Topic: Léon Degrelle

Het Brusselse parket gaat een onderzoek openen naar de man die er eind 2003 voor zorgde dat een vermoedelijke moordenaar vrijuit ging. Het beruchte 'jurylid nummer zes' legde enkele weken geleden in de krant De Morgen uit hoe hij vijf van de overige elf gezworenen tijdens de beraadslaging wist te overtuigen van de 'onschuld' van de beschuldigde.

Het jurylid, Siegfried Debbaudt, is de zoon van de ex-rechterhand van SS-collaborateur Léon Degrelle. Door de jury te manipuleren wilde hij wraak nemen voor het 'onrecht' dat het gerecht zijn vader had aangedaan. Jean-Robert Debbaudt werd in 1981 veroordeeld wegens het aanzetten tot ontucht met minderjarigen nadat hij als uitbater van een obscuur hotelletje een kamer had verhuurd aan een Duits koppel dat een 13-jarig kind verkrachtte en mishandelde.

2

Re: Léon Degrelle

Een trouwe aanhanger van Degrelle in zijn jonge jaren:

"In the 1930s, he (VDB) was a prominent follower of Leon Degrelle, head of the fascist Rex party. After World war II, Paul Vanden Boeynants and Baron de Bonvoisin were pillars of the 'fascist underground' in Belgium. In 1969, Vanden Boeynants set up Cercle des Nations which was pro-European integration and 'highly fascist'. Reportedly Vanden Boeynants had links to groups associated with the CIA/NATO's Operation Gladio (Stay-Behind Groups) and with bombings in Belgium in 1984 and 1985. Reportedly, the idea was to put the extreme right wing into power."

Ok, niets nieuws, maar toch.

Re: Léon Degrelle

Degrelle was weliswaar een extreem rechts figuur, toch lees ik nergens dat hij ook bij criminele activiteiten betrokken was of bij geweldsdelicten. Zo te lezen was het een heel erg ideologisch en zelfs gelovig figuur, van de oude stempel dus.

"In 1979 schreef Leon Degrelle een openbare brief naar de paus waarin hij de Holocaust als een Joods verzinsel en complot omschreef. Volgens Degrelle waren de Holocaust en het cijfer van zes miljoen Joodse slachtoffers "één grote leugen, Heilige Vader". Het Vaticaan stelde zich negatief op jegens Degrelles beweringen in diens brieven. Voor de uitspraak waarin hij de Holocaust ontkent, werd Degrelle in 1986 gerechtelijk vervolgd door een Joodse vrouw die haar familie had verloren in de oorlog. Hij werd tot een hoge geldboete veroordeeld die aan de Joodse vrouw en Joodse lobbyorganisaties overgemaakt diende te worden."

Uit het interview met de zoon van VDE:

In de Samsonite zou ook een foto van Léon Degrelle gezeten hebben.

Marc : "Dat is juist. Mijn vader heeft me verteld dat hij de Rex-leider in Leuven aan de universiteit heeft leren kennen. Mijn vader wilde ingenieur worden, maar het is nooit wat geworden. Ik weet ook niet of ze na de oorlog met elkaar in contact gebleven zijn, maar dat is best mogelijk, want in die aktetas zat ook een uitnodiging voor het huwelijk van de dochter van Degrelle in Madrid."

In verschillende publicaties stond dat uw vader zelf extreem-rechts was en tijdens de Spaanse burgeroorlog nog aan de zijde van generaal Franco gevochten heeft. Wat is daar van aan?

Marc : "Dat is nooit bewezen, maar het is wat hij me zelf verteld heeft. Ik was toen nog niet geboren, en ik weet niet of het waar is. Wat ik wel weet is dat hij zeer katholiek was, te veel naar mijn zin, dat hij altijd naar de mis is blijven gaan en dat hij altijd voor de katholieken stemde. Ik weet ook dat hij met het Duitse voetbal dweepte. Maar hij was geen lid van een politieke organisatie en zeker niet actief, en hij ging nooit naar vergaderingen. Dat weet ik goed, want hij heeft heel lang thuis bij mij ingewoond toen ik die villa in Beersel huurde."

Ik lees en lees over VDE. Kennelijk was hij een echte volger in de Duitse ideologie. Echter hij spendeerde er geen tijd aan. Hij was zeer katholiek. Het is een beetje een zonderlinge man die VDE. Wat mij wel opvalt is dat ie zeer zwaar gokverslaafd was. Zijn huwelijk liep er door op de klippen. Als ie maar kon gokken. Hij had geen huis. Hij was blij dat ie boven de Auberge mocht wonen. Na zijn dood kwamen er talloze lieden langs die nog geld kregen van hem. Heel erg normaal is dat allemaal niet.

Tevens wist VDE dat er regelmatig ingebroken werd in de Auberge. Das lekker slapen dan. Zijn zoon gaf pa een alarm pistool. Aangiftes werden niet altijd gedaan. Het bleef heel eenvoudig om via de achterdeur binnen te geraken. De herberg ligt zeer verlaten. Het was gewoon vragen om problemen. VDE en zijn zoon hadden zich wel wat meer zorgen mogen maken.

4

Re: Léon Degrelle

noorderling wrote:

Degrelle was weliswaar een extreem rechts figuur, toch lees ik nergens dat hij ook bij criminele activiteiten betrokken was of bij geweldsdelicten. Zo te lezen was het een heel erg ideologisch en zelfs gelovig figuur, van de oude stempel dus.

