61

Re: Overijse: 27 September

Of: Finné had er een afspraak (bv. een financiële of andere deal)?
En/of: Finné werd verplicht er heen te rijden (bv. door, valse, rijkswachters)?
En/of: Er waren twee teams, één voor Eigenbrakel en één specifiek voor Finné in Overijse?

En natuurlijk moest het onwaarschijnlijk lijken. Bij een gerichte moord zou men al snel, bij de zoektocht naar daders en motieven, op een aantal onfrisse zaken in het dossier Finné gestoten zijn. Daarom maak je mij trouwens niet wijs dat Finné een toevallig slachtoffer was. Dat lijkt me pas onwaarschijnlijk!

Het is trouwens ook niet ondenkbaar dat de Bende-opdrachtgevers opzettelijk zo spectaculair werkten om een duidelijk signaal te geven (aan de goede verstaander) of om de doeltreffendheid van bepaalde Gladio-infrastructuren te testen.

62 (edited by koos24 19-12-2010 19:45)

Re: Overijse: 27 September

Als echt vast zou staan dat Finné naar de Delhaize is gelokt met een smoes zou de theorie kunnen kloppen maar waarom dan Eigenbrakel voorafgaand? Een liquidatie-team wil zo snel mogelijk met zo min mogelijk kans op verstoring van het tijdschema toeslaan. Door Eigenbrakel zou het hele plan in het honderd kunnen lopen, alarmering, achtervolging, motorpech en ga zo maar door.

En waarom moest het onwaarschijnlijk lijken? Bekijk eens wat moorden van de bende, Jacques Van Camp de baas van de herberg Au Trois Canards wordt met een nekschot gedood buiten zijn restaurant terwijl de rest van het personeel en zijn dochter binnen zijn, de aanslag op Vernaillen al is het twijfelachtig of dit een "bendefeit" is dwars door de deur heen beschoten, Mendez gewoon afgeschoten langs de snelweg.

Als de bende iemand op het oog had deden ze niet al te veel moeite het verborgen te houden. Of anders nog de optie "zelfmoord" (let op de aanhalingstekens) zoals bij Paul Latinus van Westland New Post.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Re: Overijse: 27 September

Gelukkig is er weer wat activiteit in de kwestie Overijse, want dat begon een beetje ondergesneeuwd te geraken op deze site (zat hem zeker in het weer). Over Aalst is er onnoemelijk veel gezegd en geschreven, maar Overijse lijkt veel minder in de belangstelling te staan. Ik zeg dat niet als verwijt, het is zomaar een constatering. Toch is Overijse een heel aparte zaak, met natuurlijk als alles-overheersend middelpunt de dood van Finné.

Ik geloof ook zeker niet dat het toeval is dat deze man op dat moment aanwezig was, en dan is de piste van Leo wel weer interessant: stel dat Finné wist dat de Bende op dat tijdstip in Overijse een raid zou doen. Het lijkt niet logisch dat hij dan zelf ook naar die plek toegaat, maar misschien was Finné wel op een andere manier betrokken bij de zaak als wij denken.

Het verslag van deze overval is heel uitgebreid beschreven op deze site, er zijn zomaar wat dingetjes die ik opvallend vind: de kassa-medewerkster die wordt gedood als ze haar kassa niet snel genoeg opendoet - speelde het geld dan toch een rol? - en de buitengewoon goede beschrijvingen van de daders. In Aalst kon men heel weinig zeggen over het uiterlijk en het aantal daders, maar hier komen duidelijk beschrijvingen tevoorschijn, met ook knappe tekeningen.

Vooral die van de killer en de oude dan, want als de reus er echt zo had uitgezien als op de tekening had iedereen hem uitgelachen waarschijnlijk. Toch staat die killer er eigenlijk heel goed op. Maar eigenlijk is er niemand die hem herkent. Dat pleit dan toch weer voor de piste dat deze mannen niet uit het gewone milieu van Belgische misdadigers kwamen.

De tekening van de killer vind ik heel sterk, maar er lijkt nooit veel reactie op te zijn gekomen. Hij lijkt niet op Bouhouche, niet op De Staerke, is er eigenlijk ooit wel eens een naam geplakt bij deze tekening?

Re: Overijse: 27 September

Toen de daders weer de Delhaize verlieten rende Finné naar zijn auto. Volgens een krantenartikel uit die tijd was dat vermoedelijk om een wapen uit de auto te pakken. Finné wordt vlakbij zijn auto in de rug geschoten. Weet iemand toevallig of er in de auto van Finné een vuurwapen is aangetroffen?

