81 (edited by Boemerang 05-02-2011 17:56)

Re: Overijse: 27 September

Limboman wrote:

zou het niet mogelijk zijn geweest dat Leon Finné al voor aanvang van de overval door de bende gegijzeld is en daar op de parkeerplaats als eerste is geliquideerd, waarna men voordat men naar binnen ging eerst de mogelijke getuigen heeft afgemaakt.

Finné zou die avond zijn wapens niet bij zich hebben gehad. De volgende dag is de politie in zijn huis op zoek geweest naar de wapens (2 stuks). Of ze die ook gevonden hebben weet ik niet maar ik vermoed het wel. (Weet hier iemand dat?)

Het probleem met een evt ontvoering van Finné is dat dezelfde daders eerst in Eigenbrakel zouden zijn geweest. Er waren in Overijse ook meerdere getuigen (die het hebben overleefd) in de buurt. Sommigen stonden op enkele meters van Finné.

Sinds mijn schrijven dat jij quote ben ik wel weer wat wijzer geworden. Tenminste 2 officiële stukken zeggen het volgende. Finné is slachtoffer nr. 2! (Vrijwel gelijk met nr 1 en door, voor zover ik na kan gaan, dezelfde dader.) Persoonlijke vermoedens: schot 1 verwond Finné, schot 2 verwond Noté dodelijk, schot 3 dood Finné. Maar dat is voorlopig gissen. Dat Finné vermoord zou zijn bij het vertrek van de Bende van Nijvel lijkt mij definitief een broodje aap!

Feit is wel dat de daders ergens bij de ingang van de parking (carwash) stonden met hun auto. We kunnen dus stellen dat de daders mogelijk gezien hebben dat Finné de parking opreed. Dat wil nog niet per sè zeggen dat ze hem daadwerkelijk aan het opwachten waren maar het is wel een serieus argument ten faveure van dit idee. Daarbij moet wel worden gezegd dat mocht de Bende van Nijvel die avond uit 1 enkel team hebben bestaan, dan wordt het moeilijk om iemand op te wachten. Vooralsnog wijst veel erop dat het dezelfde daders waren als in Eigenbrakel (ballistiek, voertuig en daderbeschrijving).

82

Re: Overijse: 27 September

Waarom vragen we het gewoon niet aan Trisch van het Franstalige forum? Dit is de dochter van Finnè.

Re: Overijse: 27 September

Gewoon vragen Raf, zij zal wel iets meer weten dan wij.

Re: Overijse: 27 September

Boemerang wrote:

Het was een halve grap maar mocht je daadwerkelijk over de parking gaan lopen met een stopwatch.

Ik denk niet dat dat zo simpel gaat, heel die parking is vernieuwd, dus je kan totaal niet meer vergelijken met vroeger. Betreft de auto van Finné: daar kan je nu niet meer komen met de wagen.

85 (edited by K& 16-05-2013 13:45)

Re: Overijse: 27 September

Binnen in de Delhaize was er ook een self service. En gebouw C was/is een carwash en gebouw D een witte pomp voor benzine.

86

Re: Overijse: 27 September

K& wrote:

Binnen in de Delhaize was er ook een self service.

Niet juist, K&. Buiten de Delhaize, andere gebouw, krant, bloemen en self service.

Re: Overijse: 27 September

K& wrote:

En gebouw C was/is een carwash en gebouw D een witte pomp voor benzine.

Ben je daar heel zeker van? C is nu zeker geen carwash, maar een DI-winkel. Er was vroeger een benzinepomp, maar, zover ik mij kan herinneren, stond deze langs de straatkant, tussen de in- en uitgang. staat niet op het kaartje

88 (edited by Boemerang 07-02-2011 23:58)

Re: Overijse: 27 September

Raf, ik heb een behoorlijk aantal precieze vragen voor haar waarvan ik vervolgens niet weet of ze die wil of kan beantwoorden. Echter mijn grootste probleem bij dit alles is de taalbarrière. Dat dhr Finnè nr. 2 is bevestigde Trisch trouwens reeds in quotes die ik hier eerder aanhaalde, dwz zij noemde hem als slachtoffer na Noté en Noté is nr.1.

