231

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ben wrote:

Nevens heeft zijn verklaring nooit aangepast. Zijn verhaal is altijd hetzelfde gebleven: gevuurd op het voertuig maar absoluut niet zeker dat hij raak geschoten zou hebben.

"Agent Eddy Nevens mikt drie keer op het vluchtende voertuig, en meent dat er een grote kans is dat hij raak geschoten heeft. Later kreeg hij het verwijt dat hij dat niet meteen gemeld zou hebben, maar ten onrechte: het staat netjes in zijn eerste proces-verbaal."

Xenophon wrote:

Let op want we kennen geen details over wat gevonden werd qua kogelkop en er is daar wel wat munitie gevonden. Ik zie daarentegen geen aanwijzingen dat er een gangster gedood werd. Nevens vuurde vanop 25 meter met een revolver, grote stress, in het donker, bewegend doel.... Da's geen evident schot om meerdere redenen. Er werden ook geen impacts gevonden op wat overbleef van de carrosserie. Kan het uitgesloten worden? Nee, natuurlijk niet, een lucky shot kan even dodelijk zijn als een gericht. Je zou ook de exacte sequentie moeten kennen: werd er nog gevuurd vanuit de wegrijdende Golf NA de schoten van Nevens?

De gevonden 9mm kogels in Ronquières zaten diep in de grond. Ik neem aan niet geschikt voor de jacht en zelfs indien een snoodaard hiermee een beest had geschoten is naar mijn gevoel de enige verklaring dat hij het beest van dichtbij nog twee genadeschoten heeft toegediend. Is de kans dat dergelijk tafereel zich heeft afgespeeld op deze plaats groter dan dat de Killer daar naar de eeuwige jachtvelden werd gestuurd? Ik durf daarover twijfelen, het zou een niet normaal toeval zijn.

Wat de impact op de Golf betreft; Nevens stond ongeveer recht in lijn te schieten richting een (hot) hatchback model met geopende koffer. Dat gat is niet zo klein en bij een raak schot had de kogel wellicht geen carosseriewerk of raam geraakt (althans ik kan het me moeilijk optisch anders voor stellen).

Voor zover bekend is er niet meer geschoten NA het vuren van Nevens (althans dat is de informatie zoals ik ze steeds heb begrepen en ik heb nooit ergens anders het tegendeel gelezen).

233

Ik ga niets zeggen over die 9 mm kogelkoppen want ik heb geen details over het onderzoek erop en de (hopelijk harde) conclusies. Je weet ook niet wanneer ze daar afgevuurd werden.

Dat schieten, het enige wat ik daarover kan zeggen omdat ik er zelf enige kennis van heb: niet evident om doel te treffen onder die omstandigheden. Die afstand (25 meter) daar werd/wordt door de politie ook niet op getraind, tenminste niet door gewone agenten en met handvuurwapens.

Maar we weten allemaal dat zelfs de grootste pottestamper op een zondag wel eens een bal vanop 30 meter in de kruising durft jagen wink