Topic: Verband Vanden Eynde en Angelou

Hoi allemaal, iets zegt mij dat deze 2 moorden een grote samenhang hebben:

  • Zelfde pistool

  • Linkshandigheid van de killer (José werd door linkshandige vastgeknoopt en Angelou kreeg links in zijn hoofd de kogels).

  • Werkten bij dezelfde taxi-maatschappij.

Ben ik iets vergeten? Enig spoor dat we nu hebben is taxi-maatschappij. Heeft iemand daar meer info over?

Die 2 wisten te veel, maar wat? Of was het de baas van de taxi-maatschappij die iets te verbergen had en dat de killer hem iets wilden duidelijk maken? Of was het misschien ook een man die bij de taxi-maatschappij werkte die misschien iets losgelaten had bij beide personen.

De vraag aan de CWB is, welke mensen werkten samen met José Van Den Eynde en Angelou? En José werd op een maffioso manier afgemaakt, eerst beetje folteren om wat informatie kwijt te spelen en dan eventjes later is Angelou eraan. Ik weet het niet maar hier stinkt ergens iets aan.

PS: en het feit dat de CWB ooit zei dat die 2 moorden niets met elkaar te maken hebben, ja amai. No comment!

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Wat mij opvalt aan deze moorden is dat:

  1. Bij de herberg al meerdere keren die maand was ingebroken en net als op de avond van de moord er eten en drinken werd gestolen;

  2. De portemonnee van Vanden Eynde werd meegenomen;

  3. De portemonnee van Angelou werd meegenomen.

Om deze redenen denk ik dat het geen afrekeningen waren. Dat ze voor het zelfde taxibedrijf hebben gewerkt is mijns inziens puur toeval. Bovendien is dat ook geen sterk verband! Afrekeningen worden doorgaans gepleegd om best wel duidelijke redenen. Men bevindt zich in het criminele milieu. Men doet aan drugshandel, afpersing of men is een knecht van een grotere crimineel. Er is bij beide heren niks van dit alles gevonden. Hooguit wat vermoedens.

Dit betekent voor mij, dat als dit afrekeningen waren, het wel heel erg geheimzinnige dingen moeten zijn geweest. Ik persoonlijk geloof daar niet in, maar vele anderen kennelijk wel. Ik denk dat dit zeer laaghartige moorden waren met slechts 1 doel: geldelijk gewin. Bij de moordenaar zat duidelijk een steekje los.

Voor alle duidelijkheid: Ik respecteer zeker wel mensen die andere gedachten hebben over deze moorden. Het wachten is alleen op een plausibele verklaring voor het afrekening-scenario. Deze heb ik helaas nergens gelezen. Ik heb alleen zeer fantasie-rijke verklaringen gelezen, met roze balletten, of Franco, brieven en videobanden. Was er maar een schijntje bewijs voor te vinden. Dan konden we verder redeneren.

Tot die tijd zijn dit voor mij zeer zinloze moorden geweest. De killer maakt zijn naam waar. De bende begint zich te vormen. Dit vind ik tot op heden nog de meest logische verklaring.

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Volledig mee eens dat er een hoek af was bij de moordenaar. Maar als ze iemand wilden vermoorden, konden ze toch de gebuur van in de straat neerschieten, dat zou dan een goeie zinloze moord geweest zijn.

Het feit dat ze eten en drinken, ja hongerige mensen blijkbaar, maar daarover zou ik niet vallen. Volgens mij was dit gewoon een kat muisspelletje voor de flikken. Kan natuurlijk ook betekenen dat ze van ver kwamen en geen tijd hadden om te stoppen om een hapje te eten.

Ik geloof niet in het puur toeval, geloof ook niet dat het afrekeningen waren, maar stel dat de taxi van José en van Angelou hetzelfde waren. Stel dat ze er iets zochten bij José en uiteindelijk dachten dat in de oude taxi van josé te vinden. Een auto zal zo lang niet meegaan zeker.

