaruit bleek dat Finné 10 wapens, bijna allemaal vergund, en enkele granaten in zijn bezit gehad heeft, en dat deze wapens en granaten totaal onbekend zijn in de dokumentatie van de CBW(Ch, E20, K109,PV 25792, 2-8-95). (bron : 2e BC. bijlage 3 pagina 147)

Granaten? WTF?

the end wrote:

In het boek van David, Niet schieten, is de volgorde van de gebeurtenissen iets anders: eerst de gijzeling van de man op de ladder dan het doodschieten van Finné en daarna het jongetje van de fiets schieten. Dit is zeker ook een mogelijkheid.

Dit is simpelweg fout, daarbij was het niet de man op de ladder (Marc G.) die werd gegijzeld maar een ander lid van de plakploeg (Luc). De plakkers zagen de moord op het jongetje, maar niet Finné, de moord op hem, of zijn auto. Zij stonden nochtans enkele meters van waar Finné zijn lichaam lag. Na de moord op het jongetje kwam(en) de dader(s) op hen af maar de nauwkeurige beschrijving (welke dader, wat droeg hij, was het de schutter) is niet openbaar.

the end wrote:

Nu met alles zo een beetje gelezen te hebben, vermoed ik dat Finné de eerste dode was,

Dat klopt in principe (uitgaande van theorie P.F.), alhoewel Finné niet als eerste is neergeschoten. Het jongetje werd als eerste geraakt (definitief) maar overleed niet direct, hoe ik het begrijp is hij overleden vlak na het vertrek van de daders. In die c.a. 10+ minuten is Finné van kleur verandert, dit is volgens medische sites genoeg tijd om bij aanzienlijk bloedverlies "grauw" te worden. Als de Engels dame vertelt over het kleurverschil tussen Finné en het jongetje is deze tijd dus een factor. Als zij zegt "considering it happened in the same timeframe" heeft zij gelijk voor wat betreft de schoten maar ongelijk voor wat betreft het tijdstip van overlijden.

Leo wrote:

Hoelang bleven de overvallers nog ter plaatse na het vermoorden van dhr. Finné? M.a.w. Was Finné het doel en de warenhuisoverval 'colleteral damage', of was de warenhuisoverval het doel en Finné de 'collateral damage'?

  • Braine : 2 (van 3) doden alvorens het geld te bemachtigen. (c.a 7/8 minuten totaal)

  • Overijse : 4 (van 5) doden alvorens het geld te bemachtigen.(c.a. 10 minuten totaal)

  • Aalst : 6/7 (van 8) doden alvorens de winkel binnen te gaan/het geld te bemachtigen (waaronder doden in de achterste hoek van de parking). (c.a 10-14 minuten totaal)

Lijkt het duidelijk dat doden meer prioriteit had dan roven. Het is toch wel algemeen bekend dat het aantal doden en de buit in geen enkele verhouding zijn. We kunnen nu wel eens ophouden om ons hier nog steeds vragen bij te stellen. Buit en slachtoffers staan al 28 jaar in geen enkele verhouding met elkaar. Een parking uitmoorden nog voor je de winkel binnengaat slaat helemaal nergens op. Dat is dan ook wat de Bende van Nijvel uniek maakt op deze wereldbol. Ter vergelijking; de bende van Baasrode overviel supermarkten voor het geld. Minstens 15 overvallen en het aantal doden hierbij was Nul! En in enkele minuten waren zij weer weg.