21

Re: Volkswagen Golf: Lennik

CleverTrevor wrote:

De VW Golf was in die tijd (en ook recentelijk nog) de populairste wagen onder zowel autodieven als overvallers uit het gewone gangstermilieu,

Heel makkelijk te stelen (heb ik van horen zeggen hé smile). Wat mij ook opvalt in het lezen van oude krantenartikels, is het feit dat ze zich de tijd namen om de GTI bijna volledig te demonteren, ze moeten er uren mee bezig geweest zijn, ongezien.

Re: Volkswagen Golf: Lennik

De Molenstraat zoals ze hier op het forum staat is (volgens mij) niet de straat waar deze GTI is weergevonden. Heb vandaag een beetje rondgereden en aan een oudere dame gevraagd, maar zij kon zich niets herinneren over een in stukken gesneden Golf. Thuisgekomen heb ik alle molenstraten in deze buurt is nagetrokken en blijkbaar is er een 5-tal km verder ook een molenstraat die ook een zijstraat is van de Ninoofsesteenweg. Zal één dezer dagen daar is een kijkje gaan nemen.

Deze straat ligt in vogelvlucht een drietal km van het bos in Pepingen. Deze straat zijn de gangsters vermoedelijk ook gepasseerd toen ze van de slachtpartij van Aalst terugkwamen.Het is ietsje verder dan waar de man met de BMW de gangsters heeft moeten lossen,nadat deze in Leerbeek door het rode licht reden. De enige twijfel die ik heb is dat deze molenstraat een tweevaksbaan is,en dus niet echt een afgelegen wegje,tenzij er misschien een zijwegje is.

23

Re: Volkswagen Golf: Lennik

Het is in ieder geval een Golf 1 van het laatste type (met de brede achterlichten) en waarschijnlijk een GTI. Bouwjaar 1981 82 of 83.

24

Re: Volkswagen Golf: Lennik

Ben wrote:

Bij deze Golf kun je nog een paar vragen stellen.
- Waarom zou je vakkundig het chassisnummer verwijderen als het toch maar om een gestolen voertuig gaat?
- Waarom werd het voertuig in stukken gesneden? Dat is enkel bijkomend werk.
- Hoe werd het voertuig naar die plaats gebracht?

  • Chassisnummer werd waarschijnlijk vlakgeslepen zodat je er een nieuw nummer in kunt slaan (anders heeft het ook geen zin voor de politie om met zuur aan de gang te gaan als bv het nummer er in het geheel uit is geslepen of geknipt).

  • Zo een chassis in stukken is makkelijk te vervoeren bv in een combi of busje om het ergens te gaan dumpen.

  • Zie voorgaande.

Kortom lijkt er meer op dat deze gestolen is voor de onderdelen  of dat ze hem eerst wouden omkatten maar daar toch van hebben afgezien. Zou natuurlijk ook kunnen dat er een vw Golf liefhebber in de bende zat die ook in onderdelen handelde, had Salesse in recente jaren niet nog steeds een Golf GTI?

Re: Volkswagen Golf: Lennik

Helaas snap ik niet hoe jullie van die links naar G-maps maken met coördinaten en een groene pijl en dat soort moois..enfin.

Volgens mij is deze mysterieuze Golf achtergelaten aan de Molenweg in St Martens-Lennik, daar in de zuidhoek van het bosje, waar het landweggetje naartoe loopt. Herhaaldelijk schrijft men St-Martens-Lennik en daar ligt geen Molenstraat, wel dus een Molenweg.

De Golf die in 1983 in Gaasbeek (splitsing Postweg, achter het kasteel) werd achtergelaten is niet die op de foto. Die bewuste Golf werd gestolen op 6 oktober 1983, de dag erna werd de Delhaize in Beersel overvallen (met de Golf van Van Camp). Bij Beersel is er ook nog sprake/mogelijkheid van weer een andere Golf die als afleiding naar de Hallepoort in Brussel reed en daar werd achtergelaten.

Ben wrote:

Het voertuig is een VW Golf GTI van donkere kleur. De wagen werd door twee rijkswachters op een morgen aangetroffen in Gaasbeek, aan de Postweg op een kruising met nog een Postweg en tegen het domein van het kasteel van Gaasbeek. Bij nacht een zeer verlaten plaats. Het betreft hier alleen het chassis en geen andere onderdelen. Het chassis was in verschillende stukken gezaagd en aanvankelijk dachten de rijkswachters aan sluikstorten tot ze bepaalde zaken hebben opgemerkt die het noodzakelijk maakten het chassis in beslag te nemen.

Ben, ik weet niet precies uit welke bron (en datum) dit komt maar mag ik aannemen dat al deze info dus gaat over de Golf die in 1983 werd gedumpt ergens (wanneer is onbekend?) na de overval op Delhaize Beersel?

26

Re: Volkswagen Golf: Lennik

Boemerang wrote:

Helaas snap ik niet hoe jullie van die links naar G-maps maken met coördinaten en een groene pijl en dat soort moois.