Ja, ik ben maar uit mijn mouw aant kletsen maar ik blijf erbij, er zit een verband, maar welke?

En om een voorbeeld te geven ivm een zinloze moord: Annick van Uytsel en Ronald Janssen. Ronald heeft met de dood van Annick plezier beleefd, ook ne hoek af hé. Voor hem was die moord niet zinloos, in onze ogen wel.

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Ik zou de linkshandigheid als vaststaand element zeker laten vallen:

  • Angelou kan evengoed zijn neergeschoten door een rechtshandige die buiten stond.

  • Als je als rechtshandige bijvoorbeeld een platte knoop legt, wordt ervan uitgegaan dat je begint met het rechtse touw over het linkse te leggen en het dan onder het linkse touw te draaien. Iemand kan evenwel andere gewoonten hebben aangeleerd, bijvoorbeeld als een linkshandige hem geleerd heeft hoe de knopen te leggen.

Misschien kan iemand hier iets over zeggen: Is er een mogelijke verdachte in die jaren van wie geweten is dat een linkshandige hem geleerd heeft touwen te knopen? Hoe knoopte Bouhouche touwen? Van wie had hij het geleerd? (Niet iedereen weet hoe degelijk touwen te knopen; ik heb begrepen dat het professioneel knoopwerk was.)

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Dirk, ik geloof niet dat bij het aanleren van een knoop te leggen, je duidelijk aanleert om een rechtse touw eerst over linkse te leggen. Als je als baby aangeleerd hebt toen je je nestels moest binden dat je rechts over links moest leggen of anders om, dat je het gewoon doet naargelang je links/rechtshandigheid. Je legt het ene touw over de andere en draait het over de andere. Als een linkshandige het hem zou aangeleerd hebben zou hij uiteindelijk toch de rechtshandige manier gebruiken (onbewust), want als baby leer je je nestels ook binden zonder dat je ermee na denkt, welke nestel over de andere moet. Je doet wat je het beste aanvoelt.

Ik ben zelf links- en rechtshandig. Ik schrijf links, precisiewerk doe ik met links, krachtwerk doe ik met rechts. Dus bv. schrijven doe ik links, knippen rechts. Ik zou een riotgun met mijn rechtse hand vastnemen en pointen met mijn linkse hand. Maar toch ben ik linkshandig.

Voor mij zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel is een rechtshandige, die ook linkshandig. De vraag is dan of het bestaat want alles is voor rechtshandige mensen gemaakt. Ofwel is het een linkshandige. Er wordt duidelijk vermeld dat angelou aangeschoten werd toen de klant achter hem zat in de taxi. Ik heb het autopsie bericht niet gelezen, maar als dat duidelijk erin staat, ja wat zeg je dan? Als iemand achter hem zat en dan nog links schiet, lijkt hij mij geen rechtshandige te zijn

Als iemand schuin achter hem zit en linkshandig zou zijn, dan zou Angelou rechts zijn schoten gekregen hebben. Daarbij is er een robotfoto gemaakt waarbij een killer zijn gun links vast had. Vele denken dat het gewoon slecht getekend is, maar dan uiteindelijk moet je alles in twijfel trekken.

Nu het gaat mij niet om de linkshandig of rechtshandigheid van iemand, mijn intuïtie zegt dat deze 2 moorden iets met elkaar te maken hebben, maar meer zegt mijn intuïtie ook niet. Oh en professionele knopen maken, ja ik zou zeemacht zeggen? Daar leer je ze wel leggen. Scouts misschien? Of iemand die graag eens ging varen.

6 (edited by geronimo 21-08-2011 00:11)

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Dag spafles,grotendeels akkoord, maar in de wapenwereld word er wel aan links- of rechshandigen gedacht. Wat de knopen betreft kan ik je zeggen dat de meeste mensen een verkeerde platte knoop (simpele knoop) leggen. Doe maar eens de test en laat een tiental mensen een platte knoop leggen. Kan je ook zeggen dat in Marche-Les-Dames in het commandokamp daar strikt word op gehamerd.