Overigens schijnen er in/rond 1988 onder Lacroix alsnog een aantal officiële reconstructies te hebben plaatsgevonden. Experts lieten de 2e commissie weten dat dat toen al veel en veels te laat was. (Ik zou ze toch wel erg graag willen zien.)

K&, over het tijdstip van de huiszoeking bij Leon Finnè: je bent correct. Het was die avond. Ook opmerkelijk is dat ik begrijp dat de familie pas na de autopsie werd ingelicht. Wat de buschauffeur betreft, welke kant reed hij dan op? Als ik zijn interview lees concludeer ik ook dat hij niets gezien heeft van de daders of hun wagen zelf. De plaats waar ik de bushaltes teken is de huidige plaats.

Nog even wat weetjes over Finnè:

  • In een BRTN Terzake-uitzending van 7 februari 1996 stelde politie-commissaris Vandenbranden dat Mendez en Finnè elkaar kenden.

  • Volgens Jean Bultot leverde Mendez vervalste end-user-certificaten om de echte bestemming van wapenleveranties te camoufleren. Finnè zou zich (volgens Bultot) bezig hebben gehouden met de financiële aspecten van de wapenhandel.

89 (edited by Boemerang 08-02-2011 15:34)

Re: Overijse: 27 September

Over de tekening. Heren, tegenstrijdige berichten? Ik begin de arme Eddy Vos al een beetje beter te begrijpen. big_smile Maar we komen er wel uit! Eerst even een nieuwe versie:

https://lh5.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TVBWzYO_QFI/AAAAAAAAAy8/EXzeOYe8UT8/s800/Overijse%20tekening%201%28origineel%29%20updated%202.jpg

  • A: Delhaize, (1 = kantoor, 2 = kassa's, 3 = sluis)

  • B: 1 = Krantenwinkel, 2 = Bloemenwinkel, 3 = Selfservice? (Restaurant Windekind?)

  • C: Winkelpand met een grote en een kleine ruimte. Nu DI-winkel en Sleutelmaker.

  • D: Carwash.

  • E: Winkelpand met 2 ruimtes (mogelijk een VandenBorre).

  • F: Tankstation.

Over gebouw A is veel duidelijk, als Leo nog weet waar de deur naar het kantoortje was verneem ik dat graag. K&, mogelijk was er een doorgang naar de self-service in gebouw B. Over gebouw B: ik was idd die bloemenwinkel vergeten, dank u speed8. Wat betreft de selfservice, ik kan geloven dat hij daar lag maar ik zoek natuurlijk bevestiging. Misschien kan Leo ook hier zijn licht op laten schijnen?

Over gebouw C, Het is tè groot voor een carwash/tankstation. Het tankstation lag waarschijnlijk wel zoals luckiron zegt, aan de straatkant. Over gebouw D, de Carwash. Als luckyiron definitief kan bevestigen dat de carwash nu op die plek is, dan was ie er toen ook.

Over gebouw E, the mystery-building: zo is het weg, zo staat er een huis, zo staat er een winkelgebouw. big_smile Nogmaals merk ik op dat de de foto met die blauwe Peugeot een bevestiging geeft over de aanwezigheid van een winkelpand in die hoek. Maar volgens mij is dit ook gebouw E.

https://lh3.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TTIkBBJ0HDI/AAAAAAAAAn4/LT8x9-ycHxI/Overijse%2022.png

K&, naast gebouw E, op het perceel van de buren ligt wel een "villa-achtig" huis. Ook nu nog zichtbaar op G-maps. We komen er wel uit.

90 (edited by Boemerang 08-02-2011 15:33)

Re: Overijse: 27 September

Op de hoek van gebouw E was waarschijnlijk een bank gevestigd. Er staat lichtreclame op het dak: P(...) Bank. (gebouw E staat zelfs nog 2 x op een foto.) Quootje uit de Serrist:

"Zij stapten het kleine parkeerterrein over tussen het warenhuis en het restaurant Windekind, eveneens behorend tot het zelfde verkoopscomplex."

Daarmee wordt het aannemelijk dat selfservice restaurant Windekind was gelegen in gebouw B-3. De parkeerplaatsen in het midden van de grote parking lagen een kwartslag gedraaid ten opzichte van die op mijn tekening. De "hoofdwegen" op de parking zullen niet anders zijn geweest als nu.