Pardon? Maak er ineens een gezellige bompa van!? Dat zullen de nabestaanden van het bloedbad in Courcelles bijzonder appreciëren.

Re: Léon Degrelle

Ja, dat was de oorlog.

6

Re: Léon Degrelle

Hoezo "dat was de oorlog"? Dat praat het goed? En het feit dat Degrelle honderden jongens naar het oostfront uitstuurde, een gewisse dood tegemoet? Geen criminele feiten zei u? Over Degrelle nog deze interessante punten:

Bij Serge de Thibault de Boesinghe werd correspondentie met Degrelle gevonden, wat vermoedens deed ontstaan dat Degrelle de opdrachtgever voor de kraak in de Hoogstraat was, ter financiering van de "internationale zwarte orde"

Een gevonden brief, blijkbaar van de hand van Michel Cocu (die een schriftexpertise weigerde), waarin verwezen werd naar een mysterieuze organisatie VDO die gefinancierd zou geweest zijn door Degrelle en waartoe Adriano Vittorio behoord zou hebben. VDO zou achter de overvallen in Genval, Ukkel, Halle, Nijvel en Anderlues gezeten hebben.

Er werden boeken van Degrelle gevonden bij Juan Mendez (na de moord).

Re: Léon Degrelle

Dim, graag enige verduidelijking:

Die gevonden brief: kan je daar meer informatie over geven (liefst zoveel mogelijk, hiervan is mij helemaal niets bekend)? Waar, wanneer, door wie gevonden, inhoud, ...

Boeken van Degrelle: bedoel je 'boeken waarvan Degrelle auteur was' of bedoel je 'boeken uit het persoonlijk bezit van Degrelle en geleend door Mendez'?

8

Re: Léon Degrelle

Hestur wrote:

Boeken van Degrelle: bedoel je 'boeken waarvan Degrelle auteur was' of bedoel je 'boeken uit het persoonlijk bezit van Degrelle en geleend door Mendez'?

Boeken waarvan Degrelle auteur was of over Degrelle.

Re: Léon Degrelle

De brief van Michel Cocu: Een mysterieuze organisatie » Forum

10

Re: Léon Degrelle

Léon Joseph Marie Ignace Degrelle, geboren in Bouillon op 15 juni 1906 en gestorven in Málaga (Spanje) op 31 maart 1994, was een Belgisch fascist. (...)

In april 1945 wist Degrelle via Noorwegen - nog in handen van de Duitse krijgsmacht - met een militair vliegtuig naar het Spanje van generaal Franco te vluchten waar hij gedurende een halve eeuw gastvrijheid genoot. Tijdens de vlucht stortte hij in de Spaanse Pyreneeën neer vanwege brandstoftekort. Hij herstelt van zijn ernstige verwondingen en wordt door de Falange in Spanje ondersteund door hem een nieuwe Spaanse identiteit te geven. De Belgische regering veroordeelde hem bij verstek ter dood. In 1964 werd het recht tot uitvoering van de doodstraf met tien jaar verlengd. Ondanks deze maatregelen gaan er geruchten dat Degrelle het waagde België met grote regelmaat te bezoeken.

In 1979 schreef hij een openbare brief naar de paus waarin hij de Holocaust als een Joods verzinsel en complot omschreef. Volgens Degrelle waren de Holocaust en het cijfer van zes miljoen Joodse slachtoffers "één grote leugen, Heilige Vader". Het Vaticaan stelde zich negatief op jegens Degrelles beweringen in diens brieven. Voor de uitspraak waarin hij de Holocaust ontkent, werd Degrelle in 1986 gerechtelijk vervolgd door een Joodse vrouw die haar familie had verloren in de oorlog. Hij werd tot een hoge geldboete veroordeeld die aan de Joodse vrouw en Joodse lobbyorganisaties overgemaakt diende te worden.

Op 11 juli 1992 had Léon Degrelle een onderhoud met Koen Dillen, voormalig Euro-parlementariër voor het Vlaams Belang, aan wie hij een gesigneerde foto van zichzelf met Adolf Hitler gaf. Degrelle stierf aan een hartstilstand in een hospitaal in Málaga in 1994.

Meer » wikipedia.org
Collaboratie in Wallonië: het Rexisme » www.go2war2.nl

Er zijn verschillende elementen die Degrelle aan de feiten van de Bende van Nijvel linken.

  • Martial Lekeu verklaarde dat hij zeer goede contacten had met Degrelle.

  • Eén van de eerste slachtoffers van de Bende - José Vanden Eynde - had eveneens zeer goede contacten met Degrelle. Ze schreven elkaar op regelmatige basis. Brieven die Vanden Eynde nadien vernietigde.

  • In maart 1984 wordt een brief gevonden die aan Michel Cocu wordt toegeschreven waarin staat dat achter de feiten van de Bende een organisatie genaamd DVO zit, die gefinancierd wordt door Degrelle.

  • Volgens sommige bronnen zou Degrelle achter de zogenaamde "kraak van de eeuw" zitten. (Let op: dit is geen Bende-feit.)

  • Het marginale personage Simon Gevenois had ook contacten met Degrelle.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube