31 (edited by koos24 15-01-2011 21:55)

Re: Getuigenis frituuruitbater

Hestur wrote:

Maar is dit daarom een onbenullige getuigenis?

Het is nooit onbenullig om iets te vertellen alleen het is nietszeggend. De Staerke is een crimineel, ook als zou hij niet in verband worden gebracht met bende feiten, vaststaat dat hij zijn geld niet verdiende met een 8 tot 5 kantoorbaan. Zijn gedrag in de snackbar zegt gewoon iets over de leefstijl van De Staerke en niets over Aalst.

Verder is de kans dat hij de dag erna nog met modder uit het bos van Peppingen aan zijn broek loopt niet zo groot maar zelfs dan nog. Niemand twijfelt er aan dat De Staerke minimaal wapens van de bende getransporteerd en begraven heeft. Kortom het verhaal van De Staerke in de snackbar, ons gepresenteerd als spraakmakend, is niets meer of minder dan een poging pagina's te vullen van Humo.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

32 (edited by Hestur 16-01-2011 03:07)

Re: Getuigenis frituuruitbater

K& wrote:

Hoeveel keren heeft de Staerke gemoord bij de ons gekende zaken? Hoeveel kinderen?

K&, ik waardeer uw vaak waardevolle inbreng en oprechte inspanningen ten zeerste. Op dit punt ben ik echter een andere mening toegedaan. In de bende De Staerke zaten kerels die bejaarden met kaarsen onder hun voeten martelden om te weten te komen waar ze hun geld hadden verstopt, waarna ze hen koudweg vermoordden (ziet u ook een opvallende parallel met de moord in Beersel?). Zoiets vereist een ijskoude instelling, waarbij men het smeken van een pijn lijdende, machteloze mens negeert en ruwweg vermoordt. Daarbij vergeleken is een kind poef neerknallen misschien nog "gemakkelijker". Geen gegil, geen gesmeek.

De aangehaalde argumentatie is, naar mijn aanvoelen, een cirkelredenering: "voorzover we weten, heeft De Staerke nooit iets gelijkaardigs gedaan, dus hij heeft ook dit feit niet gedaan." Maar in dat geval hadden de speurders Ronald Janssen ook nooit kunnen verdenken van de dubbele moord in Loksbergen. Want hoeveel keren had Janssen gemoord bij de (toen) ons bekende zaken? Hoeveel jonge mensen? Telkens geen een (voorzover we wisten!). Terwijl achteraf bleek dat hij ook in Diest reeds had toegeslagen en gemoord. Meer nog, indien men uw redenering zeer strikt en tot in het absurde volgt, dan kan eigenlijk niemand van de overval te Aalst verdacht worden.

Want we hebben van geen enkele Belg weet die een warenhuis overviel om er acht mensen te doden. Nochtans moet toch iemand het gedaan hebben. De feiten van Aalst zijn zo extreem zwaar, dat ze zelfs voor een zeer gewelddadige gangster een uitzonderlijk bloedig hoogtepunt van zijn carrière moet hebben betekend. Wij weten van meneer De Staerke niet alles, maar in 1984 beweerde hij naar verluid reeds 20 mensen te hebben vermoord. Dat vertelt in mijn ogen heel wat. Of hij bij de Bende zat blijft is één vraag; maar op de vraag of hij en zijn omgeving tot zoveel moorden in staat waren, lijkt me het antwoord zeker ja.

33

Re: Getuigenis frituuruitbater

Volg de piste De Staerke en zie dat erna de verplaatsing van het onderzoek naar Wallonië niets meer is onderzocht. De staerke is later vrijgesteld van elke betrokkenheid. Ik wil zonder ernstige aanwijzingen dit spoor niet verder volgen. Er blijven nog veel Jansen(s) en Dupont(s) over in dit landje ook in de kerk. We weten sinds Boon dat er veel kapellekens bezocht werden in dit land.

34

Re: Getuigenis frituuruitbater

K& wrote:

Ik geloof ook niet dat De Staerke de aanval in Aalst gedaan heeft. In het slechtste geval was hij betrokken bij een  geplande afgebroken aanval op hetzelfde moment om hen de schuld in de schoenen te schuiven.

