Re: Nijvel: 17 September

Niet een paar kilo koffie. Let wel: 45 kilo aan koffie.

202

Re: Nijvel: 17 September

Was in '95 zelf bij de paco's en heb daar als verkenner een cursus crac (combat rapproché antichar) oftewel cursus explosieven gevolgd. Ga daar niet over uitbreiden, maar wat ik wel weet is dat nitroglycerine een zeer onstabiel explosief is. Zowel bij de bereiding als het gebruik daarna zijn zeer veel slachtoffers gevallen. In '95 gebruikten wij c4 in samenwerking met knalkoord (lont). De voordelen van dit  explosief  is: het is een stabiel explosief.

Je kan er ene de kop mee inslaan zonder dat den boel ontploft, als je met de unimog over het terrein rijd moet je ook gene schrik hebben dat het ontploft. Je mag er een vuurtje aanhouden zonder dat het ontploft. Wat ik wil zeggen is dat als er enig verstand in één van die idiote koppen van de bende zat, hij zeker geen nitroglycerine in zijne golf gti zou toelaten want die zou wel ontploffen in deze gevallen.

Maar, met olie kan je wel goede brandbommen maken en deze zijn dan wel zeer nuttig om bv. een golf gti in de fik te zetten, of om een aankomende combi tot stoppen te dwingen (bij mijn weten nooit gebruikt door bende).

't hand, goe gezien van die olie. Zou er toch wel meer willen over weten.

203

Re: Nijvel: 17 September

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Van Camp gestolen voedingswaren van Sabena gebruikte in zijn restaurant, o.a. champagne. Dit gebeurde via een corrupt contact op Zaventem. Misschien kond de bende de gestolen spullen van de Colruyt via Van Camp omzetten in contant geld.

Toch ben ik van mening dat de diefstal van ondergeschikt belang is bij de overval op de Colruyt, anders waren ze toch wel met een grotere auto c.q. vrachtwagen gekomen! In een Saab 900 neem je echt niet veel spullen mee, zeker niet als je er ook nog met 4 man in moet zitten, met wapens en snijbrander. En je gaat niet zwaar bewapend op pad om koffie en olie te stelen, nee dan heb je andere plannen en dient de diefstal alleen maar om de boel af te leiden, dus een dwaalspoor. Als zo vele bij de Bende.

Over de vermeende videocassette is het laatste woord ook nog niet gezegd. Misschien stond Deprêtre er zelf wel op, en heeft hij daarom het onderzoek in een bepaalde richting geduwd. Hij werd in 1980 door VDB benoemd tot procureur van Nijvel, net nadat hij in record tempo het dossier van Lydia Montaricourt door het gerecht had geloodst. Door Maud Sarr werd hij aangeduid als gebruiker van het netwerk van Lydia (zie Guy Bouten blz. 20), en die filmde zo nu en dan wel eens wat om maar niet in de problemen te komen met het gerecht.

Kumbaya, it never hurts to help !

204

Re: Nijvel: 17 September

geronimo; merci voor de bevestiging. Ik dacht ook direct aan brandbommen. Enfin, wat we wel weten is dat ze het nooit gebruikt hebben noch iets van die aard. Ik vind het eigenlijk bizar dat in het kader van de "theorie van de spanning" en de bende als terreur middel, ze nooit explosieven hebben ingezet (hoewel Dvds welt meent granaten rond de reus zijn middel gezien te hebben). De jongens van het CCC daarentegen.

Toch nog even meegeven, koffie kon ook tot doel gehad hebben om tussen ladingen drugs te steken (honden & geur). Maar goed, dit is maar een zijdelingse opmerking. En zoals ik al eerder zei, die diefstal kan idd gewoon een afleiding geweest zijn.

Re: Nijvel: 17 September

Als je begint te googelen om bom-gerelateerde zaken, heb je zo de geheime dienst in je pc. Brandbommen maak je volgens mij niet van plantaardige olie. Koffie als maskeringsmiddel wordt meestal gebruikt vanuit het drugsproducerend land richting het Westen.

Olie en koffie hebben geen waarde, dus waren niet voor de doorverkoop. Het blijven eigenaardige boodschappen. Toch hebben ze hun best ervoor gedaan. Inbreken en inladen. Als het een afleiding was, hadden ze de goederen wel bij de Colruyt kunnen laten. Een inbraak op zich was dan al voldoende afleiding geweest. De 100+ kilo extra aan boord van de Mercedes is ook niet handig als je aan de politie wil ontsnappen. 

Ze hadden met een busje kunnen gaan om de producten makkelijk mee te nemen, maar dat is 't m juist. De bende zijn geen echte inbrekers. Als ze inbreken is het voor boodschappen, eten en drinken. Mijn visie is dus, ze wilde die producten hebben. En wilde ze meenemen. Alles bij de Colruyt in Nijvel lijkt te draaien op overmoedigheid, improvisatie, adrenaline en testosteron, behalve de koffie en de olie, de whisky en de bonbons. Daar was over nagedacht.

Daarom denk ik dat het een uit de hand gelopen inbraak is.

206

Re: Nijvel: 17 September

Buit: olie, koffie, pralines. Fourez was vennoot in een pralinebedrijf en een koffiezaak. Symbolisch? Boodschap aan de goede verstaander? Een Bende die high-tech kogelvrije vesten weet te bemachtigen zal ook wel weten hoe aan explosieven te geraken, vermoed ik dan, die gaan niet beginnen klooien met pindaolie!

207

Re: Nijvel: 17 September

Ik heb met veel aandacht de forumbijdrages van dit onderwerp gelezen en zit toch met een paar vragen. Stel nu dat Fourez inderdaad van de autoweg is afgegaan om te gaan tanken bij Colruyt (iets wat ikzelf niet veronderstel), dan moet er in zijn later achtergelaten Mercedes een behoorlijke hoeveelheid benzine zitten die hij daar tot zich heeft toegenomen. Is dit door de onderoekers destijds gecheckt?  Zoveel  km zijn er na de overval niet meer gereden met die Mercedes.

