31

Re: Volkswagen Golf: Strombeek

Ben wrote:

In de loop van diezelfde nacht zou een Mercedes een tijdlang naast de Golf hebben gestaan. Er is sprake van dat de inzittenden van de Mercedes de Golf toen vliegensvlug zouden ontmanteld hebben.

Zouden dit niet gewoon random dieven kunnen zijn geweest? Die van de gelegenheid gebruik maakten?

32

Misschien komt uit deze Golf GTI het deurpaneel dat ze in de steengroeve van Lessines hebben gegooid als misleiding.

Als we even abstractie maken van het feit dat deze Golf pas de avond van Aalst om 21 uur werd gestolen, zijn er geen elementen die deze Golf uitsluiten als de wagen waarmee de bloederige overval eerder die avond is gepleegd?

Spectator Of Life wrote:

Als we even abstractie maken van het feit dat deze Golf pas de avond van Aalst om 21 uur werd gestolen, zijn er geen elementen die deze Golf uitsluiten als de wagen waarmee de bloederige overval eerder die avond is gepleegd?

De kleur.  De grijstint van deze is (veel) te licht.

Het klopt dat indien je alle getuigenissen bekijkt men meer kans heeft op een donkerkleurige Golf, hoewel men de precieze kleur niet kan specificeren en men niet eens weet of het een oud/nieuw model betrof. Vooral dat laatste doet vragen rijzen rond de precisie van de getuigenissen. Als kind kon ik op honderd meter afstand een model 1 van model 2 onderscheiden, volledig verschillende auto's.

Op 9 november, rond 23u15, ziet een getuige op de Chaussée de Mons in Tubize, in de richting van Tubize, een donkerkleurige gemetalliseerde Golf GTI. De getuige rijdt vlak achter de Golf en merkt de impact van een kogel rechtsboven het slot van de kofferdeur. De getuige merkt twee personen op in het voertuig. De VW Golf rijdt richting Mons, de getuige volgt hem niet want hij rijdt naar Tubize.

Op de foto zie je dat de Golf in Strombeek is ontdaan van ruitenwisser achteraan, op de plaats waar de getuige ongeveer een kogelgat meent te zien. Met de nodige fantasie en informatie over overval in het achterhoofd kan een getuige kogelschade misschien verwarren met schade ontstaan door verwijderen van een ruitenwisser. Al blijft ook hier het probleem dat de getuige spreekt over een donkerkleurige Golf.

Ik vraag me trouwens af -als oprechte interesse in jouw mening- hoe jij (Xeno) kijkt naar het voorval in Strombeek (alsook het voorval met de gestolen Golf in Antwerpen oktober '83). Deze auto's zijn werkelijk terug gevonden. Laat ons eerlijk zijn, als dit Golfje nadien was opgehaald door een vrachtwagen om nadien in het eeuwige niets te verdwijnen, had je heus weinig geloof gehecht aan getuigenissen rond dit event wink

Spectator, je hebt nog een uitgebreider antwoord tegoed op je vragen over Strombeek en Antwerpen, ik wil daar eerst mijn documentatie nog eens over nakijken zodat ik tenminste geen factuele onzin neerpen.

Wat echter de kleur betreft: ik heb daar ooit al eens over gepost maar vind het niet terug. Zoals je weet was er verwarring tussen donkergroen en donkergrijs bij 'Aalst'.

Wat vaststaat is dat de Golf die uitgebrand werd gevonden in het bos van Houssière een driedeurs was in de kleur 'Lhasa green metallic'. Het is ook die die gestolen werd in Erps-Kwerps.

Als je accepteert dat de Golf van Houssière zeker degene was die gebruikt werd door de daders (en daar zijn heel wat argumenten voor, m.i. voldoende om met >90% zeker te zijn) dan is de vraag hoe het komt dat er zoveel verwarring was over de kleur.

Ik denk dat je eens een foto moet zien van een wagen in exact die kleur - Lhasa green metallic - weliswaar geen VW maar een Porsche, om de verwarring te begrijpen » rennbow.org/porsche-colors/

De Golf mag dan mogelijk niet de Golf van Aalst zijn, volgens mij is men er te snel vanuit gegaan dat dit feit losstaat van de Bende. Het welbekende riedeltje van correlatie en causaliteit, echter kan je er niet naast kijken dat er sinds de zomer van '83 wel eens een Golf sneuvelt binnen de 24 uur na een Bende-feit.

Op 9 juni 1983 wordt in het bos van Hourpes een Golf zonder binneninrichting gevonden, dit is één dag na het Bende-feit bij Jadot/diefstal Saab.

Op 18 november 1983 wordt bij Mon Idée een ontmantelde Golf gevonden. Dit is één dag na de moordaanslag op Cams dat weliswaar geen officieel Bende feit is maar waaraan kan worden getwijfeld.

Op 1 december wordt alweer in het bos van Hourpes een verbrande Golf gevonden, dit is slechts enkele uren na de moordaanslag in Anderlues.

Op 29 september 1985 wordt in Lennik een verhakkelde Golf gevonden, dit is binnen de 36 uur na de Raid Eigenbrakel/Overijse.

In de nacht van 9 op 10 november wordt een ontmantelde Golf in Strombeek gevonden, dit is in de uren na de overval/aanslag in Aalst.

Bovendien, als de Bende capabel was om binnen het half uur twee warenhuizen te overvallen was ze wellicht in staat om een uur na een overval een wagen te stelen en te ontmantelen. Het feit met de Golf zou ook als alibi kunnen dienen, zo ging Salesse spontaan criminele feiten bekennen die hij zou hebben gepleegd de avond van Aalst, in de hoop een geldig alibi te vinden. En dan is er nog de alomtegenwoordige Becker die in '83 reeds met Golfjes liep te klooien en zich in de uren voor Anderlues opvallend in de kijker laat lopen bij een takeldienst informerend naar documenten van een gestolen voertuig.