En als het de daders om de liquidatie van Finné te doen was waarom schieten ze hem dan van een afstand in de rug en geven hem vervolgens geen genadeschot? Voor hetzelfde geld was hij slechts gewond. De daders konden niet weten of hij om het leven was gekomen of slechts gewond was. Bij een liquidatie wil je zeker zijn van je zaak.

65

Re: Overijse: 27 September

Nijmegenaar wrote:

Voor hetzelfde geld was hij slechts gewond. De daders konden niet weten of hij om het leven was gekomen of slechts gewond was. Bij een liquidatie wil je zeker zijn van je zaak.

"In het onderzoeksdossier wordt vermeld, dat eerst twee schoten in zijn richting werden afgevuurd en dat zijn moordenaar dan naderbij kwam om het lichaam om te draaien en het met negen kogels in de nierstreek af te maken. "

Volgens mij waren ze toen zeker van hun zaak ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Overijse: 27 September

Ben wrote:

"In het onderzoeksdossier wordt vermeld, dat eerst twee schoten in zijn richting werden afgevuurd en dat zijn moordenaar dan naderbij kwam om het lichaam om te draaien en het met negen kogels in de nierstreek af te maken. "

Oke dat is mij onbekend. Ik baseerde mijn verhaal op dit krantenartikel.

67

Re: Overijse: 27 September

Nijmegenaar, het artikel dat u aanhaalde is zeer goed denk ik. Het was mij onbekend. We zouden de schrijver moeten vinden want deze heeft zichtbaar veel bronnen aangehaald en misschien ook het pv van de champetter mogen lezen.

Ik zou willen weten wie van de lokale politie onmiddellijk bij in de woning van Finne is binnnen gedrongen, de honden heeft laten afmaken door een veearts, de wapens heeft meegenomen en dit alles 20 uur alvorens de moeder en de dochter te verwittigen. Nadien is er nog tweemaal ingebroken  zonder iets mee te nemen. Dit zou alles eens moeten worden gecontroleerd op indianenverhalen.

Re: Overijse: 27 September

De wagen (Citroën) is mijns inziens met zelfde wapen beschoten als de rijkswachtcombi in Nijvel. Kan hier iemand deze 2 foto's is naast elkaar leggen en vergelijken?

69 (edited by Boemerang 24-12-2010 21:23)

Re: Overijse: 27 September

MartinHolland wrote:

De kassa-medewerkster die wordt gedood als ze haar kassa niet snel genoeg opendoet - speelde het geld dan toch een rol?

Even wat boerenlogica ertegen aan Martin: Een dode kassajuffrouw kan de kassa al helemaal niet meer openen. 100% geen geld dus. Volgens het krantenartikel dat LuckyIron ooit plaatste is de Riotgun tegen haar keel gezet en afgevuurd, met hetzelfde schot is ook een klant die naast de kassa stond om het leven gekomen. Bruut geweld!

geronimo wrote:

Kan hier iemand deze 2 foto's is naast elkaar leggen en vergelijken?

U vraagt, wij leveren... alleen laat ik de Colruyt-foto achterwege om Ben niet boos te maken en ik hoop dat je het niet erg vind als ik denk dat de wagen een Peugot is.

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TRP7oFvKRNI/AAAAAAAAATE/qa0P8aY4ip0/Overijse%202.png

Over Broodje Aap verhalen nog even dit: Dat de daders naar buiten kwamen en toen op Finnè schoten? Mijn (boeren) logica zegt, Finnè arriveert en de hel barst los.

Volgens Patricia Finnè hoorde hij een schot (vermoedelijk voor Stephan op zijn fiets). Hij kon zich nog net omdraaien en toen was het volgende schot voor hem (hij zit ook zowat in de val in die hoek). Of hij wapens wou halen of hulp wou bellen, speculatief. Alles gebeurt in een fractie van een seconde. Als ze op je schieten wil je volgens mij alleen maar weg!

Volgens sommigen is Leon Finnè zijn schoen foetsie. Op de volgende foto lijkt hij hem gewoon aan te hebben:

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TRP7nOrY7ZI/AAAAAAAAAS4/y585aZvr4pk/Finne%202.png

70 (edited by Boemerang 25-12-2010 03:47)

Re: Overijse: 27 September

Enkele zaken op een rij.