Alle knopen worden gelegd zoals de instructeurs ze uitleggen zowel voor links- als rechtshandige. Platte knoop = rechts over links en doorhalen, dan links over rechts en doorhalen. Wie dit verkeerd deed kreeg te maken met instructeurs die zenuwachtig werden (niemand wou een instructeur van het commandokamp zenuwachtig zien worden),en lastig werden op gans de groep. Resultaat slaag van diene instructeur tijdens de les, en slaag van u maten na de les.

Wat ik wil zeggen is dat je zoiets wel kan aanleren. Zelf was ik in '95 en '96 bij de para's en vorig jaar heb ik mijn brevet gaan doen in de burgerij als voorklimmer. Door mijn ervaring van het klimmen bij de para's was ik veel sneller weg bij het knopen leggen (knoop 1 x uitleggen volstond om hem terug zelf te doen). Wat die taxichauffeur betreft, weet er iemand perfect waar hij links is geschoten? Want als chauffeur lijkt het mij onmogelijk om van iemand die achter u zit een kogel in de slaap (langs de linkerkant) te krijgen. Dus linkshandige schutter akkoord,maar dan wel achteraan links in het hoofd.

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Geronimo, tnx voor het duidelijk antwoord. Alé dus kunnen we concluderen dat de persoon die José geknoopt heeft uit de professionele wereld kwam. Dan spreken we wrs niet over een man die houdt van bootjes varen. Ja, ik heb nooit een officieel autopsie bericht gelezen, dus kan het je niet zeggen. Ik las hier wel dat er een 4de gat met kogel gevonden is in de huidplooi onder het linkse oor. Dus stel dat het lichaam op zijn rug op de tafel ligt, met hoofd naar achter. Dan krijg je huidplooien aan de achterkant van uw nek. Ja, ik begrijp niet hoe ze eigenlijk bij de 1ste autopsie dat 4de gat niet gezien hebben.

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

spafles, eerste schot zou moeten geweten worden want als je die krijgt zak je normaal gezien ineen. Ben ook nog iets vergeten te zeggen namelijk: sommige mensen gaan zich trainen in het vuren met de zwakke hand. Ikzelf ben rechtshandig, maar ga ook elke week een aantal schoten doen met de linkerhand. Dus kan het ook hier om een dwaalspoor gaan, en zo blijven we bezig he. Weet er iemand welk model het was van Mercedes, en hoe zagen die er van binnen uit?

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Zwarte Mercedes 200D. Kenteken: BEY586

Bron: Parlementair onderzoek 1988 (pag. 113)

Kumbaya, it never hurts to help !

10 (edited by Boemerang 11-03-2011 02:37)

Re: Verband Vanden Eynde en Angelou

Uit de 2e Bende-commissie bijlage 2:

"Constantin Angelou en Josè Vanden Eynde werkte beide van 1978 tot 1980 voor hetzelfde taxibedrijf zijnde Sociètè de Taxis indèpendance te Brussel. Beide waren collega's van de extreem-rechtse Herman Wachtelaer die in nauw contact stond met zowel Latinus, Barbier, de Lombaerde als Libert en met hen in diverse groeperingen opereerde of leiding gaf. Wachtelaer was ook aanwezig bij de begrafenis van Angelou."

En ook: "Marcel Barbier (*moordenaar Herdersliedenstr samen met Eric Lammers i.o.v. WNP), aan wie een foto van wijlen Angelou wordt voorgelegd, zegt die persoon te hebben ontmoet in omstandigheden die hij niet meer precies kan weergeven.(K56-CWB-02.026.1992 - PV 25228/92.)"

