Re: Taal daders

Sterke hypothese van 't Hand. Vermits deze hypothese draait rond Patrick Haemers zou het logischer zijn dat dader 1 Philippe Lacroix is i.p.v. Philippe De Staerke maar misschien zat deze toen in de cel. Pikant detail: Philippe Lacoirx geeft nu les nederlands in het volwassenenonderwijs.

22 (edited by geronimo 02-02-2011 14:00)

Re: Taal daders

Merovinger, je hebt gelijk, hij is nu een voorbeeld voor onze kinderen » www.hbvl.be

Re: Taal daders

Merovinger wrote:

Pikant detail: Philippe Lacoirx geeft nu les nederlands in het volwassenenonderwijs.

Philippe Lacroix heeft zich het Nederlands eigen gemaakt toen hij in de lik zat, dus ik peins niet dat hij in 1985 perfect tweetalig was. Wie weet er trouwens meer over de graad van tweetaligheid van de andere protagonisten?

24 (edited by Hestur 02-02-2011 21:44)

Re: Taal daders

Verdorie, dat van die vreemde taal in Aalst was me nog niet opgevallen. Ik ging er altijd van uit dat het wel Frans zou zijn geweest. Maar eigenlijk is dat niet logisch. Ik zou graag Manouche als mogelijk alternatief voorstellen.

  • Contra: Johnny de Staerke heeft naar verluid een vreemd piepstemmetje. Ik heb hem nooit horen praten, maar het is een constante in de getuigenissen over hem. Zou dit omstaanders niet zijn opgevallen?

  • Pro: Alleszins zijn er meerdere feiten waarbij een vreemde taal werd gesproken. De moord in Beersel op Van Camp en Temse zijn de duidelijkste voorbeelden. De daders moeten alleszins met twee de taal hebben gesproken en liefst zelfs allemaal, anders heeft het weinig zin een andere taal te spreken. Als Kapllan er bij was, dan had hij dus een taalgenoot in de buurt.

Manouche werd gesproken door Johnny De Staerke, door Becker (een beetje) en Pinta Farkas. Van de anderen weet ik het niet zeker, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de De Staerkes geen Manouche kennen. Waar heeft Johny het anders geleerd? Eigenlijk, nu ik er over nadenk, zijn er behalve die vreemde taal ook andere interessante links te trekken tussen Aalst, Temse en Beersel, ondanks het verschil in tijd (1982, 1983, 1985). Vooral het bloedige karakter is een opmerkelijke constante, er wordt geschoten om te doden. Maar er is meer:

  • Voor Temse is er wel aan genoemde Manouche-sprekende meneer Becker gedacht. Hij werd twee weken voor de feiten bij een verkenning door getuigen gezien.

  • En voor Beersel wordt er ook al gewezen naar meneer Becker, die toevallig weer eens in de buurt gezien wordt, net als Johny De Staerke. Bij Johny's vriend Karafilis vindt men later een roze handschoen zoals bij deze moord gebruikt.

Let daarbij op volgende interessante gelijkenissen met de modus operandi te Aalst:

  1. Men gaat ook enkele weken op voorhand verkennen in het osbroekpark voor Aalst. Dit gebeurt ook in Temse (Becker). En eigenlijk ook bij de diefstal van de Saab, waarbij alweer twee Manouchen in het vizier komen (Pinta & vrouw).

  2. Johny De Staerke is op de dag van de feiten in de buurt in Beersel. Hield hij een oogje in het zeil, zoals hij dat ook in Aalst deed?

25

Re: Taal daders

En wat als die vreemde taal nu bv. eens Grieks zou geweest zijn?

Re: Taal daders

Murcielago wrote:

Op het moment van de overval was hij 9. Dus sprak of verstond bijna geen Frans. Het intrigerende is vooral dat hij een bepaalde blik zag, een blik en grijns die in zijn geheugen gegrift staan. Waarschijnlijk na hypnotisatie opnieuw sterker geworden. Wat de gesproken taal betreft, is dat volgens mij niet zo belangrijk. Hoogstens een accent herkennen, maar daarvoor moet je Brussel (franstalig) en Waalse dialecten kunnen onderscheiden. Tenslotte moet David enige tijd geleden iets te weten gekomen zijn, hij kent me al jaren goed, maar stelde mij enekele weken terug een opmerkelijke vraag.

Murcielago, is het in België dan niet gebruikelijk dat men op school tweetalig wordt "opgevoed", en als David in 1985 9 jaar was dan zat hij toch zeker in de 2e of 3e klas van de lagere school.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Taal daders

Wat als de bende uit Belgen en Nederlanders bestond? Ga er gemakshalve van uit, dat als een getuige, onder hypnose, een gedetailleerde robotfoto laat opstellen, dan weet hij ook wel weet of het een mercedes was met Frans of Nederlands kenteken. En als ik Eddy Vos mag geloven wat hij een paar jaar geleden in het AVRO programma opsporing verzocht, vertelde, was het een Mercedes met Nederlandse kenteken. Dus dan is er een reële kans aanwezig dat er Nederlanders bij betrokken kunnen zijn. En dan zal er gedeeltelijk Nederlands gesproken zijn, en een paar woorden Frans.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Taal daders

Mystery, in België krijg je inderdaad al Frans in de lagere school, maar pas vanaf het 5e jaar (dan ben je 10 à 11 jaar oud). David kon toen dus nog geen Frans gekregen hebben op school. Langs de andere kant bevat het Aalsters dialect veel Franse woorden, maar echt te weinig om Frans te verstaan of te kunnen identificeren.

Re: Taal daders

Mistery wrote:

En als ik Eddy Vos mag geloven wat hij een paar jaar geleden in het AVRO programma opsporing verzocht, vertelde, was het een Mercedes met Nederlandse kenteken. Dus dan is er een reële kans aanwezig dat er Nederlanders bij betrokken kunnen zijn. En dan zal er gedeeltelijk Nederlands gesproken zijn, en een paar woorden Frans.

Akkoord, maar in België een overval doen met een wagen met Nederlandse nummerplaten is ook niet echt slim. Wagen valt meer op dan een gewone wagen met valse Belgische nummerplaten (auto 5). In dergelijk milieu kon je toch voor je Nederlandse kompanen een Belgische nummerplaat verzorgen.

Re: Taal daders

Geronimo, ben ik helemaal eens, maar als, en ik zeg als, deze auto gestolen is in Nederland, of de kentekens zou er toch iets te vinden moeten zijn. Of je hebt, zoals de bende had, overal lak aan en zocht juist die confrontatie op. Waarom zouden ze een overval plegen, de vluchtwagen onbeheerd laten, sleutels er in, draaiende motor, ... daar zit ook niet echt een logica in. Misschien toch iets om over na te denken, die Nederlandse connectie. Voor het zelfde geld waren het nederlanders aangevuld met lokale criminelen.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"