Getuige Rudy van der Auwera:

"Wat zich die tien minuten afspeelde vergeet ik nooit. We hoorden achter ons lawaai, we dachten aan klappertjes. Het was een kind dat van zijn fiets geschoten werd. Meteen daarna werden we met z'n vijven tegen de muur gezet. Luc Bennekens werd eruit gepikt, ze duwden hem als gijzelaar voor zich uit het warenhuis binnen. Wij doken tussen de wagens, en zo gauw ze binnen waren vlogen we naar een winkel om politie en hulpdiensten te bellen."

Deze opmerking: "We hoorden achter ons lawaai, we dachten aan klappertjes". Dat doet mij denken aan meerdere schoten.

  • Stephane Note is het vermoedelijk het eerste slachtoffer, hij wordt voor de winkel van zijn fiets geschoten en loopt/kruipt nog enkele meters tot aan het muurtje bij het plantsoen.

  • Luc Bennekens wordt vervolgens gegijzeld.

Vervolgens is er dit citaat uit een interview met Patricia Finnè:

"Mon Père venait de se garer juste en face de l’entrée du Delhaize, il s’est dirigé vers la porte,  a vu, et ou, entendu un coup de feu destiné au petit gamin qui roulait en vélo, a fait demi-tour pour rejoindre son véhicule afin d’appeler les secours (il possédait un mobilophone) mais le tir suivant était pour lui."

Bron » Tueries du Brabant

Dit samen doet mij beredeneren dat Leon Finnè meteen in het begin al gevallen is. Slachtoffer Jean-Pierre Busiau lag "niet ver" van Leon Finnè. De plaats waar Busiau zijn lichaam lag is (mij) niet duidelijk. Info hierover maakt misschien ook veel duidelijk over Finnè. Ook hij is mogelijk voor het binnengaan van de daders al vermoord.

Alles speelt zich (als mijn redenatie juist is) in secondes af. Of het dezelfde dader is die op Stephane Note schoot en daarna op Finnè dat is momenteel niet te bepalen. Het kan goed zijn dat èèn dader zich met Stephane bezig hield terwijl de andere de Luc Bennekens en zijn maten tegen de muur zette en de derde op Finnè en/of Busiau schoot. Als we kijken naar de plaats van de fiets en het lichaam van Finnè dan is die afstand tussen deze plaatsen best kort. De Hulzen liggen er tussen in. Op sommige foto's zijn enkele hulzen (blauw) omlijnd te zien.

Ik weet niet waar de Serrist (en de anderen) de bewering vandaan haalt dat Finnè bij het naar buiten gaan pas is beschoten. Er wordt geen naam of een specifieke getuige verbonden aan dit verhaal. Ik heb het idee dat dit een standaard-zin is uit het algemene persbericht. Sommige zinnen vind je vaak hetzelfde in verschillende boeken/artikelen. De naam van de journalist ontbreekt hier, dit is pagina 4 en waarschijnlijk het vervolg op de voorpagina. Ook de journalist van de Serrist compileerde waarschijnlijk zijn artikel en vulde het aan met info uit zo'n persbericht. Vervolgens kwam er waarschijnlijk nog een editor/redacteur aan te pas die delen eruit haalde en de volgorde veranderde om het mooi op de pagina te laten passen.

Vanaf dat de daders aankomen is het paniek. Deze getuige (wel met naam) beschrijft in de Serrist hoe het er op de parking aan toe ging:

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TRUFkQMLMJI/AAAAAAAAAWQ/coN5GTh1Hgo/s576/Krantenart.%20Overijse%20extract%201.jpg

In deze context nogmaals van der Auwera: "Wij doken tussen de wagens, en zo gauw ze binnen waren vlogen we naar een winkel om politie en hulpdiensten te bellen". Zou Leon Finnè nu echt in deze Hel nietsvermoedend naar de deur zijn gewandeld? Als enige niet door hebben gehad dat die luide knallen, die fiets en dat kinderlichaam, die dader voor de deur, de ronkende vluchtwagen en de mensen die in alle richtingen wegstuiven, dat dat betekende dat er stront aan de knikker was? Welke logica zit daarin?

K&. Film is 24 foto's per seconde en in kleur ook nog. Nadeeltje is dat de kwaliteit niet altijd even denderend is. Voor een gedetailleerd recept P-mail. Kerst-cadeautje.

Foto's » Aalst