De mogelijkheid dat deze kennissen en ex-collega's binnen 2½ week beide stomtoevallig het slachtoffer waren van dezelfde moordenaar is statistisch gezien, ehh? Natuurlijk weegt extra verzwarend dat het 1e slachtoffer is gemarteld (voor info?) en de 2e werd ge-executeert. Het onderzoek naar beide slachtoffers werd behoorlijk verknoeid. Crimescene vervuild, sporen on-onderzocht, getuigen niet gehoord, achtergrond slachtoffers niet (fatsoenlijk) na gegaan en hun eigendommen verdwenen (van den Eynde), rapporten niet ingeleverd en tot slot hele dossiers (Angelou) foetsie.

Enkele voorbeelden uit de 2e Bende-commissie bijlage 1:

"Het gebrekkige verhoor van getuigen: De experten betreuren hierbij het geringe belang dat aan sommige van de door de burgers gedane aangiften wordt gehecht. (Hierbij wordt verwezen naar het onderzoek van de moord op de heer Angelou op 12januari 1983,waarin met een verklaring van een persoon aan de politie omtrent bepaalde vaststellingen die hij op 9 januari 1983 om 2 uur 's nachts deed, slechts eind 1985 rekening werd gehouden. De betrokken persoon werd op 8januari 1986 opnieuw verhoord, doch kon zich toen de verschillende details van de gebeurtenis niet meer precies herinneren.)"

"Bij de bespreking van de overval op de "Auberge du Chevalier" te Beersel wordt erop gewezen dat de zoon van het slachtoffer, Marc Vanden Eynde, na zijn verblijf in Zuid-Afrika, op 22 januari 1985 een verklaring in België aflegde waarin hij sprak over het leven van zijn vader en diens vroegere sympathieën voor uiterst rechts; hij noemde de moord een wraakneming uit Spanje. De experten geven aan dat die verklaring niet systematisch werd nagetrokken."

Verderop wordt  gesteld dat men de kennissenkring van  Josè Vanden Eynde niet of nauwelijks heeft onderzocht ondanks een werkhypothese dat Josè zijn moordenaars gekend moet hebben. Opgemerkt moet worden dat het commissie-verslag nu zo'n 13 jaar oud is en we (ik) niet weten of het nog steeds on-onderzocht is.

Spafles, een autopsierapport van de bende. Dat zullen wij gewone stervelingen niet snel te zien krijgen hè. Het onderstaande komt eveneens uit de 2e B-C bijlage 2. -Noot: de 4e kogel was versplinterd, wat betreft de ingangswonden schat ik zo dat er niet zoveel meer te onderscheiden valt als er van dichtbij 4 kogels binnen een kort moment na elkaar worden afgevuurd. (FN.22LR Semi-automatisch pistool)

"In de zaak Angelou werd door de ballistische deskundige die op 12 januari zowel de wagen als het lijk van het slachtoffer onderzocht, geen verslag opgemaakt. De door hem verzamelde gegevens werden naar Brussel overgezonden om daar ter beschikking van een andere deskundige te worden gesteld. Anderzijds stellen de experten vast dat blijkbaar noch van de modderspatten die op de kleren van het slachtoffer werden ontdekt, noch van de sporen van gras en modder op de linker achterspatlap van zijn voertuig, gebruik werd gemaakt om de inlichtingen te controleren die door de, via de pers gewaarschuwde, getuigen waren verstrekt (9).

- In de zaak Angelou werd bij de lijkschouwing, die werd verricht op 12 januari 1983, geen aandacht besteed aan bepaalde politiële aspecten van de zaak. De beide wetsartsen en de ballistische deskundige vonden op het lichaam drie ingangswonden, waarna het onderzoek en de weging van de tijdens deze autopsie ontdekte kogelsplinters door het laboratorium van de gerechtelijke politie, deed vermoeden dat - gezien het gewicht van de splinters - het slachtoffer nog door een vierde projectiel werd geraakt. Dit werd bevestigd door een tweede onderzoek op 13 januari 1983 (l0)."