Tevens wordt er gesproken over de bankpas van Fourez die men heeft gevonden op de grond. Heeft men uberhaupt gecheckt of er een bedrag van zijn conto is afgeschreven voor getankte benzine? Dat zou namelijk ook bewijzen dat hij wel degelijk getankt heeft. Ook komt hierbij een tijdstip vrij, hetgeen een exact beeld kan geven voor de tijdspanne. Tankt tijd en alarmmelding hoeveel tijd zit daartussen? Was de overval toen namelijk al gaande, zo ja dan werden ze gestoord, zo niet dan was het dus een liquidatie en diende de overval als afleiding.

Mijn idee is dat Fourez en Dewit door een  namaakpolitieauto van de autoweg zijn gehaald en naar het terrein van de Colruyt zijn begeleid. Vaak verzoekt de politie de bestuurder om even uit te stappen, ook in dit geval. Fourez stapt uit, wordt weggeleid van zijn Mercedes en wordt afgeknalt. Hierop raakt Dewit in paniek, er wordt op haar geschoten en ook zij wordt uit de auto gehaald en afgemaakt zoals besproken. Hierna wordt de inbraak inwerking gezet en stelt men zich zodanig op dat de ge-alarmeerde politie in een hinderlaag komt te zitten.

Voor wat betreft de gestolen goederen. Hoe was de situatie destijds in het magazijn? Aangezien er gesproken wordt over dozen, ga ik ervan uit dat men niet in de winkel zelf is geweest, maar enkel even in het magazijn. Waar stonden deze spullen destijds? Vlakbij de deur welke werd geforceerd? Ik denk dat men van de eerste de beste palletplaats gewoon een aantal dozen heeft meegenomen om het op een ordinaire inbraak te laten lijken, zonder dat men  een werkelijke bedoeling daarmee heeft gehad. Bij een echte inbraak gaat men uit op waardevolle spullen en bij een supermarkt zijn dit over het algemeen sigaretten en cosmetica artikelen.

Blijft ook nog de vraag over, waarom heeft Lacroix het overleefd? Omdat de kogel afketste, of omdat hij echt gespaard werd, immers bij de meeste slachtoffers van de bende werd nog vakkundig ,met meerdere kogels hun hoofd of lichaam doorboord nadat ze al diverse malen getroffen waren. Ik ben dus van mening dat het een vooropgestelde liquidatie was en dat de inbraak als afleidingsmanouvre diende.

Ik verneem graag jullie reacties hierop.

Re: Nijvel: 17 September

Ik vind dit persoonlijk een zeer zwak scenario. Je hebt kennelijk geen idee hoe een afrekening verloopt. Dat is benaderen en trekker overhalen. Er wordt snel gehandeld. Met of zonder inbraak, de levens van de het echtpaar werden later compleet uitgepluisd. Er werd gelijk onderzocht of ze ergens bij betrokken waren. De zogenaamde dekmantel van het inbreken als afleiding raakt kant noch wal. Inbrekers vermoorden doorgaans niet. Die dekmantel was dus geheel niet nodig geweest.

Ook lees ik telkens dat de bende zelf de witte Mercedes heeft beschoten. Dat doe je niet bij car jacking. Dan wil je graag de auto heel laten. De enige echte afleiding die ze hadden kunnen toepassen was het stelen van de juwelen van mevrouw. Als haar juwelen (duur horloge en halsketting) waren afgepakt, zou iedereen denken het ging om het geld, het was een roofmoord. Dit hebben ze nagelaten. Zo slim waren ze dan weer niet. Als ze echt een afrekening wilde camoufleren, hadden ze de juwelen moeten pakken.

Ik zou graag willen dat het echtpaar Fourez-De Wit zouden zijn geëxecuteerd. Met graag bedoel ik dan, dat we iig wisten hoe en waarom. De waarheid is echter dat nooit geen enkel bewijs hiervoor is aangetoond. Sterker nog, alles lijkt er op te wijzen dat ze gewoon ter plekke zijn afgeslacht. Zonder enige reden. En vergeet niet, de bende neemt echt de boodschappen mee in de Mercedes. Daar kan je lang of kort over nadenken. Kort of lang over praten. Die  koffie en olie wilden ze graag meenemen. Niemand verzint dit als afleiding.

Vele zullen blijven zeggen dat het een afrekening was. Ik zeg van niet!

209

Re: Nijvel: 17 September

Was er geen sprake van een videotape die in het bezit van het echtpaar zou geweest zijn. Een belastende videotape voor bepaalde mensen.

Re: Nijvel: 17 September

Ja Betamax, de bende heeft die avond na het thuiskomen zonder de Saab nog een leuke video avond gehad. Helaas wel zonder zonder koffie, zonder pralines. Als de bende de opdracht had deze video band te bemachtigen, zouden ze wel heel raar gedrag vertoond hebben. Bijna 6 doden, auto kwijt, een hele politie macht achter zich aan, en ze zijn ook nog moe van het inbreken en sjouwen van 100 kilo olie en koffie.

Die videoband die is er pas bij verzonnen toen men een verklaring wilde voor een afrekening. Maar als het geen afrekening is, dan is er ook geen videoband. Daarnaast is het heel erg naief om te denken dat er van die videoband dan geen kopieën zouden bestaan. Dat los je niet op door tussenpersonen te vermoorden. De videoband-piste is veel te ver gezocht.

Ik kan alleen herhalen wat ik al eerder zei. Alles wijst op toevallige slachtoffers.