Bedoel je zoiets » Google Maps? Eigenlijk is het zeer eenvoudig. Ga naar Google Maps, zoek een straat op en dan zie je links naast de knoppen "Routebeschrijving", "Mijn plaatsen" en "Afdrukken" een Link-symbool. Als je hier op drukt, Krijg je een extra scherm waarin de link staat.

Om zo'n groene pijl te krijgen, druk je met je rechtermuisknop ergens op de kaart (waar je wil dat de groene pijl komt) en kies je voor "Wat is hier". Nu zal er een groene pijl verschijnen op die plaats.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27 (edited by Boemerang 14-01-2012 01:14)

Re: Volkswagen Golf: Lennik

Eens kijken of dat bij mij dan ook werkt, deze handige manier om even een plaats aan te duiden. Mmmh...klik, en ja...gelukt ! Dank je Ben voor de uitleg.

Boemerang wrote:

Volgens mij is deze mysterieuze Golf achtergelaten aan de Molenweg in St Martens-Lennik

Het is natuurlijk een vermoeden, geen zekerheid. Doch vergeleken met de andere mogelijkheden acht ik het een goeie kandidaat.

Re: Volkswagen Golf: Lennik

Dag Boemerang, ben vandaag is gaan kijken naar dit bos en heb met enkele mensen gesproken die het bos bevestigen. Zo heb ik ook een dame gesproken die destijds naar de rijkswacht heeft gebeld omdat ze de wagen had gezien tijdens een wandeling. Een ander aspect is dat deze wagen werd gevonden in een veldbaan die rechtover een villa van de heer Vanden Boeyants lag (50,832313° 4,170535° ). Weet dit van een wandelaar die er ook bij wist te zeggen dat er in deze villa aardig wat feestjes hebben plaatsgevonden. Villa is nu van een firma die met deze zaak niets te maken heeft.

Goed werk Boemerang.

Re: Volkswagen Golf: Lennik

geronimo, ik had in dit topic al gelezen dat jij eerder al in deze buurt had rondgereden en toen ik het bericht gisteren schreef dacht ik nog van "zou handig zijn als Geronimo eens een kijkje ging nemen"... Reeds een dag later ben je ter plaatse geweest en heb je wat met mensen gesproken. smile Goed bezig! 10 punten!

Geronimo wrote:

Een ander aspect is dat deze wagen werd gevonden in een veldbaan die rechtover een villa van de heer Vanden Boeynants lag


Als dit een echte Bende van Nijvel-wagen of een bewust dwaalspoorwagen was, dan is dat dan wel weer zo ongelofelijk "toevallig". Het lijkt dan wel haast bewust om hem daar te dumpen, alsof men op VDB wilt wijzen, net zoals ze directe sporen naar Bultot achterlieten. Natuurlijk weten we weinig over het onderzoek naar deze wagen.

De speurders zijn in het begin nog vrijwel zeker dat de wagen bij Overijse/Braine is gebruikt. Waarom we nooit meer iets hebben vernomen over deze wagen blijft de vraag., misschien bleek de wagen uiteindelijk toch helemaal niets met de Bende van Nijvel te maken te hebben. Een antwoord hierop is waarschijnlijk enkel in het dossier te vinden.

Ik vind het maar verdachte toestanden, dat gedraai van de onderzoekers rondom de gebruikte wagens van 1985. En dan zo'n Philippe De Staerke die er even uitflapt dat er een rijkswacht-GTI bij zat.

Re: Volkswagen Golf: Lennik

'Welke theorie men ook ontvouwt, het is duidelijk dat de eerste sporen al vernietigd zijn en het onderzoek weer veel te laat op gang is gekomen. Zelfs de vondst van een in stukken gezaagde Golf, die zondagavond werd teruggevonden in het dorp Lennik, biedt weinig houvast omdat de zekerheid ontbreekt dat de wagen gebruikt werd door de overvallers. Een zelfde Golf werd twee jaar geleden na een overval op en supermarkt in Beersel (begin oktober, één dode) eveneens in Lennik en ook in stukken gezaagd teruggevonden.

Maar bij deze aanwijzing werden evenmin de meest voor de hand liggende maatregelen getroffen. Volgens het chassisnummer behoort de Golf toe aan een firma in Elsene. De politie hield het erop dat de firma de diefstal van het voertuig niet had gemeld en dat de Bende altijd gebruik maakte van gestolen wagens. Verzuimd werd aan de betreffende firma te vragen of zij de wagen eventueel al gemist had. Of had de eigenaar de wagen misschien zelf in stukken gezaagd, ontdaan van stuur, stoelen en wielen en zo ja, had hij hem dan misschien gedumpt. Het werd niet gevraagd. Dus verklaarde de ene politiedienst dat het hier inderdaad m de overvalwagen ging, terwijl de andere dienst volhield dat het gewoon om een gesloopte auto ging. Tot de firma de diefstal meldde.

Bron: Leidsche Courant | 5 oktober '85 (p.19)