Ja denk ik ook, De Staerke was medeplichtig maar is er op de één of andere manier gewoon bij gelapt met de bedoeling de speurders het spoor van De Staerke en co te laten volgen, wat nu ook gebeurd. En ja hij zal de wapens  bezorgd hebben en laten verdwijnen en hij is in Aalst gezien. Lijkt dit niet op een typische Bende van Nijvel tactiek, ze wisten hoe men redeneerde.

DS is er ingeluisd maar zonder echt te weten voor wie of wat hij werkte en zonder te weten voor wie hij werkte/opdracht uitvoerde. Misschien vandaar de paniek, er waren wel kinderen vermoord en met wiens wapens? Met die van De Staerke.

Ik denk dat de Bende van De Staerke niet echt zo geslepen was om zo'n overval te plegen. Medeplichtig voor de wapens en de auto's lijkt mij wel meer mogelijk. Maar wie zorgde dan voor die opdracht? Wie was de opdrachtgevers naar De Staerke toe? Bouhouche? Dat zou wel eens heel goed kunnen.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Vergeet niet dat Léon De Staerke één van de hoofdverdachten was van de moord op Valcke. Die ook al gemarteld werd. De familie wordt ook nog verdacht van een moord op een café-uitbaatster. En Leon is onlangs opnieuw opgepakt voor een zeer gewelddadige homejacking (op zijn leeftijd!). Uiteindelijk heeft men hen kunnen oppakken aan de hand van een domme "verkeerscontrole".

36

Re: Getuigenis frituuruitbater

Renne wrote:

Ik denk dat de Bende van De Staerke niet echt zo geslepen was om zo'n overval te plegen. Medeplichtig voor de wapens en de auto's lijkt mij wel meer mogelijk.

Onderschat de De Staerkes niet. Ze hebben veel meer op hun geweten dan datgene waarvoor ze uiteindelijk veroordeeld werden. Bouhouche en co op de achtergrond en de De Staerkes die het vuilere werk opknapten. In mijn ogen is het de best denkbare verklaring voor Aalst. Het doet alle relevante getuigenissen als perfecte puzzelstukjes in elkaar passen.

37

Re: Getuigenis frituuruitbater

Renne wrote:

Ik denk dat de Bende van De Staerke niet echt zo geslepen was om zo'n overval te plegen.

Als geslepen staat voor: slim, diplomatiek, geraffineerd, straf, subtiel en bedachtzaam moet ik je gelijk geven. Maar als geslepen staat voor: plat, arglistig, duivels, kwaadaardig, vals, doorkneed, volleerd en gemeen dan onderschat ik ze niet.

Hestur: welk geweten? wink

Re: Getuigenis frituuruitbater

Tja tja, hoewel dit een punt is waarover al heel veel discussie is geweest, is het voor wat betreft het spoor-De Staerke wel van groot belang. Het zou allemaal mooi in het plaatje passen: de gewelddadige bende De Staerke die ook de ruggengraat van de Bende van Nijvel vormt; de kwaadaardige Johnny als killer, de grote Stereo als reus, de getalenteerde Salesse als chauffeur, het zou allemaal goed passen. En er waren vast nog wel meer contacten waarover Johnny kon beschikken om de raids uit te voeren, bijvoorbeeld Haemers als reus toen Stereo 'op pension' zat tijdens de overval in Aalst.

Ik zou het allemaal graag willen geloven, want als het werkelijk zo geweest is, zijn we al een heel eind op de goede weg. Toch is er iets wat me dwars zit, en als ik daaraan denk, kan Renne toch ook wel weer heel goed gelijk hebben, als hij zegt dat De Staerke er gewoon ingeluisd is. Het probleem vind ik namelijk de overduidelijke aanwezigheid van De Staerke in de dagen rond Aalst. Hij kwam zelfs de joggers in het park achterna, waarop bijna een ruzie ontstond. Dat lijkt me niet zo handig als je een paar dagen daarna daar vlakbij een overval met 8 dodelijke slachtoffers wil gaan uitvoeren. Hij had net zo goed een groot bord op zijn rug kunnen hangen met: 'Pas op! Ik ben Johnny De Staerke!' En dan zijn bezoek 's middags aan de Delhaize, en het verhaal van die zak met wapens in het bos ... Op de één of andere manier ligt het er voor mijn gevoel een beetje te dik bovenop.

Het is goed mogelijk dat dit allemaal gebeurd is om onduidelijkheid te scheppen over zijn doen en laten, maar als dat zo is, moet diegene die dat allemaal heeft bedacht machtig slim zijn geweest. Een crimineel genie, zeg maar, want het lijkt of er werkelijk aan alles is gedacht. Dus ja, zeg het maar, verder weet ik het ook niet. Bouhouche? Was die het grote intellect achter deze operaties? Hij zou er misschien best toe in staat zijn geweest, maar ik vind het altijd nogal raar dat Bouhouche in de gevangenis heeft gezeten, als hij werkelijk zo betrokken was bij de Bende van Nijvel, had hij toch genoeg connecties die hem uit het gevang konden houden?

39 (edited by Hestur 23-01-2011 22:29)

Re: Getuigenis frituuruitbater

Uit de analyses die we de afgelopen jaren maakten, kwam onder meer naar voren dat de Bende van Nijvel behalve wreed ook ongelooflijk brutaal was. Een Delhaize overvallen waar gewapende agenten een oogje in het zeil houden, je moet maar durven - hoe vaak is zoiets gebeurd in de Belgische geschiedenis? En dan nog de achteringang nemen (waar de rijkswacht je vluchtweg eenvoudig kan blokkeren), op voorhand nog eventjes de radio bellen en een hint geven dat je er aan komt, een feesttune aanvragen en als een parodie verkleed als soort zwarte piet aankomen, op de parking wachten op de politie ...

Bij zoveel brutaliteit lijkt een undercover terreinverkenning van De Staerke me haast een detail. smile Overigens, vergeet niet dat De Staerkes aanwezigheid niet vanaf dag 1 bekend was. Het heeft de speurders maanden en maanden tijd gekost om uit te vlooien dat De Staerke daar werkelijk was op die dag, onder meer via een insider, zijn toenmalige vriendin. Zo overduidelijk was het dus ook niet. Veel misdadigers en seriemoordenaars worden gepakt omdat ze overmoedig worden, zich onaantastbaar wanen en fouten beginnen maken.

Bouhouche had vermoedelijk z'n connecties en invloed, maar hij had zeker niet iedereen in zijn zak. We moeten niet teveel wit-zwart denken. Het is goed mogelijk dat hij enkele onderzoeken sterk kon beïnvloeden, maar de man was ook geen almachtige Godfather die overal in belgië aan alle touwtjes kon trekken en alle rijkswachters kon doen dansen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

40 (edited by Hestur 03-05-2011 21:48)

Re: Getuigenis frituuruitbater

Een van de vragen waar ik mee zit, is de concrete ligging van die frituur. Uit het gedrag van de bezoekers maak ik op dat zij geen bekenden waren in het frituur en er eerder toevallig passeerden. Toch interesseert dit gegeven me, omdat terreinkennis de feiten altijd een logischer kader geven.

Volgende aanwijzingen staan in het artikel:

  • Gelegen langsheen de rijksweg Mechelen-Brussel, meer bepaald in Vilvoorde. Hoogstwaarschijnlijk wordt de N1 bedoeld. De frituur was zichtbaar van op de N1.

  • De auto kwam vanuit de richting van Brussel, maar draaide verderop om naar de frituur terug te keren. De frituur moet dus in rijrichting Brussel gelegen hebben, ofwel aan westelijke kant van de weg.

  • Uitbater: B.J.

Volgens mij is de meest logische optie frituur 't Broekske, waarvan de naam ook met een B begint. Dit frituur ligt aan het kruispunt schaarbeeklei (N1) x broekstraat en voldoet aan alle voorwaarden. Blijft de vraag wat de De Staerkes daar in Vilvoorde te doen hadden of waar ze heen gingen. Je kan vermoeden dat ze in de omgeving moesten zijn, anders hadden ze de snelweg wel genomen. Volgende mogelijkheden lijken me te overwegen:

  • Salesse en Johny De Staerke gingen vaak als oefening met riot guns schieten in een steengroeve in Humbeek (of Hombeek?) en soms op een braakliggend terrein in Vilvoorde met ook Moussa en Papadopoulos. De locatie van dit terrein is me onbekend. Heeft iemand hier meer informatie over?

  • De frituur ligt op 600-700 meter van het viaduct van Vilvoorde, waar de SIE-wapens verborgen lagen. Weet iemand de precieze locatie?